راه حل آیت الله مصباح برای حل اختلافات

به گفته آیت الله مصباح یزدی ظهر مشاهدات عینی، میدانی و تاریخی نشان می دهد انسان ها در همه جا با هم اختلاف نظر دارند و همانطور که تفاوت در قیافه و ظاهر انسانها وجود دارد آنها در مسائل درونی، باورها و ارزشها نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

آیت الله مصباح یزدی در هجدهمین طرح ولایت کشور که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه هر کسی شاید در ابتدا نسبت به یک موضوع نظر خاصی داشته باشد بیان داشت: این موضوع از یک مسئله بسیار کوچک در خانه و خانواده شروع می شود تا مسائل کلان و بین المللی اما در این عرصه هر شخصی تلاش می کند تا نظر خود را به دیگران بقبولاند و در واقع قدرتمندان نظرات خود را به دیگران تحمیل نمایند.
 

مصباح یزدی با اشاره به بالا گرفتن همین اختلاف نظرها گفت: در این میان کار به جایی رسید که نزاع و درگیری زد و خورد به وجود آمد که علمای قوم در این حین تصمصم گرفتند با ترویج ارزشها، جلوی اختلاف نظرها را بگیرند و در واقع یک تسامح و تلورانس به زبان امروزی ها و به زبان قدیمی ها حلم و صبر را مطرح کردند تا در نتیجه این موضوع بتواند از تنش ها جلوگیری نماید.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا، مذاهب مختلف و با گرایش های گوناگون دینی هستند که همین موضوع را مطرح و شعار صلح را می دهند چناچه برخی از طرفداران دین مسیحیت و حتی در آمریکا نیز افرادی وجود دارند که شعار صلح می دهند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: امروز در بسیاری از ممالک تلاش می شود تا روحیه صلح طلبی ترویج یابد تا در نتیجه جلوی خونریزی ها گرفته شود چنانچه اکنون دیده می شود در فلسطین چه اتفاقاتی می افتد و وجود دارد.

وی بیان داشت: حتی در کشور خودمان نیز انواع اختلافات سیاسی، اعتقادی و مذهبی وجود دارد.

مصباح یزدی گفت: اکنون سوال این است که انسان باید در برابر این اختلافات چه کند؟ و در جواب به این مسئله باید گفت برخی ترویج روحیه مدارا و صلح طلبی را به میان می آورند اما باید دید موضوع صلح طلبی تا در مرحله عملیاتی شدن چه حد عملی است و در آینده چگونه جواب می دهد.

این عضو خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود بیان داشت: لذا باید در این عرصه تصمیمی قطعی گرفته شود چنانچه هر شخصی باید یک بار و همیشه مشخص کند دین درست است یا خیر و یا در بحث ولایت فقیه که یک بار امام خمینی (ره) آن را طرح کرده و فرمودند که اگر می خواهید گرفتار استبداد نشوید تابع ولایت فقیه باشند نیز همین طور.

مصباح یزدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: متاسفانه کسانی هم هستند که خودشان را پیرو خط امام می دانند که نه حرف امام خمینی (ره) را نقل می کنند و نه آن را می پذیرند و بالاتر از امام حرف معصومین و خداوند را نیز غلط می دانند.

منبع: خبرگزاری مهر
به گفته آیت الله مصباح یزدی ظهر مشاهدات عینی، میدانی و تاریخی نشان می دهد انسان ها در همه جا با هم اختلاف نظر دارند و همانطور که تفاوت در قیافه و ظاهر انسانها وجود دارد آنها در مسائل درونی، باورها و ارزشها نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.