نگاه به عفورهبرى,امسال وسال هاى پىشىن

ًٌمقام معظم رهبری هر ساله به مناسبت اعیاد مهم مذهبی، پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مبنی بر بخشودگی دسته ای از مجرمان را پاسخ مثبت می‌دهند و با حکم ایشان بسیاری از محکومان بخشوده می‌شوند.

به همین مناسبت ایشان در پاسخ به نامه اخیر آیت الله آملی لاریجانی به همان سنت هر ساله عمل کردند و عید فطر امسال را به کام بسیاری از خانواده‌های زندانیان شیرین کردند.

به گزارش دین آنلاین با مقایسه گستره بخشودگی افرادی که امسال به مناسبت عید فطر بخشوده شدند با سالهای گذشته به دست می‌آید که روند بخشودگی در این سال‌ها رو به گستردگی دارد.

ناگفته نماند که درخواست‌های شخص رئیس قوه قضائیه هم در مقایسه با رئیسان گذشته قوه قضائیه متفاوت بوده است.

گزارش زیر نشان می‌دهد تفاوت میزان و گستره بخشودگی مجرمان در سالیان تصدی هر رئیس معنادار است:

الف)دوران تصدی آیت‌الله یزدی

5/2/1369

حضرت آیهالله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین جهان در آستانه عیدسعید فطر به پیشنهاد آیهالله یزدی رئیس قوه ی قضائیه با عفو و تخفیف مجازات 260 نفر از محکومین دادگاههای انقلاب اسلامی 14 شهر کشور موافقت فرمودند.متن نامه ی رئیس قوه ی قضائیه و پاسخ مقام معظم رهبری به این شرح است:
بسمه تعالی
محضرمبارک مقام معظم رهبری
حضرت آیهالله خامنه ای ادام الله ظله علی رئوس المسلمین
با سلام و اداء احترام،در اجرای بند یازده اصل یکصد و ده قانون اساسی پیشنهاد میگردد که 260 نفر از محکومین دادگاههای انقلاب اسلامی 14 شهر که مراحل بررسی قانونی و کارشناسی آن انجام شده و استحقاق عفو و تخفیف مجازات دارند،مشمول رحمت اسلامی و مورد عفو آن مقام معظم قرار گیرند.
محمد یزدی – رئیس قوه قضائیه
متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به رئیس قوه قضائیه به این شرح است:
بسمه تعالی-با پیشنهاد جنابعالی مبنی بر عفو یا تخفیف مجازات اشخاص مرقوم موافقت میشود.
سیدعلی خامنه ای

 

 

11/1/1371

حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه ی فرا رسیدن عید سعیدفطر و یوم‌الله دوازدهم فروردین، عده ای از محکومین دادگاههای انقلاب و عمومی سراسر کشور را مورد عفو و تخفیف مجازات قرار دادند.
متن نامه ی رئیس قوه قضائیه به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و پاسخ معظم له به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیهالله خامنه ای ادام الله ظله علی رؤس‌المسلمین
با سلام و اداء احترام،
ضمن تبریک عید سعید فطر و 12 فروردین سالگرد استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بدینوسیله در اجرای بند یازدهم اصل یکصد و دهم قانون اساسی فهرست اسامی 498 نفر از محکومین دادگاههای انقلاب اسلامی و عمومی سراسر کشور که مراحل بررسی قانونی و کارشناسی آن در کمیسیون اداره عفو و بخشودگی قوه قضائیه انجام شده و اسامی واجدین شرایط عفو و تخفیف به حضور حضرتعالی تقدیم میگردد. امید آنکه از طرف آن مقام معظم مشمول عفو و رأفت اسلامی قرارگیرند.
والامر الیکم رئیس قوه قضائیه
محمد یزدی
پاسخ مقام معظم رهبری به نامرئیس قوه قضائیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با پیشنهاد جنابعالی موافقت میشود و نامبردگان طبق پیشنهاد مورد عفو قرار میگیرند. انشاءالله موفق باشید.
سیدعلی خامنه‌ای 09/01/137

 

‌18/11/1375

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در آستانه عید سعید فطر و22 بهمن و سالروز پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى، 782 نفر از محکومین دادگاههاى عمومى، انقلاب و نظامى و همچنین کلیه محکومین به جزاى نقدى از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال را که از یک ماه تا هجده ماه زندانى شده باشند و شاکى خصوصى نداشته باشند را مورد عفو قرار دادند.
عفو این عده از محکومین بنا به درخواست آیت‌الله یزدى رئیس قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبرى صورت گرفته است.
متن نامه رئیس قوه قضاییه و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامى به این شرح است:
بسمه تعالى‌
محضر مبارک مقام معظم رهبرى‌
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى (دام ظله الوارف)
فرارسیدن عید سعید فطر و تقارن خجسته آن با یوم الله 22 بهمن، سالروز پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى را به حضرتعالى تبریک و تهنیت عرض نموده، به میمنت این ایام مبارک و در اجراى بند 11 اصل 110 قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران براى محکومین دادگاههاى عمومى و انقلاب و نظامى بشرح زیر در دو بخش پیشنهاد و درخواست عفو مى‌نماید. امید است مشمول رأفت اسلامى و عنایت حضرتعالى قرار گیرند.
اول‌
الف – کلیه کسانى که به جزاى نقدى یا جریمه حداکثر تا مبلغ 5 میلیون ریال به حکم قطعى محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل یک ماه در زندان مى‌باشند.
ب – کلیه کسانى که به جزاى نقدى یا جریمه از 5 میلیون و یک ریال تا 10 میلیون ریال به حکم قطعى محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل سه ماه در زندان مى‌باشند.
ج – کلیه کسانى که به جزاى نقدى یا جریمه از 10 میلیون و یک ریال تا 20 میلیون ریال به حکم قطعى محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل 6 ماه در زندان مى‌باشند.
د – کلیه کسانى که به جزاى نقدى یا جریمه از 20 میلیون و یک ریال تا 30 میلیون ریال به حکم قطعى محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل 12 ماه در زندان مى‌باشند.
ه – کلیه کسانى که به جزاى نقدى یا جریمه از 30 میلیون و یک ریال تا 40 میلیون ریال به حکم قطعى محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل 18 ماه در زندان مى‌باشند.
تبصره 1 – عفو موضوع بندهاى فوق شامل کسانى مى‌شود که شاکى یا مدعى خصوصى نداشته باشند.
تبصره 2 – محکومین زیر از شمول عفو مستثنى مى‌باشند:
1. مرتکبین جرائم ارتشاء، اختلاس، کلاهبردارى و تصرف غیر قانونى در اموال دولت.

2. کسانى که بیش از دو بار سابقه محکومیت به علت ارتکاب جرائم مشابه جرم مورد درخواست عفو داشته باشند.
دوم‌
لیست پیوست حاوى تعداد 782 نفر از محکومین دادگاههاى عمومى و انقلاب و نظامى که مراحل بررسى و کارشناسى آنها در کمیسیون عفو و بخشودگى طى شده است.
والامر الیکم.
محمد یزدى – رئیس قوه قضاییه‌
 

پاسخ مقام معظم رهبرى به نامه آیت‌الله یزدى نیز به این شرح است:
بسمه تعالى – با سلام و تحیت، پیشنهاد جنابعالى درباره‌ى عفو نامبردگان مورد قبول اینجانب است و مشارالیهم به همان ترتیب که مرقوم داشته‌اید مشمول عفواند. خداوند به جنابعالى توفیق و جزاى خیر عنایت فرماید.
 

 

29/10/1377

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر با عفو تعدادى از محکومان دادگاههاى انقلاب اسلامى، عمومى و نظامى سراسر کشور موافقت فرمودند.
متن نامه رئیس قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبرى به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم‌
محضر مبارک حضرت آیت‌الله خامنه‌اى‌
مقام معظم رهبرى «دام ظله الوارف»
با عرض سلام‌
فرارسیدن عید سعید فطر را به آن حضرت و مسلمین جهان تبریک عرض نموده و به میمنت این روز خجسته در اجراى بند 11 از اصل یکصد و دهم قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران فهرست اسامى تعداد 1428 نفر از محکومین دادگاههاى انقلاب اسلامى، عمومى و نظامى سراسر کشور را که مرحله بررسى قانونى و کارشناسى آن در کمیسیون عفو و بخشودگى معاونت قضایى قوه قضاییه سپرى شده و واجد شرایط عفو و تخفیف مجازات هستند تقدیم مى‌گردد.
امید است از طرف آن مقام معظم مشمول عفو و رأفت اسلامى و مورد عنایت حضرت عالى قرار گیرند.
والامر الیکم‌
محمد یزدى‌
رئیس قوه قضاییه‌
متن پاسخ مقام معظم رهبرى به شرح زیر است:
بسمه تعالى‌
با سلام و تحیت و تبریک متقابل، نامبردگان طبق پیشنهاد جناب عالى با همان تفصیل مشمول عفو گردیدند.
والسلام علیکم‌
سید على خامنه‌اى‌
29 دیماه 77

 

 

16/10/1378

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر با عفو تعدادى از محکومان دادگاههاى انقلاب اسلامى، عمومى و نظامى سراسر کشور موافقت فرمودند
متن نامه رئیس قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبرى به این شرح است.
بسم الله الرحمن الرحیم‌
محضر مبارک حضرت آیت‌الله خامنه‌اى مقام معظم رهبرى «دام ظله الوارف»
با عرض سلام؛ فرارسیدن عید سعید فطر را به آن حضرت و مسلمین جهان تبریک عرض نموده و به میمنت این روز خجسته در اجراى بند 11 از اصل یکصد و دهم قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران فهرست اسامى تعداد 1026 نفر از محکومان دادگاههاى انقلاب اسلامى، عمومى و نظامى سراسر کشور را که مراحل رسیدگى و کارشناسى آن در کمیسیون عفو اداره سجل کیفرى و عفو و بخشودگى سپرى شده و واجد شرایط پیشنهاد عفو تشخیص داده شده‌اند، تقدیم مى‌گردد.
امید است از طرف آن مقام معظم مشمول عفو و رأفت اسلامى و مورد عنایت حضرتعالى قرار گیرند /والامرالیکم‌
سید محمود هاشمى شاهرودى‌
رئیس قوه قضاییه‌
متن پاسخ مقام معظم رهبرى به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم‌
با سلام و تحیت و تبریک متقابل به مناسبت حلول عید سعید فطر پیشنهاد عفو و تقلیل مجازات نامبردگان مورد قبول است و همان طور که مرقوم فرموده‌اید معفو گردیدند.
والسلام علیکم‌
سید على خامنه‌اى

 

 

14/9/۱۳۸۱

در آستانه‌ عید سعید فطر، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با پیشنهاد رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ مبنی‌ بر عفو و تخفیف‌ مجازات‌ تعدادی‌ از محکومان‌ دادگاههای‌ عمومی‌، انقلاب‌ و نظامی‌ موافقت‌ کردند.
آیت‌الله‌ هاشمی‌ شاهرودی‌ در نامه‌ای‌ به‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، اسامی‌ 341 نفر از محکومان‌ دادگاههای‌ عمومی‌، انقلاب‌ و نظامی‌ سراسر کشور را که‌ مراحل‌ کارشناسی‌ پرونده‌های‌ آنان‌ جهت‌ تشخیص‌ استحقاق‌ عفو و تخفیف‌ مجازات‌ طی‌ شده‌ است‌، در اجرای‌ بند 11 اصل‌ 110 قانون‌ اساسی‌ خدمت‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ارسال‌ و درخواست‌ کرده‌ بود، در صورت‌ تصویب‌ ایشان‌، این‌ افراد مورد عفو و تخفیف‌ مجازات‌ قرار گیرند.

متن‌ نامه‌ آیت‌الله‌ هاشمی‌ شاهرودی‌ رئیس‌ قوه‌ قضاییه‌ به‌ محضر رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ این‌ شرح‌ است‌:

بسمه‌ تعالی‌
محضر مبارک‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ (دام‌ظله‌العالی‌)
رهبری‌ معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌
با اهدای‌ سلام‌ و تحیات‌
اسامی‌ 341 نفر از محکومان‌ دادگاههای‌ عمومی‌ و انقلاب‌ و نظامی‌ سراسر کشور که‌ 25 نفر از آنان‌ از مشمولان‌ ماده‌ 14 آیین‌نامه‌ کمیسیون‌ عفو و بخشودگی‌ مصوب‌ 1373 می‌باشند و با طی‌ مراحل‌ کارشناسی‌ و بررسی‌های‌ لازم‌ پرونده‌های‌ مربوط استحقاق‌ آنان‌، بر عفو و تخفیف‌ مجازات‌، به‌ تأیید کمیسیون‌ عفو و بخشودگی‌، رسیده‌ است‌، در اجرای‌ بند 11 اصل‌ 110 قانون‌ اساسی‌، تقدیم‌ می‌گردد تا در صورت‌ تصویب‌ مقام‌ عالی‌، بمناسبت‌ عید سعید فطر، مشمول‌ عفو و رأفت‌ اسلامی‌ قرار گیرند.
والامر الیکم‌ والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌ الله‌ و برکاته‌
سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی‌
رئیس‌ قوه‌ قضاییه‌
07/09/1381

متن‌ پاسخ‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ بدین‌ شرح‌ است‌:

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌
با سلام‌ و تحیت‌ و تبریک‌ عید سعید فطر، پیشنهاد جنابعالی‌ درباره‌ی‌ عفو و تخفیف‌ مجازات‌ نامبردگان‌ مورد قبول‌ و موافقت‌ اینجانب‌ است‌.
والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌ الله‌ و برکاته‌
سیدعلی‌ خامنه‌ای‌
14/09/1381

 

 

6/9/1382

بمناسبت عید سعید فطر، حضرت آیت اللَّه خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى با عفو و تخفیف مجازات جزاى نقدى تعدادى از محکومان دادگاههاى عمومى، انقلاب، نظامى و تعزیرات حکومتى که بخاطر عجز از پرداخت جزاى نقدى در زندان بسر مى برند، موافقت کردند.
درخواست عفو و یا تخفیف مجازات جزاى نقدى این محکومان، در اجراى بند 11 اصل یکصدوده قانون اساسى از طرف آیت اللَّه هاشمى شاهرودى رئیس قوه قضائیه به مقام معظم رهبرى پیشنهاد شده بود.
براساس این دستورالعمل اعلام شده، محکومانى که بخاطر عجز از پرداخت جزاى نقدى در زندان بسر مى برند و مشمول این عفو و یا تخفیف مجازات مى شوند، عبارتند از:
1. باقیمانده محکومیت جزاى نقدى تا پنجاه میلیون ریال.
2. محکومیت جزاى نقدى از پنجاه میلیون و یک ریال تا یکصد میلیون ریال به یک چهارم تقلیل مى یابد.
3. محکومیت جزاى نقدى از یکصد میلیون و یک ریال تا پانصد میلیون ریال به دو پنجم تقلیل مى یابد.
همچنین براساس این دستور العمل محکومانى که مشمول این عفو و یا تخفیف مجازات مى شوند، باید شاکى یا مدعى خصوصى نداشته باشند یا تا پایان سال جارى رضایت شاکى را جلب یا ضرر و زیان مدعى خصوصى و زیان دیده را جبران و پرداخت کرده باشند.
همچنین این محکومان نباید بیش از دو فقره سابقه محکومیت قطعى در جرائم عمدى داشته باشند.
سرقت هاى مسلحانه و راهزنى، قاچاق مسلحانه مواد مخدر، قاچاق سلاح و مهمات، اقدام علیه امنیت داخلى و خارجى، جاسوسى، آدم ربائى، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء و سرقت و ارتشاء و اختلاس و کلاهبردارى بیش از سى میلیون ریال از این عفو و یا تخفیف مجازات مستثنى هستند.

 

1/9/۱۳۸۳

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات عده‌ای از محکومان دادگاه‌های عمومی، انقلاب، نظامی و شعبه‌های تعزیرات حکومتی موافقت کردند.
عفو این افراد را رییس قوه‌ی قضاییه در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیشنهاد کرده بود.
رهبر معظم انقلاب نیز بر اساس اصل یکصد و دهم قانون اساسی با این پیشنهاد موافقت کردند. به این ترتیب هزار و پنجاه و سه نفر از محکومان به مناسبت عید سعید فطر مشمول عفو یا تخفیف مجازات می‌شوند

 

۱۳۸۴/۰۸/۱۴

به مناسبت عید سعید فطر رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات تعداد دو هزار و یکصد و هشتادو پنج نفر از محکومان دادگاههای عمومی، انقلاب، نظامی و تعزیرات حکومتی سراسر کشور موافقت کردند.

عفو و تخفیف مجازات این زندانیان را آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه در نامه ای از حضرت آیت الله خامنه ای درخواست کرده بود که مورد موافقت ایشان قرار گرفت

 

 

 

17/5/89

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بنا به درخواست آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به مناسبت ایام خجسته عید سعید فطر با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور موافقت کردند.
متن نامه آیت‌الله آملی لاریجانی و پاسخ مقام معظم رهبری به این شرح است:

محضر مبارک حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادام الله ظلّه الوارف
رهبر معظم انقلاب اسلامی
با اهدای سلام و تحیات
احتراماً، در آستانه عید سعید فطر و در اجرای بند 11 از اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بنا به پیشنهاد شماره 89/11186/ع/8 مورخ 17/5/89 کمیسیون عفو بخشودگی قوه قضاییه، بدین وسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می شود تا در صورت تصویب مقام عالی، محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح به شرح آتی مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره مند شوند.

الف) محکومان به حبس که در زندان بسر می برند و فاقد سابقه محکومیت کیفری موثر هستند:
1. چهار پنجم محکومیت حبس تا 5 سال.
2. سه چهارم محکومیت حبس بیش از 5 سال تا10 سال.
3. دو سوم محکومیت حبس بیش از 10 سال تا 15 سال.
4. باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیر عمدی به استثناء موارد مذکور در مواد 718 و 719 قانون مجازات اسلامی.
5. باقیمانده محکومیت حبس زنانی که به حکم قانون سرپرستی فرزندانشان را عهده دار می باشند.
6. باقیمانده محکومیت حبس محکومان دارای بیماری صعب العلاج یا مبتلایان به بیماری های مسری غیر قابل علاج که مراتب بیماری آنان مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گرفته باشد. بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای ماده 291 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مانع اعمال این عفو نیست.
7. باقیمانده محکومیت حبس محکومان زیر 18 سال تمام.

ب) محکومان به جزای نقدی که به لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می برند:
1. باقیمانده محکومیت به جزای نقدی تا یکصد میلیون ریال.
2. چهارپنجم محکومیت جزای نقدی از یکصد میلیون و یک ریال تا پانصد میلیون ریال.
3. باقیمانده محکومیت جزای نقدی محکومان زیر 18 سال تمام.

ج) شرایط استفاده از عفو:
1. عدم برخورداری از عفو قبلی در مورد محکومان به حبس بیش از 10 سال.
2. عدم وجود شاکی خصوصی و یا جلب رضایت شاکی خصوصی و یا جبران ضرر و زیان مدعی خصوصی و زیان دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا تاریخ 29/12/1389.
3. گذراندن یک چهارم از محکومیت محکومان به حبس تا تاریخ 19/6/1389 در خصوص محکومین مشمول بندهای یک تا سه شق الف.
تبصره ـ در مورد محکومیت حبس یا جزای نقدی در صورت استفاده از عفو قبلی مبنای محاسبه، باقیمانده محکومیت پس از اعمال عفو خواهد بود.

د) موارد ذیل از مشمول این عفو مستثنی می باشد:
1. مرتکبین سرقت که میزان محکومیت حبس آنان بیش از یک سال باشد.
2. مرتکبین جرائم مواد مخدر و روانگردان که میزان محکومیت حبس آنان بیش از 5 سال باشد.
3. قاچاق اسلحه و مهمات.
4. اقدام علیه امنیت داخلی و خارج کشور.
5. آدم ربایی.
6. تجاوز به عنف.
7. دایر کردن مرکز فساد و فحشاء.
8. اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری.
9. جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی.
والامر الیکم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
صادق لاریجانی 16/شهریور ماه/89

بسمه تعالی
با سلام و تحیت و تبریک ایام شریفه، با پیشنهاد عفو به ترتیبی که مرقوم داشته‌اید، موافقت می‌شود.
والسّلام علیکم و رحمه‌الله
سیّدعلی خامنه‌ای
18/شهریور ماه/1389

 

 

 

 

6/6/1390

در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با عفو و تخفیف مجازات هزار و دویست و هجده نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب ، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.
آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر طی نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 1218 نفر از محکومان را که در کمیسیون عفو و بخشودگی واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند ارائه کرده بود که مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت.

 

8/6/۱۳۹۰

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بنا به درخواست آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به مناسبت عید سعید فطر با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی، انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور موافقت کردند.
متن نامه آیت الله آملی لاریجانی و پاسخ مقام معظم رهبری به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک حضرت آیت الله خامنه ای ادام الله ظله الوارف
رهبر معظم انقلاب اسلامی
با اهدای سلام و تحیات
احتراماً ضمن عرض تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، در اجرای بند ١١ از اصل ١١٠ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بدین وسیله شرائط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می شود تا در صورت تصویب مقام عالی، محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح که به شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف تشخیص داده می شوند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره مند شوند.
الف- محکومان به حبس که در زندان بسر می برند و فاقد سابقه محکومیت کیفری مؤثر هستند:
1. باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا یکسال.
٢. چهار پنجم محکومیت محکومان به حسب بیش از یکسال تا پنج سال.
٣. سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا ده سال.
۴. دو سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از ده سال تا پانزده سال.
۵. باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیرعمدی، به استثنای موارد مذکور در مواد ٧١٨ و ٧١٩ قانون مجازات اسلامی.
۶. باقیمانده محکومیت حبس زنانی که به حکم قانون سرپرستی فرزندانشان را عهده دار می باشند.
٧.باقیمانده محکومیت حبس محکومان بیمار صعب العلاج یا مبتلایان به بیماریهای مسری غیرقابل علاج که مراتب بیماری آنان مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گرفته باشد. بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای ماده ٢٩١ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مانع اعمال این عفو نیست.
8.  باقیمانده محکومیت حبس و جزای نقدی محکومان زیر ١٨ سال تمام و ذکور بالای ۶۵ سال تمام و اناث بالای ۵٠ سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی مراکز استانها.
ب – محکومان به جزای نقدی که به لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می برند:
١-    باقیمانده محکومیت جزای نقدی تا یکصد میلیون ریال.
٢-    چهار پنجم محکومیت جزای نقدی از یکصد میلیون و یک ریال تا پانصد میلیون ریال.
ج – شرایط استفاده از عفو:
١-    عدم برخورداری از عفو قبلی.
٢-    عدم ارتکاب جرم جدید در ایام تحمل حبس یا در زمان مرخصی اعطایی.
٣-    نداشتن شاکی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان مدعی خصوصی و زیان دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا تاریخ ٢٩/اسفند/١٣٩٠.
د – موارد ذیل از شمول این عفو مستثنی می باشد:
١-    مرتکبین جرائم سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سارقینی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از سه سال باشد.
٢-    مرتکبین جرائم مواد مخدر و روانگردان که میزان محکومیت حبس آنان بیش از ۵ سال باشد.
٣-    قاچاق اسلحه و مهمات.
۴-    اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی.
۵-    آدم ربایی.
۶-    تجاوز به عنف.
٧-    دایر کردن مرکز فساد و فحشاء.
٨-    اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری.
٩-    جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی.     

والامر الیکم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

صادق لاریجانی
١/شهریور/٩٠

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تحیت و تبریک عید سعید فطر، با پیشنهاد جنابعالی موافقت می شود و از خداوند متعال پاداش خیر برای آن جناب و دیگر دست اندرکاران مسألت می کنم.
والسلام علیکم و رحمه الله
سید علی خامنه ای
٨/شهریورماه/١٣٩٠

 

31/5/ ۱۳۹۱

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بنا به درخواست آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوۀ قضاییه، به مناسبت عید سعید فطر با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی، انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور موافقت کردند.
متن نامۀ آیت‌الله آملی لاریجانی و پاسخ مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
محضر مبارک حضرت آیت‌الله خامنه‌ای أدام الله ظلّه الوارف
رهبر معظم انقلاب اسلامی
با اهدای سلام و تحیات
احتراماً ضمن عرض تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، در اجرای بند ١١ از اصل ١١٠ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بدین وسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می‌شود تا در صورت تصویب مقام عالی، محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح که به شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف تشخیص داده می‌شوند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره‌مند شوند.
الف- محکومان به حبس که در زندان به سر می‌برند؛ مشروط بر این که دارای سابقۀ محکومیت کیفری مشمول مادۀ ۶۲ مکرر قانون مجازات اسلامی نباشند:
١- باقیماندۀ محکومیت محکومان به حبس تا یک سال
۲- یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال
۳- یک سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا پانزده سال
۴- باقیماندۀ محکومیت محکومان به حبس بیش از ١۵ سال؛ در صورتی که حداقل ١۰ سال تحمل حبس نموده باشند.
۵- باقیماندۀ محکومیت حبس کلیۀ محکومان جرائم غیر عمدی؛ به استثنای موارد مذکور در مواد ٧١٨ و ٧١٩ قانون مجازات اسلامی
۶- باقیماندۀ محکومیت حبس زنانی که به حکم قانون، سرپرستی فرزندانشان را عهده‌دار می‌باشند.
۷- باقیماندۀ محکومیت حبس محکومان بیمار صعب‌العلاج یا مبتلایان به بیماری‌های مسری غیر قابل علاج که مراتب بیماری آنان مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گرفته باشد.
بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای مادۀ ٢٩١ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری مانع اعمال این عفو نیست.
۸- باقیماندۀ محکومیت حبس و جزای نقدی محکومان زیر ١٨ سال تمام و ذکور بالای ۶۵ سال تمام و اُناث بالای ۵٠ سال تمام به استناد اسناد سجلّی و در مورد اتباع بیگانۀ فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی مراکز استان‌ها؛ به شرط آن که یک سوم مجازات را تحمل نموده باشند.

ب ـ محکومان به جزای نقدی که به لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به سر می‌برند:
١- باقیماندۀ محکومیت جزای نقدی تا پانصد میلیون ریال
۲- چهار پنجم محکومیت جزای نقدی از پانصد میلیون و یک ریال تا یک میلیارد ریال

ج ـ محکومیت محکومان به حبس تا شش ماه با رعایت شق ۳ بند «د» که محکومیت آنان قطعی گردیده؛ هر چند تا کنون شروع به اجرا نشده باشد.
 
د ـ شرایط استفاده از عفو:
١- عدم برخورداری از عفو در محکومیت‌های قبلی
۲- عدم ارتکاب جرم جدید در ایام تحمل حبس یا در زمان مرخصی اعطایی
۳- نداشتن شاکی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان مدعی خصوصی و زیان‌دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا تاریخ ٢٩/اسفند/١٣٩١
هـ ـ مرتکبین جرائم ذیل از شمول این عفو مستثنی می‌باشد:
١- سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سارقینی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از ۵ سال باشد یا دارای سابقۀ محکومیت مشابه می‌باشند.
۲- قاچاق مسلحانه و یا عمدۀ مواد مخدر (منظور از قاچاق عمدۀ مواد مخدر، جرایم بندهای ۴ مادۀ ۴، ۶ مادۀ ۵ و ۶ مادۀ ۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن می‌باشد.)
۳- قاچاق اسلحه و مهمات
۴- اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی
۵- آدم‌ربایی
۶- تجاوز به عنف
۷- دایر کردن مرکز فساد و فحشاء
۸- اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری
۹- جعل اسکناس و ضرب سکۀ تقلبی
والامر الیکم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
صادق لاریجانی
۲۲/مرداد/٩١

بسم الله الرّحمن الرّحیم
با سلام و تحیت و تبریک، با پیشنهاد جنابعالی مندرج در این اوراق موافقت می‌شود.
والسلام علیکم و رحمه الله
سید علی خامنه‌ای
۲۸/مرداد ماه/١۳۹١

 

16/5/1392

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بنا به درخواست آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌ی قضاییه به مناسبت عید سعید فطر با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی، انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور موافقت کردند.
متن نامه رئیس قوه‌ی قضائیه و پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
محضر مبارک حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادام‌الله‌ظله‌الوارف
رهبر معظم انقلاب اسلامی
با اهدای سلام و تحیات
احتراماً، ضمن عرض تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، در اجرای بند ١١ از اصل ١١٠ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بدین وسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می‌شود تا در صورت تصویب مقام عالی، محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح که به شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف تشخیص داده می شوند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره مند شوند.
الف- محکومان به حبس که در زندان بسر می برند:
١- باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا یکسال.
۲- یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از یکسال تا پنج سال.
۳- یک سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا پانزده سال.
۴- باقیمانده محکومیت محکومان به حبس بیش از ١۵ سال درصورتی که حداقل ١۰ سال تحمل حبس نموده باشند.
۵- باقیمانده محکومیت محکومان  به حبس ابد در صورتیکه حداقل ۱۵ سال تحمل حبس نموده باشند.
۶-باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرایم غیر عمدی، به استثناء موارد مذکور در مواد ۷۱۸ و ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب ۲/۳/۱۳۷۵)
۷- باقیمانده محکومیت حبس زنانی که به حکم قانون سرپرستی فرزندانشان را عهده دار می باشند.
۸- باقیمانده محکومیت حبس محکومان بیمار صعب العلاج یا مبتلایان به بیماریهای مسری غیرقابل علاج که مراتب بیماری آنان تا تاریخ  ۲۹/۱۲/۱۳۹۲مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گرفته باشد و مطابق نظریه کمیسیون مذکور قادر به تحمل حبس نباشند.
بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای ماده ٢٩١ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مانع اعمال این عفو نیست.
۹-  باقیمانده محکومیت حبس یا نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و جزای نقدی محکومان زیر ۱۸ سال تمام( در زمان ارتکاب جرم) به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی مراکز استانها.
تبصره: محکومان موضوع بندهای ۸ و ۹ مشمول مستثنیات مندرج در این دستورالعمل نخواهند شد.
۱۰-  باقیمانده محکومیت حبس و جزای نقدی محکومان ذکور بالای ۶۵ سال تمام و اناث بالای ۵۵ سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی مراکز استانها به شرط آنکه در محکومیت به حبس بیش از یکسال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل ۵ سال تحمل کیفر نموده باشند.
ب ـ محکومان به جزای نقدی که به لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می برند:
١- باقیمانده محکومیت جزای نقدی تا پانصد میلیون ریال.
۲- چهار پنجم محکومیت جزای نقدی از پانصد میلیون و یک ریال تا یک میلیارد ریال.
ج ـ شرایط استفاده از عفو:
۱- عدم ارتکاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یک تا شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲ در ایام تحمل حبس یا در زمان مرخصی اعطایی.
۲- نداشتن شاکی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و یا زیان مدعی خصوصی و زیان دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا تاریخ ٢٩/اسفند/١٣٩۲.
د ـ مرتکبین جرائم ذیل از شمول این عفو مستثنی می باشد:
١- سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سارقینی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از ۵ سال باشد.
۲- قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر؛(منظور از قاچاق عمده مواد مخدر، جرایم بندهای ۴ ماده ۴، ۶ ماده ۵ و ۶ ماده ۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن می باشد).
۳- قاچاق اسلحه و مهمات.
۴- اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی.
۵- آدم ربایی.
۶- تجاوز به عنف.
۷- دایر کردن مرکز فساد و فحشاء.
۸- اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری.
۹-جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی.
۱۰-اسید پاشی.
۱۱-جرایم مربوط به مشروبات الکلی.
والامر الیکم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
صادق لاریجانی
۹/مرداد/۱۳۹۲

بسم الله الرّحمن الرّحیم
با سلام و تحیت و تبریک عید سعید فطر، با پیشنهاد جنابعالی موافقت می‌شود.
والسلام علیکم و رحمه الله
سید علی خامنه‌ای
۱۶/مرداد ماه/١۳۹۲

 
ًٌمقام معظم رهبری هر ساله به مناسبت اعیاد مهم مذهبی، پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مبنی بر بخشودگی دسته ای از مجرمان را پاسخ مثبت می‌دهند و با حکم ایشان بسیاری از محکومان بخشوده می‌شوند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.