(آیت الله) “خامنه‌ای کیست؟” سوال شماره جدید مجله فارین افرز

ماهنامه ” فارین افرز” از قدیمی ترین نشریات سیاست خارجی آمریکا در نود و یکمین سالگرد انتشارش به زندگی سیاسی و اجتماعی مقام معظم رهبری، پرداخته است.

این نخستین بار است که یک مجله معتبر آمریکایی تیتر اول و مطلب اصلیش را به مرور مواضع و جهت‌گیری‌های رهبر کنونی ایران اختصاص می‌دهد.

این شماره از مجله همچنین عکس رهبری را بر روی جلدش چاپ کرده است.

این مقاله با عنوان (آیت الله) "خامنه ای کیست؟" را ابتدا اکبر گنجی به زبان فارسی نوشته و سپس خلاصه‌ای از آن به انگلیسی ترجمه شده است. آقای گنجی تلاش کرده با استفاده از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف مخاطبان را با شخصیت‌ها و کتاب‌هایی که در نیم قرن گذشته بر شکل‌گیری نگاه آیت الله خامنه‌ای به غرب و به ویژه آمریکا تاثیر گذاشته اند، آشنا کند.

آقای گنجی می‌گوید در این مقاله سیر تحول دیدگاه‌های رهبر از جوانی تاکنون و ریشه‌های آن تعقیب شده است.

"در واقع آمریکایی‌ها با خواندن این مقاله در می‌یابند که آیت الله خامنه‌ای چگونه درباره آنها فکر می‌کند و سیاست‌هایشان را چگونه ارزیابی می‌کند."

گدین روز، مدیر مسول این مجله هم به بی بی سی فارسی گفت علت اختصاص مطلب اصلی این شماره نشریه به آیت‌الله خامنه‌ای شناخت کم مخاطبان آمریکایی از رهبری است که "قدرت سیاسی بسیار دارد و تصمیماتش با پیامدهای مهم منطقه‌ای و بین المللی همراه است."

آقای روز معتقد است برخلاف روسای جمهوری ایران که تحلیل‌های بسیاری از آنها منتشر می شود، ناظران آمریکایی در مورد دیدگاه‌ها و پیشینه فکری آیت‌الله خامنه‌ای که به گفته او تصمیم گیرنده اصلی در ایران است اطلاعات محدودی دارند.

او همچنبن گفت اکبرگنجی این مقاله را نه در جایگاه منتقد رهبری ایران بلکه در مقام یک روزنامه‌نگار و صرفنظر از دیدگاه‌های سیاسیش نوشته است.

آقای گنجی در انتهای این مقاله پس از برشمردن دلایل بدبینی عمیق آیت الله خامنه‌ای به غرب، رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک با تهران را به ویژه با توجه به ادامه سیاست انزوا و تحریم ایران از سوی آمریکا بسیار مشکل ارزیابی کرده ولی در عین حال معتقد است اگرکاخ سفید به رهبری جمهوری اسلامی اطمینان دهد که سیاست تغییر رژیم را دنبال نمی‌کند و رهبری ایران هم نشان دهد که برنامه هسته‌ای کشورش صلح آمیز است،حل مسالمت آمیز این مناقشه غیر ممکن نیست.

 

ماهنامه ” فارین افرز” از قدیمی ترین نشریات سیاست خارجی آمریکا در نود و یکمین سالگرد انتشارش به زندگی سیاسی و اجتماعی مقام معظم رهبری، پرداخته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.