مهم‌ترین اخبار دینی در دهۀ گذشته

دهه گذشته میلادی حوادث مهمی در جهان رخ داد که موضوع بسیاری از آن اخبار و حوادث مرتبط با حوزه ادیان بود؛ شاید در دهه گذشته اسلام‌هراسی از یهودی‌ستیزی افزایش پیدا کرده باشد چنان‌:ه پیگیری اخبار تحولات آماری بی‌دین‌ها و الحادیان هم نشان می‌دهد در دهه گذشته این افراد توانسته‌اند بر جمعیت خود بیفزایند.

سایت رلیجن نیوز برجسته‌ترین وقایع دینی دهۀ 2010 را به شرح زیر توصیف کرده است.

تحوّلی در جهان مسیحیت

استعفای پاپ بندیکت شانزدهم و انتخاب پاپ فرانسیس دگرگونی بزرگی در جهان مسیحیت بود. فرانسیس شخصی است که از دنیای جدید سربرآورده و برخلاف رویۀ سنّتیِ پاپ بندیکت، میدان را برای جولان کاتولیک‌های مطلقه و دگرباش مهیاتر ساخته است.

اوج‌گیری اسلام‌هراسی

بازتاب‌های واقعۀ یازده سپتامبر 2011 تا ده سال بعد همچنان ادامه داشته است. حتی در سال 2012 بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مدّعی شدند که مسلمانان سعی دارند به طرز ناملموسی قوانین شرع و دین اسلام را به دولت تزریق کنند. در سال 2016 نیز دونالد ترامپ سوءظنّ نسبت به مسلمانان را در رأس کمپین انتخاباتی خود قرار داد و پس از انتصابش دستور ممنوع‌سازی ورود مسلمانان شش کشور را به آمریکا داد.

اوج‌گیری بحران سوءاستفاده‌های جنسی توسط روحانیان کلیسا

از آغاز دهۀ 2010 میلادی شاهد افزایش آمار فساد و سوءاستفاده‌های جنسی روحانیان کلیسا و کتمان و پنهان‌سازی این جرائم از جانب بعضی دیگر از روحانیان بودیم.

افزایش شمار بی‌دین‌ها

گزارش سال 2012 مرکز پژوهشی پیو نشان داد که جمعیت بی‌دین‌ها در آمریکا (اعم از آتئیست‌ها، آگنوستیک‌ها و افرادی که پیرو هیچ دین مشخصی نیستند) از 15% به 20% رسیده است. امروز نیز این آمار به رقمِ 26% بالغ شده است.

افزایش حوادث کشتار جمعی در اماکن عبادی

در این دهه شاهد افزایش موج حملات در اماکن عبادی بودیم. البته خود دین کمتر آماج حملات بود و اکثر موارد مربوط به دعواهای خانوادگی و کینه‌های شخصی بوده است.

پذیرفته شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان و روحانیان هم‌جنس‌گرا

بالغ بر پنج دهه است که کلیسای مسیحیت بر سر به رسمیت شناخته شدن گرایش جنسی دگرباشان دچار سرگردانی و آشفتگی شده است. این هیاهو در دهۀ 2010 نیز ادامه داشت. در سال 2010 کلیسای پرسبیتری به هم‌جنس‌گرایان اجازه داد تا بتوانند کشیش شوند. چند سال بعد نیز شاهد انتصاب اولین اسقف هم‌جنس‌گرا در شورای کلیساییِِ کالیفرنیا بودیم. در سال 2015 دیوان عالی آمریکا تمام ممنوعیت‌های قانونی بر ضدّ ازدواج هم‌جنس‌گرایان را لغو کرد.

به قدرت رسیدن اوانجلی‌ها

دولت دونالد ترامپ با کشیشان اوانجلی هم‌پیمان شد و به این ترتیب پیوند جدیدی میان حزب جمهوری‌خواه و مسیحیت محافظه‌کار به وجود آمد.

حملات علیه یهودیان

در نیمۀ دوم این دهه جرائم نفرت‌محور و متعصبانه علیه یهودیان در آمریکا و اروپا سیر صعودی پیدا کرد. این اتفاق عمدتاً به خاطر فعالیت گروه‌های خودبرترپندار سفیدپوست بوده است.

نقض آزادی دینی در اقصی نقاط جهان

در این دهه حقّ برخورداری از آزادی دینی، عمل آزادانه به دین و نبود تبعیض دینی در سراسر جهان زیرپا نهاده شد. اقلیت مسلمانان روهینگیا در میانمار مورد ظلم و سرکوب قرار گرفتند و از خانه‌های خود به اردوگاه‌های پناهندگان در بنگلادش رانده شدند. مسلمانان اویغور چین نیز قهراً روانۀ مراکز بازآموزی گشتند. در نیجریه فعالیت بوکوحرام و گروه منشعب از آن موسوم به «ولایت غربِ آفریقای دولت اسلامی» این کشور را در فهرست ناقضین آزادی دینی قرار داد. یکی از فعالیت‌های این گروه‌ها اعمال خشونت علیه مسلمانان و مسیحیان بوده است.

 

منبع: ریلیجن نیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.