حکومت مسئول حجاب است؟

تریبون سوم دین‌آنلاین به مقوله‌ی حجاب اختصاص یافته است. نظر شما درباره‌ی متولیان حجاب در جامعه چیست، آیا حکومت را مسئول می‌دانید؟
 
دین‌آنلاین در نظر دارد با انتشار به موقع نظرات و تحلیل‌های شما مخاطبان گرامی، در شکل‌گیری گفت‌وگویی منطقی و مستدل میان مخاطبان خود، همت کند.
با ما همراه باشید.تریبون سوم

مطالب مرتبط
منتشرشده: 29
  1. محمود

    به نظر من اگر حجاب حکومتی شود مخالفت مردم با آن به منزله مخالفت لا جکومت خواهد بود و اگر مردم با حکومت مخالف شوند هم تاثیری در گرایش آنان به حجاب دیده خواهد شد.

  2. ناصر

    چند سال پیش در تهران موجی شکل گرفته بود که دختران و زنان معترض در ماشینهایشان کشف حجاب می کردند که این کار با برخورد ماموران امنیتی مواجه می شد.

  3. شهرام

    به نظر من چون حکومت اسلامی داریم وظیفه اش این است که حدود الهی را اجرا کند. و با مخالفان برخورد کند.

  4. حجت الاسلام

    اگر حکومت مسئولیتی برای حجاب زنان دارد باید در قبال اجرای نماز مردم هم مسئول باشد.

  5. سینا

    مخالفت حکومت اسلامی با هر چیزی غیر اسلامی از مسلمات است. البته در نحوه برخورد حرفهایی هست که نباید برخورد با ابزارهای امنیتی حکومت صورت پذیرد.

  6. مریم

    تفسیر یگانه ای از حجاب اگر صورت پذیرد بعد حکومت می تواند درباره اجرای آن در مملکت مداخله کند. مشکل این است که حجاب تعریف مشخصی ندارد.

  7. لز مردم

    وظیفه حکومت نباید تک بعدی باشه. حجاب و عفاف باید در کنار سایر مسئولیت های حکومت دیده بشه. به نظرم شرایط حجاب در ایران دقیقا مطابق با سایر حوزه های ماست و این یعنی تناسب! تا وقتی سایر حوزه ها خوب نشن نمیشه توقع داشت این حوزه زو به بهبود بره. باید قبول کنیم دین برای همه مردم اولویت اول نیست.

  8. مرتضی خزاعی

    .صدا وسیما.فرهنگ سازی.اخلاق نیک مسولین مربوطه.

  9. رسول

    حکومت وقتی می تواند درباره حجاب ورود پیدا کند که خوودش در حقوقی که بر گردن دارد کم کاری نکرده باشد. حکومتی کرده با رباخواری و پولشویی روزگارش می گذرد حق ندارد وکیل و وصی خدا در اجرای حدود و شعایر شود. این عین تحریف دین و حقیقت است.

  10. حسین

    مردم ایران از ابتدا با حجب و حیا و با حجاب بوده و خواهند بود، خانواده ها می توانند حجاب فرزندانشان را کنترل کنند.اما اینجا گویی لجبازی و بین مردم و حکومت اتفاق افتاده است. حکومت هیچ حقی در خصوص حجاب دختران ندارد، بزرگترین حق حکومت کنترل دولت مردان خودش است.بهره بانک ها، رشوه ادارات، بی اخلاقی خودشان و…

  11. مجتبی

    من هم با رسول همنظرم. اگر حکومت به وظایف خود عمل کند آن موقع می تواند در این امور مداخله کند.

  12. سعیده

    آیا حجاب یک امر حکومتی است؟ خیر.ولی حجاب مصالح و منافعی دارد که نمی توان آن را به تاراج داد.به نظر من حدی از حجاب باید رعایت شود و الزام باشد.

  13. علی

    در ساحت نظر بسیار مشکل داریم. هنوز معلوم نیست اساسا حکومت دینی ممکن است؟ قابل دفاع است؟ اگر بین علما در حکومت دینی اختلاف بود٬ آیا می توان نظر غالب را به همه تجویز کرد؟ و خیلی سوالات دیگر که جای آن نیست. با این هزاران پیش فرض اثبات نشده٬ این بحث ها بسیار سطحی و پیش پا افتاده است

  14. بابایی

    چرا مسئله حجاب را به رفراندوم نمی گذارند. حتما مردم به آن رأی مثبت می دهند بعد حکومت باید بر اساس نظر مردم حجاب را آن طور که باید گسترش دهد.

  15. محمدرضا

    مسئله حجاب، مسئله ای چندوجهی و پیچیده است که نباید از یک زاویه به آن نگریست. از جمله عوامل مهمی که در صورت بندی این مسئله دخیل هستند عبارتند از :1- مسئله حجاب، یک مسئله فرهنگی است که متأثر از آموزه های دینی از جمله دین مبین اسلام می باشد. 2- ورود و مداخله دولت و حاکمیت در عرصه مسائل فرهنگی، امروز امری پذیرفته شده و معمول در دنیاست.3- مسئله حجاب هم از آن جهت که یک مسئله فرهنگی است نمی تواند از حوزه مداخله حاکمیت بیرون باشد.کما اینکه اغلب حکومت های دینی و غیردینی در آن ورود داشته اند. 3- مداخله حاکمیت ها در مسئله پوشش زنان در محیط های عمومی انواع مختلفی دارد: تقریبا میتوان گفت در هیچ کجای جهان اختیار و آزادی مطلق برای انتخاب نوع و میزان پوشش وجود ندارد. به گونه ای که در محیط های عمومی یا برای پوشش کامل ممنوعیت وجود دارد یا برای عدم پوشش کامل . اما مسئله اصلی اغلب کشورها و از جمله کشور ما، در موضوع پوشش زنان، در میانه دو سوی طیف مذکور است.4- اما در کشورهای اسلامی ، مسئله حجاب بعد دیگری پیدا میکند و آن اینکه ین مبین اسلام، حدودی را برای پوشش زن معرفی کرده است لذا بعد متفاوت سیاستگذاری این کشورها و به ویژه کشور ما، نحوه ورود حاکمیت در ترویج و اقامه حکم دین در امر پوشش زنان است . که در این خصوص به این موارد باید اشاره داشت:4-1 – تعیین و تعریف موضوع بسیار اهمیت دارد. چیستی پوشش زن، پیشینه تاریخی موضوع ، فردی یا اجتماعی بودن موضوع، جنبه های اخلاقی موضوع و ….4-2 – پس از مشخص شدن موضوع، تعیین سیاست مطلوب به عنوان راه حل پاسخگویی به مسئله و یا صدور حکم برای موضوع است. لحاظ شرایط مکلف، لحاظ شرایط جامعه، تعیین نسبت سیاست انتخابی در امر حجاب با سایر مسائل اجتماعی و ….4-3- مطلب سوم، نحوه اجرای سیاست تعیین شده در جامعه است. آیا از ابزارهای تحکمی و تکلیفی باید استفاده کرد؟ آیا ابزارهای تشویقی و حمایتی مناسب تر است ؟ اساساً با توجه به نوع مسئله، حکومت اسلامی برای استفاده از چه نوعی ابزار اجرایی مجاز است و …بنابراین ، همانطور که ملاحظه میشود، مسئولیت حکومت در امر حجاب و پوشش انکارناپذیر است، اما مهمتر از آن نحوه اعمال این مسئولیت است که نیازمند صورت بندی درست مسئله در ابعاد متنوع آن است که اهم آنها بیان شد.

  16. روح الله قائمی نیک

    سلام علیکم در عملی شدن منویات شارع مقدس، با توجه به آیه لا اکراه فی الدین، ایجاد زمینه حق انتخاب برای متشرعین امری ضروری مینمایاند، بنابراین جحاب اجباری حتی با تجربه ای که در ایران پس از انقلاب وجود دارد، نتیجه ی معکوس دارد.

  17. آشنا

    حجاب متولی نمی خواهدحجاب یک امر فطری و خود جوش است و انتخاب ان را ازاد بگذارید مثل تمام کشورهای مسلمان و لطفا استفاد ابزاری از حجاب ممنوع

  18. مسلم تنهایی

    به نظر من جمهوری اسلامی باید هم دغدغه دینداران را پاسخ دهد و هم دغذغه نسل جوان. قطعا الان که جمعیت جوان کشور زیاد است دغدغه حجاب زیاد است اما شاید چند سال دیگر این دغدغه این قدر مهم مطرح نشود. بهتر است جمهوری اسلامی دغدغه دینداران را به چیزهای دیگر معطوف کند. جوانانبه خاطر جوانی شان می خواهند خوش تیپ باشند و هر گونه تجلی آنها برای دینداران آزارنده است. حتی اگر خود را بپوشانند ولی چون جوانند و جذاب دینداران که اینجا منظورم آن دسته از دینداران است که متولی اور دیندارانند از تظاهرات بیرونی آنها نارحت خواهند بود.

  19. محسن

    به نظر من باید دید بی حجابی راچه کسانی در جامعه رواج دادند مگر دولت به کمک روشنفکران بی حجابی را رواج ندادند پس رواج حجاب هم باید به دست همینهاصورت گیرد.

  20. محمد جواد

    با سلام من معتقدم باید در جامعه اسلامی به اسلام نگاه کاریکاتوری نشود اگر اصول دین و فروع دین را اصل بدانیم باید در پی تحقق عمیق انها باشیم و همچنین توجه به اخلاق ، حال انصافا توجه به حجاب و مساله شدن آن آیا از اصول و فروع دین در جامعه ماپیشی نگرفته است .

  21. جمالی

    تفاوت حکومت اسلامی با سایر حکومت ها این است که حکومت اسلامی در مورد تعالی و شکوفایی حقیقی انسانها مسئولیت دارد و تنها شکم و غرایز آن ها را وظیفه خود نمی داند. حکومت اسلامی مانند یک مدیر مدرسه باید شرایط را جوری تنظیم کند که تک تک افراد بتوانند راه درست را اختیار کنند و عمرشان با تباهی حقیقی ابدیتشان همراه نباشد.حکومت اسلامی مثلا مانند حکومت های لیبرالی نیست که هدفش پشتیبانی از قشر سرمایه دار است و برای آنها مردم نقش ابزار و مصرف کننده و کارگر برای سرمایه داران را ایفا می کنند و روح و معنویت آنان اصلا اهمیتی ندارد.با این هم، مسئولیت حکومت اسلامی دایره ای فراتر را تعریف می کند. تمامی نهادهای دخیل در فرهنگ سازی مانند حوزه های علمیه، صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد و … همگی باید طوری برنامه داشته باشند که مردم را با معارف واقعی اسلام آشنا کرده و به سعادت ابدی خودشان نزدیک کنند. مثلا وقتی در صدا و سیما شعار حجاب و عفاف را بدهیم ولی در برنامه بعدی خلاف آن را پخش و تبلیغ کنیم اثر نخواهد داشت.به نظر می رسد همه ما باید وظایف خود را آگاه باشیم و انجام دهیم و برخوردهای انتظامی برای موارد خاص و اضطرار می باشد و اثر منفی ممکن است داشته باشد. این که وقتی صحبت از حجاب می شود زود ذهنها به برخورد انتظامی منتقل می شود و از سایر جنبه ها غافل می شویم درست نیست.

  22. بهرامی

    جناب آقای روح الله قائمی نیکخدمتتان عارض شوم که لااکراه فی الدین راجع به اصل دین و اسلام است اما باید توجه داشته باشید که اسلام یعنی تسلیم و زمانی که مسلمان می‌شوی باید تسلیم اوامر الهی باشید و قطعا معنای واجب و حرام و معنای گناه و عقاب برگرفته از از اجبار عملی برای مسلمانان دارد.

  23. حمیده

    گویا حکومت مسئول حجاب هست ولی مسئول شغل و معیشت و امنیت و … نیست!!! هنوز هستند کسانی که حتی برای انتخاب رییس جمهور هم ملاکشان رسیدگی به وضع حجاب است! نتیجه ی این همه سختگیری و حساسیت افزایش جمعیت زیاد بیماران جنسی در جامعه شد.

  24. محمد

    حجاب از مسائلی است که با مصالح دیگر اعضای جامعه سروکار دارد بنابراین به نظر می رسد حکومت بتواند افراد جامعه را در بیرون از منزل به رعایت پوشش ملزم کند

  25. محجوبه

    یا حلیم سلام حکومت مسئول حجاب هست نه به این شیوه ای که پیش گرفته و خود را مسئول می شمارد !حکومت مسئول است تا اسلام را با چهره واقعی خود بشناساند و امر به معروف و نهی از منکرش زبانی نباشد .چرا که همه ما خوب می دانیم بالاترین و اثر گذارترین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر ، مرتبه عملی است . همین که در جمهوری اسلامی زنان حق داشته باشند که حجاب داشته باشند – برعکس خیلی کشورها – یعنی حجاب توصیه می شود و بر آن اهتمام شده و مردم با دیدن چنین زن هایی به حجاب فکر می کنند . همانطور که بدحجابی خانمها در جامعه باعث تبلیغ این نوع پوشش می شود در نتیجه هر کس میخواهد بدحجابی را انتخاب میکند ! به نظرم حجاب چیزی نیست که بتوان آن را اجبار کرد در صورتی که می توان در موردش همایش ها و مقالات و خطبه ها گذاشت تا مردم بهتر را بدانند و خود انتخاب کنند . همانطور که خدا تذکر می دهد و ما را آگاه می کند اما ما رااجبار در انتخاب راهش نمی کند . امروز کسی نیست که نداند حجاب در اسلام سفارش شده پس سفارش کردن زبانی ،به کسی که براحتی بدحجابی را انتخاب کرده ، مسخره کردن خود و دین اسلام است چرا که با عقلانیت جور درنمی آید . همانطور که در شرایط امر به معروف و نهی از منکر آمده که اگر شرایط پذیرش برای طرف موجود بود ، او را امر به معروف زبانی کنیم .اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین اللهم عجل لولیک الفرج

  26. امین

    به نظرمن هرکشورقلب یک کشوراست واگربخواهدمی توانداین واجب الهی رادربین مردم جا,بی اندازد.

    1. جزایری

      انسان حریص است به انچه اوراازان بازمی دارند…متاسفانه حجاب رابه شدت سیاسی کردهاند همان طور که دخالت حکومت دردین کل دین را به مخاطره وانقراض انداخته به طریق اولی حجاب هم همین طورست وانگهی درهیچ کجای قران وتعالیم امیر مومنان دخالت والی یاخلیفه درامرحجاب نیامده است

  27. محمدرضا قائمی نیک

    مسئله حجاب زنان در ایران بعد از انقلاب، عقبه ای تاریخی دارد. بی حجابی در ایران مخصوصا بعد از دوره پهلوی دوم امری است که در حوزه تصاویر رسانه ای شکل گرفته و این تصاویر رسانه ای از بی حجابی، تبدیل به کالایی در نظام سرمایه داری است. اگر به تاریخ پوشش اندام بدن، مخصوصا اندام زنانه توجه کنیم، تا قبل از دوره مدرن در غرب و در ایران تا قبل از دوره پهلوی، امر اصیل با حجابی است و بی حجابی امر غیر اصیل و نادر است. لذا حمایت جمهوری اسلامی از حجاب را باید در چارچوب مبارزه با نظام سرمایه داری و کالایی شدن بدن انسان فهمید. لذا سوال اشتباه مطرح شده و بهتر بود پرسیده شود آیا حکومت اسلامی وظیفه ای نسبت به نقد و نفی بی حجابی ندارد؟

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.