ایمان ادیان به قدرت فن‌آوری

ایوین مک‌سویینی

شاید بتوان گفت امروز یکی از راه‌های برقراری مجدّد ارتباط مردم با دین هرچه در دسترس‌تر ساختن آن و استفاده از فن‌آوری برای این منظور است.

ممکن است این گونه به نظر برسد که در جوامع امروزی که روزبه‌روز به سمت هرچه سکولارتر شدن پیش می‌روند، ‌تناسبی بین فن‌آوری و دین وجود ندارد. اما بعضی از ادیان سازمان‌یافته از فن‌آوری استفاده می‌کنند تا از آن طریق با پیروان خود به تعامل بپردازند، بین پیروان خود ارتباط برقرار سازند و آنها را به فعالیت و مشارکت تشویق کنند. رسانه‌های اجتماعی این امکان را برای غیرروحانیان فراهم می‌سازد تا با روحانیان و شخصیت‌های مذهبی پیوند برقرار کنند و اطلاعات دینی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. برنامه‌های موبایلی به پیروان ادیان مختلف کمک می‌کنند تا بتوانند هرچه راحت‌تر دعا بخوانند، با روحانیان مرتبط شوند و افراد همفکر و همانند خود را پیدا کنند.

امروز ادیانی که شمار پیروان آنها رو به کاهش است و در اقلیت قرار گرفته‌اند از شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های دوست‌یابی به منظور نجات سنت‌های دینی کهن خود استفاده می‌کنند.

وب‌سایت‌های همسریابی دینی نیز در میان پیروان بسیاری از ادیان فعالیت دارند و به متدینان کمک می‌کنند تا افراد هم‌کیش و هم‌فکر خود را برای ازدواج پیدا کنند.

اما پیشرفت در حوزۀ فن‌آوری دینی نیز با کاستی‌ها و معایبی مثل مشکلات امنیتی مواجه است. علاوه بر این ممکن است عده‌ای از فن‌آوری دیجیتالی به منظور محدود ساختن آزادی دینی استفاده کنند. در ایالت سین‌کیانگ چین (موطن اقلیت مسلمانان اویغور)، مقامات یک سری فن‌آوری‌های نظارتی از جمله دوربین‌های تشخیص چهره و ردیابی گوشی‌های هوشمند تعبیه کرده‌اند تا از آن طریق مسلمانان را تحت فشار قرار دهند.

اما علی‌رغم تمام این مشکلات، ادیان به استفاده و پیشبرد فن‌آوری ادامه خواهند داد. چراکه در جامعۀ امروز فن‌آوری راه‌حل معضل قطع‌ارتباط مردم با دین است.

 

رصد و ترجمه: زهرا رحیمی

منبع: فایننشال تایمز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.