صد کشته و بیش از هزار زخمی در ناآرامی های اخیر مصر

درگیری طرفداران “محمد مرسی” رئیس جمهور برکنار شده مصر و مخالفانش، حدود صد نفر کشته و بیش از هزار نفر مجروح به دنبال داشته است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، منابع رسانه ای از کشته شدن حدود صد نفر در جریان درگیری های اخیر مصر خبر دادند.

 

برخی رسانه های مصری به نقل از منابع امنیتی و بیمارستانی این کشور از کشته شدن 17 تن در جریان اعتراضات و درگیری های جمعه و بامداد امروز بین طرفداران و مخالفان مرسی خبر دادند.

 

هواداران مرسی در میدان رابعه العدوینه نیز تأکید کرده اند که دیروز 31 نفر در این میدان کشته شدند.

 

منابعی در بیمارستان موقت میدان "رابعه العدویه" در قاهره تأکید کردند در جریان درگیری های دیشب بین هواداران مرسی و نیروهای امنیتی ده نفر کشته شدند.

 

در درگیرهای منطقه "القائد ابراهیم" در اسکندریه در شمال مصر نیز هفت نفر کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند. منابع بیمارستانی اعلام کردند بیشتر زخمی ها هدف گلوله جنگی قرار گرفته اند.

در منطقه "باب الحرس" در دمیاط نیز درگیری میان طرفداران و مخالفان مرسی حدود 10 زخمی برجای گذاشت.

علاوه بر این در جریان تیراندازی افراد ناشناس به سوی مخالفان مرسی از منطقه "المرج" در شمال قاهره به سوی میدان تحریر، 16 نفر زخمی شدند. در شهرک "شبرا" در شمال قاهره نیز درگیری میان طرفین 10 زخمی برجای گذاشت.
 

تلویزیون رسمی مصر به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد که بیش از 30 میلیون نفر دیروز جمعه در میادین شهرهای مختلف آن کشور تظاهرات کرده اند.

در میدان تحریر در مرکز قاهره، و اطراف کاخ ریاست جمهوری در "الاتحادیه" تظاهرات بزرگی در پاسخ به فراخوان "عبدالفتاح السیسی" وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر برگزار شد. وی در این فراخوان از مردم خواسته بود با حضور در تظاهرات به وی حق مقابله با تروریسم را تفویض نمایند.

به دنبال برکناری محمد مرسی، در سوم ژوئیه اقدامات تروریستی در منطقه سینا در شمال شرق مصر علیه نیروها و مراکز امنیتی شدت بیشتری یافته است و حتی دامنه آن به سایر مناطق این کشورنیز کشیده شده است. دولت موقت مصر، اخوان المسلمین و گروههای همپیمان آن را به دست داشتن در این اقدامات تخریبی متهم می کنند.
در طرف مقابل نیز طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر در میدان "رابعه عدویه" در تظاهراتی که نام "فرقان" را برآن گذاشته بودند شرکت کردند. اخوان المسلمین اعلام کرده است این تظاهرات امروز و فردا نیز ادامه خواهد داشت.

پایگاه روزنامه کثیرالانتشار "الاهرام" نیز به نقل از "محمد ابراهیم" وزیر کشور مصر اعلام کرد که به زودی و در چارچوب قانون به تحصن های طرفداران اخوان المسلمین در دو منطقه قاهره پایان داده خواهد شد.
 

"محمد ابراهیم" خاطرنشان کرد: تحصن های میدان "رابعه عدویه" و میدان "النهضه" بی فایده است، زیرا مصر به عقب بازنخواهد گشت.

وزارت کشور مصر در بیانیه ای همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی با تلاش طرفداران معترض مرسی در میدان "رابعه عدویه" برای قطع ورودی پل "ششم اکتبر" در شهرک نصر قاهره، مقابله کردند و مانع از رسیدن آنها به این پل شدند.

 

"ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت" که با هدف تلاش برای بازگرداندن مرسی به حکومت تشکیل شده است، از تصمیم مقامات کنونی مصر برای زندانی کردن محمد مرسی انتقاد کرد و دلیل آن را تحریک افکار عمومی با هدف خارج کردن تظاهرات از چارچوب مسالمت آمیز آن دانست.

در بیانیه این ائتلاف آمده است، این تصمیم نشان دهنده سقوط نظام قانونمند و قانونگرایی در سایه کودتای نظامی است.
یادآور می شود دستگاه قضایی مصر، حکم بازداشت "محمد مرسی" را با اتهام های مختلف از جمله کشتار زندانیان و نیروهای نظامی مصری و ربودن شمار دیگری از آنها و همچنین در جاسوسی برای جنبش مقاومت فلسطین "حماس" صادر کرده است.

درگیری طرفداران “محمد مرسی” رئیس جمهور برکنار شده مصر و مخالفانش، حدود صد نفر کشته و بیش از هزار نفر مجروح به دنبال داشته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.