انفجار در برزیل همزمان با سفر پاپ فرانسیس

هزاران نفر در اعتراض به هزینه بالای سفر پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیکهای جهان، به برزیل، در اوج شورشهای مردمی علیه فساد دولتی و بحران اقتصادی، در ریودوژانیرو و دیگر شهرهای این کشور تظاهرات کردند.

اولین سفر خارجی پاپ جدید کاتولیک های جهان، با اعتراض مردم خشمگین برزیل روبرو شده است. برزیل با بیش از یک صد میلیون کاتولیک، بیشترین تعداد پیروان این مذهب را در جهان داراست. خبرگزاری “رویترز” از وقوع انفجار یک بمب دست ساز کوچک در پارکینگی در نزدیکی شهر “آپارسیدا” محلی که برای سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در نظر گرفته شده بود خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، خبرگزاری دولتی برزیل با تایید این خبر افزوده است که این بمب دست ساز در یک کیسه پلاستیکی جاسازی شده بود و ماموران پلیس پس از کشف آن این بمب را به محلی امن انتقال داده تا منفجر شود. همزمان با سفر پاپ فرانسیس به برزیل تظاهرات گسترده مردمی نیز در آن کشور برگزار شد که پلیس سعی کرده تا جمعیت تظاهرکنندگان را متفرق سازد. 

 

به گفته شاهدان صدها تظاهر کننده نزدیک کاخ ریاست جمهوری برزیل تقریبا در همه جهت ها در حال دویدن بودند و عکاس خبرگزاری فرانسه نیز در حالی که چهره او غرق خون بود، بر زمین افتاده بود. یاسویوشی شیبا ، 42 ساله، که ملیت ژاپنی دارد پس از زخمی شدن در درمانگاهی در ریودوژانیرو بستری شد و تحت درمان قرار گرفت و عصر امروز (سه‌شنبه) از بیمارستان مرخص می‌شود. در این تظاهرات پلیس دست کم یک تظاهر کننده را بازداشت کرد.

 

یک مامور پلیس گفت بعد از اقدام تظاهر کنندگان به پرتاب کوکتل مولوتوف به طرف نیروهای امنیتی، پلیس آنها را متفرق کرد و دست کم یک تظاهر کننده نیز از گروه انونیموس ریو که نقاب سفیدی بر چهره داشت بازداشت شد. پاپ فرانسوا پیش از شدید شدن درگیری ها میان تظاهر کنندگان و پلیس، به طرف مرکز مطالعه سوماره، واقع در بلندی های ریو که در سفر خود در آنجا سکونت دارد، حرکت کرده بود. تظاهر کنندگان در حال فرار از برابر ماموران پلیس فریاد می زدند “سرکوب هیچ نتیجه ای ندارد این دولت سقوط خواهد کرد”.

 

گزارش یورونیوز از تظاهرات علیه هزینه بالای سفر پاپ به برزیل

در همین حال شبکه خبری یورونیوز گزارش داد که هزاران نفر در اعتراض به هزینه بالای سفر پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیکهای جهان، به برزیل، در اوج شورشهای مردمی علیه فساد دولتی و بحران اقتصادی، در ریودوژانیرو و دیگر شهرهای این کشور تظاهرات کردند. تظاهراتی که پاپ را مجبور کرد تا با هلی کوپتر وارد کاخ فرمانداری ریودوژانیرو شود. یک دانشجوی معترض به یورونیوز گفت: “مسئله هزینه ای است که دولت برای این سفر می کند. هزینه ای که معادل بیش از چهل میلیون یورو شده است. این مبلغ خیلی بالاست. شما می توانستید آن را برای بهداشت و آموزش هزینه کنید. این اعتراض مذهبی نیست، بلکه سیاسی است و هیچ ربطی به پاپ ندارد. او به اینجا آمده و برای او پول خرج شده است.” دانجشوی دیگری هم به خبرنگار همین شبکه گفت: “این وقاحت باید فورا خاتمه یابد. زنده باد مبارزه مردم برزیل برای یک زندگی شرفتمندانه تر.” یورونیوز گزارش داده است که پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مجهز به کوکتل مولوتف استفاده کرد. 

 
هزاران نفر در اعتراض به هزینه بالای سفر پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیکهای جهان، به برزیل، در اوج شورشهای مردمی علیه فساد دولتی و بحران اقتصادی، در ریودوژانیرو و دیگر شهرهای این کشور تظاهرات کردند.عکاس خبرگزاری فرانسه در جریان اعتراض به سفر پاپ زخمی شد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.