احتمال رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه ضعیف است

رصد عمومی در بوستان علوی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند با حضور در ارتفاعات بوستان علوی با استفاده از تلسکوپ به رصد بپردازند.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی – نجومی قم، احتمال رویت هلال ماه در غروب پنجشنبه را قوی تر عنوان کرد.

محمد صالح نجف در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: بر اساس محاسباتی که توسط مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی – نجومی انجام شده هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه 30 ماه مبارک رمضان مقارن با 17 مردادماه قابل مشاهده است.

وی گفت: بر اساس محاسبات این هلال در غروب روز چهارشنبه در هیچ یک از کشورهای قاره آسیا، اروپا، استرالیا، آفریقا و شمال قاره آمریکا با چشم مسلح و غیر مسلح قابل مشاهده نخواهد بود.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی- نجومی تصریح کرد: محاسبات نشان می‌دهد که هلال ماه با چشم غیر مسلح در جنوب قاره آمریکای جنوبی مانند شیلی و آرژانتین در صورت مساعد بودن هوا قابل رویت است.
وی ادامه داد: همچنین برخی از رصدگران احتمال رویت هلال ماه با چشم مسلح و به وسیله تلسکوپ را در مرکز و جنوب قاره آفریقا و مرکز قاره آمریکا داده اند.

نجف گفت: غروب روز پنجشنبه هلال ماه شوال در افق شهرهای ایران دارای ارتفاع بالایی نیست ولی درخشندگی خوب و اختلاف سمت بالا رویت هلال ماه شوال را امکان پذیر می‌سازد.

وی بیان کرد: مشخصات هلال ماه در کشورهای منطقه نیز حکایت از رویت پذیری این هلال در روز پنجشنبه برای این کشورها را دارد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی – نجومی گفت: هر چه به سمت جنوب کره زمین حرکت می‌کنیم هلال به سادگی قابل رویت نخواهد بود.

وی بیان کرد: گروه های رصدی ستاد استهلال مرکز مطالعات پژوهش‌های فلکی – نجومی چهارشنبه و پنجشنبه به رصدگاه‌های منتخب می‌روند و پس از دریافت گزارش‌های رصدی و تنظیم این گزارش‌ها، اطلاعات دریافتی را در اختیار دفاتر مراجع معظم تقلید قرار خواهند داد.

نجف گفت: در قم بررسی‌های لازم با توجه به وضعیت جوی در صورت امکان انجام می‌پذیرد و گروه‌هایی برای رسیدگی به نقاط مختلف استان قم اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: رصد عمومی در بوستان علوی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند با حضور در ارتفاعات بوستان علوی با استفاده از تلسکوپ به رصد بپردازند.

منبع:19دی
رصد عمومی در بوستان علوی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند با حضور در ارتفاعات بوستان علوی با استفاده از تلسکوپ به رصد بپردازند.مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی – نجومی قم

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.