رهبر اخوان المسلمین بازداشت شد

تلویزیون دولتی مصر خبر داده که محمد بدیع، رهبر گروه اخوان‌‌المسلمین، بازداشت شده است.

طبق این گزارش، آقای بدیع در آپارتمانی در شهرک نصر قاهره، در نزدیکی میدان رابعه عدویه بازداشت شده است.

میدان رابعه عدویه در هفته‌های گذشته، تجمعگاه اصلی هواداران محمد مرسی بوده است.

حکم بازداشت محمد بدیع در نخستین جمعه پس از کودتا در مصر و هنگامی صادر شده بود که او با حضور بین هواداران محمد مرسی، آنها را به ادامه تظاهرات و مقاومت تا زمان آزادی محمد مرسی و بازگشت او به مقام ریاست جمهوری مصر فراخواند.

او به دلیل این سخنرانی به "تحریک به آشوب و خشونت" متهم شد و تحت تعقیب قرار گرفت.

طی این مدت شمار زیادی از اعضای ارشد اخوان المسلمین بازداشت شدند اما آقای بدیع همچنان پنهان بود اما هر از گاهی در جمع هوادارانش ظاهر می‌‌شد.

مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در قاهره می‌گوید بازداشت محمد بدیع، می‌‌تواند به بالاگرفتن اعتراضات اخوان‌‌المسلمین و بروز درگیری بیشتر در مصر بیانجامد.

ادامه خشونت‌ها

در خشونت‌هایی که در جریان سرکوب هواداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی در چند روز گذشته بروز کرده است، بیش از ٨٠٠ نفر در سراسر مصر کشته شده‌اند. بیش از هزار نفر از اعضای اخوان نیز بازداشت شده‌اند.

ارتش مصر روز سوم ژوئیه (۱۲ تیر) پس از روزها اعتراض مخالفان محمد مرسی در خیابان‌های مصر، به ریاست جمهوری او پایان داد، قانون اساسی را تعلیق کرد و عدلی منصور، حقوقدان و رئیس دادگاه عالی قانون اساسی را تا انتخابات بعدی به عنوان رئیس جمهوری موقت معرفی کرد.

محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین

در سال ۱۹۴۳ در محله الکبری در شمال قاهره به دنیا آمد. در رشته دامپزشکی فارغ التحصیل شد و در چندین دانشگاه در مصر تدریس کرده است.

او پیش از رسیدن به رهبری اخوان المسلین در سال ۲۰۱۰ چندین مقام اجرایی در این گروه را برعهده داشت و به دلیل فعالیت های سیاسی و ضد حکومتی سال ها در زندان به سر برد.

اظهارات او در هفته های اخیر بارها جنجال برانگیز شد. از جمله اینکه گفته بود: "سرنگون کردن محمد مرسی، جرمی مانند این است که کعبه را با تبر ویران کنید."

پس از سرنگون شدن دولت محمد مرسی، دولت موقت مورد حمایت نظامیان حکم جلب او را به اتهام دست داشتن و تحریک به کشتن مخالفان آقای مرسی در ۱۰ ژوئیه صادر کرد.

از آن لحظه او در خفا به سر برد، اما هر از گاهی در جمع هوادارانش ظاهر می‌‌شد. او نهایتا در روز ۲۰ اوت، چند روز پس از کشته شدن پسرش در تظاهرات اعتراضی در قاهره دستگیر شد.

محمد مرسی اولین رئیس جمهور مصر بود که در یک انتخابات دموکراتیک انتخاب شد اما مخالفانش او را به استبداد متهم می‌کردند.

این معترضان تظاهرات گسترده‌ای علیه او برپا کردند که در روزهای پایانی ماه ژوئن و پیش از مداخله ارتش مصر، به اوج خود رسید.

پس از کودتای ارتش مصر علیه محمد مرسی، هواداران او در اعتراض به اقدامات ارتش با برپا کردن چادرهایی دست به تحصن زده زدند.

آنان خواهان بازگشت او به قدرت هستند.

دولت مصر از یک‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که به تحصن‌ها پایان خواهد داد و چادرها را جمع خواهد کرد که این اقدام، چندین روز خشونت را در پی داشت.

نمایندگان اتحادیه اروپا قرار بود در یک نشست اضطراری درباره بحران مصر مذاکره کنند.

از جمله احتمال داده شده است که آنان درباره قطع بخشی از کمک چند میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به مصر تصمیم بگیرند.

روسای کمیسیون اروپا و شورای اروپا روز یکشنبه در یک بیانیه مشترک خواهان پایان فوری خشونت‌ها در مصر شده بودند.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه ادامه خشونت‌ها می‌تواند به عواقبی غیر قابل پیش بینی برای مصر و منطقه منجر شود، گفته شده که این وظیفه ارتش و دولت است که آرامش را به کشور بازگرداند.

اما عربستان سعودی به کشورهای غربی هشدار داده که به دولت تحت حمایت نظامیان مصر برای توقف عملیات علیه اخوان‌المسلمین فشار نیاورند.

در این بین نیروهای امنیتی مصر می‌گویند دست‌کم ۲۵ مامور پلیس در حمله‌ای در شبه‌جزیره سینا در شمال این کشور کشته شده‌اند.

گفته می‌شود افرادی که ظن آن می‌رود از پیکارجویان اسلام‌گرا باشند، این ماموران پلیس را وادار کردند از خودرو پیاده شوند و به روی آنها آتش گشودند. یکی از این ماموران در اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. دو مامور دیگر پلیس همچنان در بیمارستان بستری هستند.

منیع: بی بی سی فارسی

تلویزیون دولتی مصر خبر داده که محمد بدیع، رهبر گروه اخوان‌‌المسلمین، بازداشت شده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.