اخوان‌المسلمین میانجی‌گری شیخ الازهر را رد کرد

یکی از سخنگویان حزب آزادی و عدالت مصر، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین، شیخ الازهر را به توطئه علیه مرسی متهم کرده است.

به گزارش بی بی سی حزب آزادی و عدالت مصر، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین، از تلاش‌های احمد طیب، شیخ الازهر برای میانجیگری در مناقشه سیاسی مصر انتقاد کرده است.

محمد سودان، یکی از سخنگویان این حزب گفته که آنان بی‌طرفی شیخ الازهر را قبول ندارند و او را به دست داشتن در توطئه علیه رئیس‌جمهور (محمد مرسی) و پشتیبانی از کودتا متهم کرده است. این سخنگو گفت وقتی رهبران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی در زندان به سر می‌برند و شماری دیگر نیز تحت تعقیب قرار دارند، صحبت کردن از مذاکره غیرمنطقی است. او همچنین گفت که تظاهرات هواداران آقای مرسی ادامه خواهد داشت و آنان برای رسیدن به هدفشان برای کشته شدن نیز آماده‌اند. روز گذشته منابع نزدیک به احمد طیب، یکی از بلندپایه‌ترین روحانیان مسلمان، اعلام کردند که او قصد دارد در هفته جاری با دعوت از چهره‌های برجسته جریان‌های مختلف برای خاتمه دادن به تنش‌های سیاسی مصر میانجیگری کند.

 

در عین حال منابع نزدیک به پلیس مصر اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی از دوشنبه به محاصره تجمع‌کنندگان هوادار محمد مرسی و احتمالا برخورد با آنان خواهند پرداخت. با گذشت بیش از یک ماه از کلیک کودتای ارتش علیه محمد مرسی و برکناری او، اعتراض‌های هواداران او همچنان ادامه دارد و ده‌ها نفر از معترضان در این جریان کشته‌ شده‌اند. تلاش‌های مختلفی که برای میانجیگری بین طرفین انجام گرفته تاکنون بی‌نتیجه مانده‌اند.

 

افزایش‌ درگیری‌ها در صحرای سینا

 

با تداوم خشونت‌ها در مصر، درگیری‌ها در منطقه صحرای سینا نیز افزایش یافته است. اسلام‌گرایان افراطی در این منطقه فعالند و برخی می‌گویند که آنان قصد دارند با بالا بردن فعالیت‌های خود ارتش را وادار به امتیاز دادن به اخوان‌المسلمین کنند. ارتش مصر می‌گوید که برخورد با این گروه‌ها را تشدید کرده و از جمله به حملات هوایی بیشتری علیه آنان دست زده است. بنا به گزارش‌ها دست کم هشت نفر از شورشیان مسلح اسلام‌گرا در این منطقه کشته شده‌اند. روز گذشته حمله‌ای هوایی علیه آنان انجام گرفت که چهار تن در آن کشته شدند. آنان اعلام کردند که این حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی انجام گرفته است. دولت اسرائیل و دولت مصر این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

 
یکی از سخنگویان حزب آزادی و عدالت مصر، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین، شیخ الازهر را به توطئه علیه مرسی متهم کرده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.