ممیزی کتاب‌ها باید به ناشران سپرده شود/ممیزی قبل ازنشر برداشته می شود

علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم در اولین گفتگوی تفصیلی خود بعد از انتخاب به عنوان وزیر به صراحت از حذف ممیزی پیش از انتشار آثار هنری سخن گفته است. ضمن اینکه پیرامون بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران و خانه سینما هم نکاتی را بیان کرده است. بخشهایی از گفته های جنتی را به نقل از «آسمان» می خوانید:

ممیزی قبل از نشر را بر می داریم

 ممیزی قبل از نشر را بر می داریم. خود ناشر وقتی روی کتابی سرمایه گذاری می کند که سه هزار تیراژ دارد، می داند اگر آن کتاب از چارچوب های قانونی خارج بشود سرمایه اش دچار مشکل می شود و مجبور می شود صفحاتی از کتاب را تغییر بدهد تا با ضوابط منطبق شود. لذا از همان اول ناشر این ضوابط را مراعات خواهد کرد. بعد نوبت ممیزی بعد از انتشار می رسد آن هم باید در چارچوب قانون باشد. این کار باید توسط افراد صاحب نظر و اهل فکر صورت بگیرد و از خرده گیری و اعمال سلیقه شخصی خوداری شود.

این جور نیست که وزیرارشاد با چهار تا از معاونانش بنشینند و تصمیم بگیرند

ممیزی کلمه ی محترمانه همان سانسور است. اسمش را هر چه می خواهید بگذارید مهم نیست. وظیفه ی وزارت ارشاد این است که ضوابط را اجرا کند و آنها را به صورت شفاف اعلام کند اما قبل از اینکه چنین تصمیم هایی گرفته شود با ارباب نشر و کسانی که سابقه ی طولانی دارند حتما مشورت خواهد شد. این جور نیست که وزیرارشاد با چهار تا از معاونانش بنشینند و تصمیم بگیرند.

اگر کتابی مشکل دارد جلوی آن کتاب گرفته شود نه اینکه کار نشر تعطیل شود

ما به جای تعطیلی موسسات انتشاراتی برای حل اشتباهات ناشران به روش های دیگری متوسل می شویم که موجب شود جلوی آن اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کتابی مشکل دارد جلوی آن کتاب گرفته شود نه اینکه کار نشر تعطیل شود.

باید در قوانین بازنگری صورت بگیرد

به نظرمن در برخی موارد باید در قوانین بازنگری صورت بگیرد تا بتوانیم این تسهیلات را اجرا کنیم. گاهی قوانین در بعضی مقاطع خیلی تنگ نظرانه تدوین شده است که باید در آنها تجدید نظر کرد. باید به سمتی برویم که تدریجا تسهیلات بیشتری ارائه کنیم. حالا اگر محدودیت هایی که باعث اجرا نشدن آن تسهیلات می شوند از جانب قوانین مجلس باشد یا از جانب مصوبات دولت باید اصلاح شوند. الان کشور به درجه ای از خرد گرایی رسیده که این مسائل برایش قابل حل است.

وزارت ارشاد باید پای مجوزی که صادر کرده بایستد

وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد بعد از مطالعاتی که کرده و بعد از دو سال به یک اثر مجوز داده باید پای مجوزش بایستد. باید گروه فشار را توجیه کرد و با آن برخورد کرد، نه با مجوزی که وزارت ارشاد داده. یک فیلم برای ساخته شدن و اکران چند بار در موارد مختلف مورد نظارت قرار گرفته و مجوز گرفته. حالا اگر چهار نفر آمدند و گفتند این فیلم باید برداشته شود نباید تسلیم آن چهار تا آدم شد. وزارت ارشاد باید پای مجوزی که صادر کرده بایستد. بالاخره این وزارتخانه به عنوان نماینده ی دولت جمهوری اسلامی بعد از حذف و اصلاحات به یک فیلم یا یک کتاب مجوز داده و باید پای آن بایستد. نباید جلوی انتشار آن گرفته شود.

حتی الامکان تصدی گری ها به بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی واگذار شود

یکی از سیاست های کلی که دنبال می کنم این است که حتی الامکان تصدی گری ها به بخش خصوصی و نهاد های غیردولتی واگذار شود تا خودشان کارها را انجام دهند. قطعا باید نسبت به تقویت تشکل های مدنی تلاش بیشتری کرد. اما این را هم فراموش نکنید که بخش عمده ای از واحد های صنفی تحت پوشش وزارت رفاه هستند و باید با هماهنگی نزدیک با وزارت رفاه این سیاست را دنبال کنیم. سیاست این دولت این است که تا جایی که امکانپذیر باشد در بخش های اقتصادی و فرهنگی کارها واگذارشود و دولت فربه را باید لاغر کرد.

خانه سینما باید به محلی برای فعالیت سینماگران تبدیل شود

درباره خانه سینما نظرم این است که باید مشکل آن حل شود. متاسفانه برخوردهای نامناسبی صورت گرفته است و خانه ی سینما باید به محلی برای فعالیت سینماگران تبدیل شود. براساس بررسی هایی که صورت گرفته خانه ی سینما در نتیجه یک سری خرده گیری ها که به ظاهر هم جنبه ی قانونی داشت تعطیل شد. این مرکز را که متعلق به جمع کثیری از هنرمندان حوزه ی سینما بود توقیف کردند و به جای این که مشکل را حل کنند، مشکل درست کردند. خانه ی سینما در اولین فرصت باید بازگشایی شود.

 درباره انجمن صنفی روزنامه نگاران اکنون قضاوتی ندارم

من درباره انجمن صنفی روزنامه نگاران اکنون قضاوتی ندارم. برخی موارد هست که در این چند ساله ی اخیر به وجود آمده اند و به دلیل اینکه من در این چند سال ارتباط نزدیکی با وزارتخانه و قوانین حاکم برآنجا نداشته ام نمی توانم نظر دقیق بدهم. باید بعد از بررسی موضوعات درباره ی آنها تصمیم گیری کرد.

هشت سال گذشته را فراموش کنید

این اشتباه است که کسانی را که صد درصد همراه ما و مورد تاییدمان هستند در لیست جوایز بگنجانیم این اشتباه است. ایرادی که وجود دارد در نگرش و اعمال نظر های شخصی و سیاسی است.

اگر قانون حقی به بخش خصوصی داده باشد که جایزه بدهد خب باید مسابقه و جایزه اش را برگزار کند. دلیلی ندارد که از طرف ارشاد یا جای دیگر سنگ اندازی شود. ببینید شما همه اش اشاره می کنید به هشت ساله گذشته و مدام آن را به یاد می آورید. آن روزها را باید فراموش کنید. دوره ی گذشته را باید به فراموشی بسپارید و یک صفحه ی جدید را باز کنید. سیاست های جدید پیش روست و آقای دکتر روحانی هم در رقابت های انتخاباتی و دیگر فرصت ها این سیاست ها را اعلام کرده اند. برنامه ای به مجلس می دهند که در آن برنامه خواهید دید سیاست های فرهنگی خیلی با گذشته متفاوت است.

موسیقی مورد علاقه ام

موسیقی مورد علاقه ام موسیقی کلاسیک وطنی است. در بین گروه های موسیقی سنتی که در صحنه هستند آقای شجریان را فردی کم نظیر، بلکه بی نظیر می دانم. افرادی مثل آقای شهرام ناظری را دوست دارم و به کارهایش، از گذشته ی دور تا الان به طور جد علاقمندم.

رمانهای امیر عشیری را بارها خوانده ام

رمان های امیر عشیری را پیش از انقلاب بارها خوانده ام. اما در شرایط فعلی و در سالیان اخیر کتاب های حوزه ی سیاست خارجی بسیار مورد علاقه ی من بوده اند. خودم کتا ب هایی در حوزه خاورمیانه و مساله ی فلسطین ترجمه کرده ام که بیشتربه دلیل علاقه ام به این موضوع بود. قبل انقلاب هم اثری را ترجمه کردم؛«تجربیاتی از انقلاب فلسطین» که سال 1354 آن را ترجمه کردم. سال 1355 «کمک های نظامی آمریکا به ایران» را ترجمه کردم که در زمان رژیم سابق چاپ شد. کتاب های تاریخی را خیلی دوست دارم. تاریخ معاصر و انقلاب مشروطیت از موضوعات مورد علاقه ام هستند. به طور کلی کتاب های خاطرات را می خوانم. همه خاطرات برخی از سران رژیم قبل انقلاب را خوانده ام. بعد از انقلاب هم شخصیت های موثر در انقلاب، مثل اقای هاشمی،خاطرات شان را نوشتند که عموما همه ی این ها را خوانده ام. آقای روحانی هم خاطرات مفصلی نوشته که آن را خوانده ام. خاطرات خود من هم در مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است. بیشتر آنچه را که مربوط به خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب منتشر و در مرکز اشناد چاپ شده است خوانده ام.

زمانی که در وزارت ارشاد بودم به تئاترشهر می رفتم

زمانی که در وزارت ارشاد بودم به تئاتر شهر می رفتم . در دوره ای هم که آقای مسجد جامعی وزیر ارشاد بودند من در شورای امنیت ملی مسئولیت کمیته فرهنگی- اجتماعی را داشتم عضو هیات مدیره ی بنیاد رودکی بودم و در تالار وحدت مرتب برخی نمایش ها را می دیدم.

لاریجانی را پرانرژی تر دیدم

من خودم با سه وزیر کار کرده ام : با آقای لاریجانی، مهندس میرسلیم و آقای مهاجرانی. من آقای لاریجانی را توانمند تر، پر انرژی تر و با برنامه تر دیدم. متاسفانه ایشان یک سال هم بیشتر در وزارت ارشاد نبود. سال 71 آمدند و آن موقع خیلی جوان تر بودند نسبت به الان. به نظرم در آن دوره ی یک ساله خیلی تحول ایجاد کردند.

منبع:تابناک
علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم در اولین گفتگوی تفصیلی خود بعد از انتخاب به عنوان وزیر به صراحت از حذف ممیزی پیش از انتشار آثار هنری سخن گفته است. ضمن اینکه پیرامون بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران و خانه سینما هم نکاتی را بیان کرده است. بخشهایی از گفته های جنتی را به نقل از «آسمان» می خوانید:علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.