مسئله کاهش سن استفاده از لوازم آرایشی و توجیهات خانم عضو شورای شهر

با وجود آنکه عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی معتقد است استفاده از لوازم آرایش در سن نوجوانی و کاهش استفاده از آن، اگر کنترل و نظارت شود، آسیب نیست و جای نگرانی وجود ندارد، باید دید چه دلایل و انگیزه هایی سبب پایین رفتن سن استفاده از این وسایل شده است.

 

در حالی که معصومه آباد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره کاهش سن گرایش دختران نوجوان به استفاده از لوازم آرایشی، اظهار کرد: استفاده نوجوانان از لوازم آرایشی یک اشکال نیست و در واقع هیجانات دوره‌ای سن بلوغ آنهاست که سعی می‌کنند خود را زیبا کنند، برخی کارشناسان معتقدند آسیب بودن یا نبودن استفاده کم سن و سال ها از وسایل آرایشی متعاقب بر بررسی علل و انگیزه های رواج استفاده از این دست وسایل برای نسلی باید مطالعه شود که هنوز از نظر عرفی نیاز به استفاده از این وسایل ندارد.

 

معصومه آباد افزوده است: نوجوانان زمانی که تصویر خود را در آینه می‌بینند احساس می‌کند که کسی آنان را دوست ندارد و کسی آنها را نمی فهمد، نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند حتی اگر در منظر عموم زیبا باشند دلشان می خواهند زیباتر به نظر برسند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بلوغ یک دوره گذار میان کودکی و بزرگسالی است که به اصطلاح به آن دوران پختگی و رسیده شدن گفته می‌شود، ادامه داد: تنها راه کمک ما به دختران نوجوان برای سپری شدن این گذار به نحو احسن، این است که برخورد خشنی با آنان نداشته باشیم و بپذیریم که طبیعت دوران بلوغ این عوارض و علائم را به همراه دارد.

 

این مطالب نشان می دهد که این عضو کمیسیون فرهنگی بیشتر دلنگران برخورد نامناسب والدین با نوجوانان است تا فهم و تبیین علل این موضوع. با وجود اینکه رواج بیش از حد استفاده از لوازم آرایشی در میان زنان بزرگسال ایرانی با آنچه در کشورهای غربی دیده و شنیده می شود بسیار تفاوت معناداری دارد، به گونه ای که ایران از بسیاری از کشورهای غربی در مصرف این لوازم آرایشی سبقت گرفته است.

 

جالب است که این عضو کمیسیون فرهنگی در توجیه اظهارات خود به سخن حضرت علی(ع) اشاره می کند که هرکس فرزند زمان خودش است و سفارش می کند که باید درک درستی داشته باشیم و نباید دوران بلوغ نسل‌های مختلف با یکدیگر مقایسه شود.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی که رسالت خود را با میهمانان کارشناس تربیتی صدا و سیما خلط کرده، در پاسخ به اینکه آیا کاهش سن استفاده از لوازم آرایش آسیب محسوب می‌شود، یا نه، اعلام کرد: این اصلا آسیب نیست و اگر کنترل و نظارت شود، آسیب زا نبوده و جای نگرانی وجود ندارد.

 

آباد درباره اینکه دوره استفاده لوازم آرایشی و بهداشتی در دختران مقطعی و هیجانی است، گفت: نوجوان از این دوره عبور خواهد کرد و تنها دلیل استفاده پنهانی از لوازم آرایش ساختن تصویر متفاوت از خود است و در دوران جوانی چهره واقعی خود را خواهد پذیرفت و از دوران انتزاعی و هیجانی خارجی می‌شود.

 

وی با غیرقابل قبول خواندن اینکه کسانی که دوران بلوغ به استفاده لوازم آرایشی گرایش پیدا می‌کند به بیراهه می‌روند، افزود: اگر استفاده از لوازم آرایشی جهت عقلانی به خود نگیرد و نظارت درستی نداشته باشد ممکن است دختران به بیراهه بروند ولی اگر خانواده‌ها نظارت درستی بر رفتارهای نوجوانان داشته باشند هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

 

حال باید قبل از پرداختن به این موضوع که افزایش استفاده از لوازم آرایشی آسیب است یا خیر، از این خانم عضو شورای شهر پرسید که بر فرض پذیرش آسیب زا بودن این وسایل شورای شهر و کیسیون فرهنگی اش چه توانی برای  مدیریت این ناهنجاری ها دارند؛ مسئله ای که خانم آباد، صورت مسئله اش را پاک کرده است.   

 
با وجود آنکه عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی معتقد است استفاده از لوازم آرایش در سن نوجوانی و کاهش استفاده از آن، اگر کنترل و نظارت شود، آسیب نیست و جای نگرانی وجود ندارد، باید دید چه دلایل و انگیزه هایی سبب پایین رفتن سن استفاده از این وسایل شده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.