فتوای قرضاوی درباره کسانی که امروز جمعه به دعوت سیسی به خیابانها بیایند

اتحادیه جهانی علمای مسلمان به ریاست یوسف قرضاوی، پاسخ به دعوت ژنرال عبدالفتاح سیسی برای تظاهرات در روز جمعه به منظور مقابله با “تروریسم” را حرام اعلام کرد.

به گزارش شبکه خبری العالم، اتحادیه جهانی علمای مسلمان چهارشنبه شب از مقر خود در دوحه بیانیه ای در تحریم پاسخ به فراخوان سیسی و دعوت به جنگ داخلی و یا فتنه انگیزی و حمایت از خشونت صادر کرد.

عبدالفتاح سیسی در سخنرانی روز چهارشنبه خود تاکید کرده بود که "باید همه مصریهای شریف با آمدن به خیابانها در روز جمعه، اجازه مقابله با خشونت و تروریسم را به من بدهند."

این درحالی است که پس از سه هفته از اقدام ارتش به عزل محمد مرسی، تنش ها همچنان در مصر ادامه دارد و نگرانی ها درباره تشدید تنشها و خشونتها در مصر بر اثر این درخواست سیسی افزایش یافته است.

گروه اخوان المسلمین نیز در بیانیه ای خواستار برگزاری تظاهرات در روز جمعه شد و درخواست سیسی را به مثابه جنگی داخلی عنوان کرد. هرچند طرفداران اخوان از امروز (پنجشنبه) به میدان آمده اند.

بیانیه اتحادیه جهانی علمای مسلمان از همه مصری ها، اعم از احزاب و ارتش و پلیس خواست تا امنیت کشور را حفظ کرده و از هر اقدامی که منجر به جنگی داخلی می شود، جلوگیری کنند.

در این بیانیه آمده است: "همه جهانیان از بیانیه ژنرال سیسی برای دعوت از ملت مصر برای آمدن به خیابانها به منظور حمایت از کودتا و مقابله با خشونت و تروریسم، غافلگیر شدند، تحلیگران از این بیانیه این گونه برداشت کردند که این دعوت برای حمایت از خشونت و توجیه کردن اقدام ارتش در استفاده از خشونت علیه تظاهرکنندگان است".

اتحادیه جهانی علمای مسلمان در بیانیه خود تصریح کرده است که "دعوت سیسی منجر به جنگ داخلی خواهد شد در حالی که تظاهرکنندگان توانستند در یک ماه گذشته مسالمت جویی خود را در مقابل قتل و تروریسم حفظ کنند".

این بیانیه همه مصریها را به "خردورزی برای  پشت سرگذاشتن بحران، اولویت دادن به منافع عالی مصر، حفظ مسالمت جویی در تظاهرات و صبر و تحمل تحت هر شرایطی" دعوت می کند.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان در پایان از همه کشورهای عربی و اسلامی و شخصیت های دوستدار صلح و دموکراسی خواست تا ابتکاری فوری برای رفع این بحران خطرناک که نه تنها امنیت مصر بلکه امنیت جهان عرب و اسلام را در معرض خطر قرار داده است، مطرح کنند.

این اتحادیه همچنین با ابراز تعجب از اینکه این بیانیه از سوی عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع کشور – و نه رییس جمهور موقت و یا نخست وزیر- صادر شده است، تاکید کرد که این بیانیه به جهانیان ثابت کرد که حوادث مصر، کودتایی واقعی است.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان به ریاست یوسف قرضاوی، پاسخ به دعوت ژنرال عبدالفتاح سیسی برای تظاهرات در روز جمعه به منظور مقابله با “تروریسم” را حرام اعلام کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.