اظهارات جنجالی شیخ سلفی درباره زنان تونسی

اظهارات جنجالی شیخ سلفی تکفیری درباره زنان تونس خشم افکار عمومی این کشور را برانگیخته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "خمیس الماجری" با بیان عباراتی سخیف در خطبه های نماز جمعه، ادعا کرده بود که "زن تونسی را می توان با یک ساندویچ فریب داد و او را به فحشا واداشت".

در پی این اظهارات، ده ها تن از شهروندان تونسی تصمیم گرفتند بر ضد این شیخ سلفی -که پیش از این کارگر ساده شرکت تولید گوشت بوده- به اتهام توهین به زنان تونسی شکایت کنند.

برخی سازمان های حقوقی و احزاب مخالف بر این باورند که به قدرت رسیدن جنبش النهضه در تونس، حقوق زنان را در این کشور به خطر انداخته است.

این درحالی است که جنبش النهضه پیش از رسیدن به قدرت تعهد کرده بود که مجله احوال شخصیه را حفظ کرده و امتیازات زن تونسی را حتی افزایش هم بدهد.

اعلامیه "احوال شخصیه" که در دوره ریاست جمهوری الحبیب بورقیبه از سال 1956 تا 1987 صادر شد، 

بر اساس مصوبات این اعلامیه که تاکنون همچنان منبع رسیدگی به احوال شخصیه در تونس است، قیمومت مرد بر زن لغو شده است و ازدواج عرفی و همچنین اجبار دختر به ازدواج توسط والدین جرم به حساب می آید و تعدد زوجات ممنوع است و حق طلاق که حقی مردانه بود که مردان می توانستند به وسیله آن شفاها زن را طلاق دهند، از مرد گرفته شده و در اختیار دادگاه قرار گرفته است.

"فاضل عاشور" دبیرکل ائمه جمعه وابسته به اتحادیه کل کار تونس در واکنش به سخنان این شیخ سلفی گفت: خمیس الماجری باید از امامت جمعه کنار گذشته شود، زیرا تمام اصول اخلاقی و مذهبی را زیر پا گذاشت.
وی همچنین از وزارت امور دینی خواست جلوی اظهارات تحریک آمیز و فتنه انگیزی و اهانت به گرایش های مختلف جامعه تونسی را بگیرد.

عاشور تاکید کرد: اظهارات خمیس در خطبه نماز جمعه مشمول جرم "قذف" (اتهام فحشا به زنان پاکدامن) می شود و تعمیمی که در سخنان او وجود داشت، او را در تنگنایی حقوقی گرفتار می کند. وی تصریح کرد که اتحادیه کل کار، علیه خمیس اقامه دعوا خواهد کرد تا عبرتی برای سایرین شود.

عاشور در ادامه از این که درهای مساجد به روی افرادی امثال خمیس باز می شود، ابراز شگفتی کرد و گفت: این گونه افراد و به ویژه خمیس الماجری به تروریسم متهم هستند. خمیس در فرانسه زندگی می کرد و چیزی از دین و مذهب نمی داند و کارگری ساده در شرکت گوشت بود، آن هم شرکتی که درباره فعالیت های آن هزار شک و شبهه وجود داشته است. با این حال او لباس مردان دین و سیاست پوشید و یک شبه به یکی از مدافعان حزب حاکم تبدیل شد.

از سوی دیگر کاربران فیس بوک هم ضمن انتشار سخنان این شیخ سلفی، بر ضد توهین به زنان تونسی واکنش نشان دادند؛ اما خمیس الماجری در توجیه اظهارات خود، گفت که وی فقط "طیف خاصی از زنان تونسی را مدنظر داشته است".

البته باوجود تلاش خمیس برای توجیه اظهاراتش، فعالان سیاسی و حقوقدانان، اظهارات او را در هر حال، توهینی به زن تونسی و خدشه دار کردن شرف آنان ارزیابی کردند، به ویژه که او به عنوان یک عالم دینی حق ندارد چنین سخنان رکیکی در حق زنان بر زبان بیاورد.

اظهارات جنجالی شیخ سلفی تکفیری درباره زنان تونس خشم افکار عمومی این کشور را برانگیخته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.