همه واکنش‌ها به اظهارات جنجالی آقای دست‌یار دربارۀ “ایران بزرگ”

«ایران بزرگ» و احیای آن؛ آرمانی که محمدرضا پهلوی در پی تحقق آن بود و جشن های بزرگی در آرزوی این آرمان گرفت. این ادعا در سالهای اخیر نیز چندبار مطرح شد. احمدی نژاد و مشایی دربارۀ مکتب ایرانی سخن گفتند. دولت احمدی نژاد در اوج تحریم‌ها توانست منشور کوروش را به ایران بیاورد. یادمان نرفته است که رئیس جمهور دولت نهم و دهم در مراسمی این منشور را «منشور عشق» نامید و بر گردن کوروش و کاوۀ آهنگر چفیه انداخت. جمله ای از احمدی نژاد می گفت: «امروز ایران یک جغرافیا، ملیت و قوم و قبیله نیست بلکه یک راه و مکتب است. ایران یعنی عدالت، خداپرستی،‌ آزادی و راه نجات».

حالا در دولت یازدهم دستیار رئیس جمهور عراق را «پایتخت امپراتوری ایران» می‌نامد و می‌گوید: در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته».

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی روز ۱۷ اسفند افزوده بود: «چرا که جغرافیای ایران و عراق غیرقابل‌تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل‌تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم». این سخنان باعث شد تا یونسی به چالش کشیده شود.

تذکر به رئیس جمهور و درخواست عزل یونسی از طرف ۲۱ نماینده
تعدادی از نمایندگان مجلس به سرکردگی برخی از افراد جبهۀ پایداری در مجلس حمله ای را به یونسی برنامه ریزی کردند. آنها یونسی را فردی تذکرناپذیر و دارای مواضع ناپسند و بحران آفرین خواندند و طی تذکری خطاب به حسن روحانی نسبت به اظهارات یونسی دستیار ویژه امور اقوام رئیس‌جمهور درباره عراق، خواستار عزل وی از سوی رئیس قوه مجریه شدند.

در تذکر نمایندگان که با عنوان «عزل آقای یونسی دستیار ریاست جمهوری به علت مواضع ناشایسته ایشان و تهدید امنیت ملی» ‌نگاشته شده، آمده است: «جمعی از نمایندگان مجلس مصرّانه از جنابعالی می‌خواهند با توجه به روحیه تذکرناپذیر آقای یونسی و اصرار ایشان بر ادامه این مواضع ناپسند و حساسیت سیاست‌های داخلی و خارجی ناشی از مواضع مسئولان جمهوری اسلامی ایران از شما می‌خواهند آقای یونسی از این جایگاه عزل نمایید و اجازه ندهید این مواضع نسنجیده و بحران‌آفرین ادامه یابد. این تذکر تاکنون به امضاء بیش از ۲۱ نماینده رسیده و در جلسه مجلس تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.

کوثری و پیگیری حقوقی اظهارات علی یونسی
اسماعیل کوثری البته به این نامه و تذکر کفایت نکرده و در نامه ای به رئیس‌ قوه قضائیه از درخواست پیگیری حقوقی اظهارات علی یونسی خبر داد و گفت: «مواضع وی درباره عراق، موضع جمهوری اسلامی ایران نبوده و نیست».

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در این باره گفت: «حتماً طی نامه‌‌‌ای به آیت‌لله لاریجانی رئیس قوه قضائیه، پیگیری حقوقی اظهارات آقای یونسی را از دستگاه قضائی مطالبه خواهیم کرد چرا که این اولین بار نیست که آقای یونسی، منافع ملی و مصالح عالیه نظام را مورد توجه قرار نمی‌دهد».

کوثری افزود: «حتماً باید مدعی‌العموم ورود کرده و با اظهارات نامناسب و غیرقابل قبول، یونسی برخورد کند چرا که اظهارات وی درباره موضع رهبر معظم انقلاب، مردم، دولت و مجلس و نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده و نیست». ۶

عزل یونسی برای خاموش کردن فتنه در منطقه!
حمید رسایی نیز در یادداشتی روی سایتش گذاشته سخنان یونسی را دردسرهای تازۀ آقای دستیار خوانده و این عنوان را برای مطلبش انتخاب کرده: آقای روحانی! برای خاموش کردن فتنه در منطقه، یونسی را برکنار کنید. معلوم نیست چرا این نمایندۀ خوش‌خیال مجلس، معتقد است عزل یونسی آبی بر آتش فتنۀ منطقه خواهد بود.

وی با تشبیه یونسی به مشائی نوشته است: «امروز نیز در دولت یازدهم اگر نگاهی به مواضع برخی مشایی های دولت جدید بیندازیم ، شباهت های فراوانی در عقاید اشتباه آنها با اسفندیار مشایی می بینیم. بدون تعارف یکی از مشایی های دولت یازدهم را باید حجت الاسلام علی یونسی دانست».

آیا نفوذ ایران اسلامی در عراق به معنای صدور انقلاب نیست
صادق زیباکلام با نگارش نامه ای خطاب به اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به سخنان او درباره علی یونسی انتقاد کرد و حملات افراد خاص یک جناج سیاسی را «فرصت طلبی سیاسی» دانست.

وی در نامه اش نوشته است: «جناب سردار کوثری عزیز، مگر جنابعالی و همفکرانتان شبانه روز غیر از آنچه آقای یونسی گفتند نمی گویید؟ مگر شما و همه آنان که توپخانه سنگین تان را بر روی یونسی گرفته اید، شبانه روز افتخار نمی کنید که انقلاب اسلامی منطقه را گرفته و دارد به نقاط دیگر سر ریز می شود؟ مگر جنابعالی و همفکرانتان مباهات نمی کنید و با غرور نمی گویید که طلایه داران انقلاب اسلامی در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و اخیرا هم یمن به فتوحات غرور آفرینی نائل شده اند؟ آیا انقلاب اسلامی صرفا یک لفظ انتزاعی و مجرد است یا انقلاب اسلامی در حقیقت به معنای جمهوری اسلامی ایران است؟

آیا حضور و نفوذ انقلاب اسلامی در عراق یا سوریه را عراقی ها و سایر اعراب به‌ همراه مردم جهان به پای موفقیت آرمان و ایدئولوژی انتزاعی بنام "انقلاب اسلامی" می گذارند یا آنرا بپای جمهوری اسلامی ایران می نویسند؟

چرا اگر شما و همفکرانتان مباهات کنید که "انقلاب اسلامی" به عراق صادر شده و در آن کشور به حرکت در آمده، سخنتان عیب و ایرادی ندارد و تازه انقلابی هم هست، اما اگر آقای یونسی بگوید که ایران اسلامی در عراق پیشروی کرده یا نفوذ کرده، می بایستی علیه وی اعلام جرم شود؟ چرا وقتی رئیس جمهور انقلابی و محبوبتان در ونزوئلا اعلام کرد که آمریکای لاتین دیگر حیات خلوت آمریکا نیست و ایران اسلامی آنرا حیات خلوت انقلابیون کرده، شما و طرفدارانتان به او تذکر ندادید که آن سخن یعنی سلطه ایران بجای آمریکا و در عوض در فرودگاه مهر آباد به استقبالش رفتید؟

اعلام انزجار وزارت امور خارجه عراق از سخنان یونسی
وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای ضمن ابراز «تعجب» و «انزجار» از سخنان «منسوب» به علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور، اعلام کرد که عراق اجازه نمی‌دهد به حاکمیت ملی آن تعرض شود.

این وزارت در بیانیه ای اعلام کرد: «عراق کشوری دارای حاکمیت است که توسط خود عراقی‌ها اداره می‌شود و روابطی مثبت با کشورهای همسایه و از جمله آن‌ها ایران دارد، و اجازه نمی‌دهد که در امور داخلی این کشور دخالت و یا به حاکمیت ملی آن تعرض شود».

به گفته این خبرگزاری، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، از سخنان «غیرمسئولانه» این مقام ایرانی «ابراز انزجار» کرده و تاکید کرد که این کشور به هیچ دولت و کشوری اجازه نداده و نخواهد داد که حاکمیتش را نقض کند.

علاوی: نه ایران و نه بزرگتر از آن نمی‌تواند عراق را ببلعد
به گزارش دین آنلاین از العربیه ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق، روز پنجشنبه ۱۲-۳-۲۰۱۵ در تماس با تلویزیون العربیه ضمن انتقاد شدید از سیاست ایران در عراق و رد اظهارات علی یونسی، مشاور روحانی گفت، نه ایران و نه بزرگ‌تر از ایران نمی‌تواند عراق را ببلعد.

علاوی با محکوم کردن اظهارات مسئولان ایرانی از جمله یونسی گفت: «مسئولان ایرانی خوب می‌دانند آن‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند عراق را ببلعند، وهدف آن‌ها از بیان چنین اظهاراتی تنها یک «باج گیری» است. من از موضعگیری وزارت خارجه عراق در محکوم کردن چنین ادعاهای حمایت می‌کنم».

علاوی افزود: «ما از قوه اجرائیه حکومت عراق می‌خواهیم که فرماندهان ایرانی را از مناطق درگیری دور کنند. اگر این فرماندهان برای مشاوره نظامی آمده اند پس جایشان در بغداد است و نباید در مناطق درگیری حضور داشته باشند».

والستریت ژورنال: ایران، عراق را اشغال می‌کند
اظهارات یونسی در این بی سوژگی، می توانست بهترین سوژه را برای روزنامه نگاران و سیاست بازان بیافریند تا بتوانند آبی به هم به زنند و ماهی مقصود را صید کنند. روزنامه آمریکایی والستریت ژورنال، روز چهارشنبه ۱۱ مارس، در مقاله‌ای از اشغال عراق توسط نیروهای قدس، سپاه پاسداران ایران خبر داد.

العربیه در گزارش خود از این روزنامه نوشته است: در این مقاله آمده است در حالیکه آمریکا مشغول مذاکرات اتمی با ایران است، این کشور به آرامی کشور همسایه خود عراق را اشغال می‌کند، و آنرا به دولت دست نشانده خود تبدیل می‌کند.

نشانه تسلط ایران بر عراق را باید در نقشی که شبه نظامیان تعلیم دیده ایران در جنگ تکریت ایفا می‌کنند باید دید. در حالیکه ارتش عراق در حمله به شهر سنی نشین تکریت شرکت دارد، اما نقش اصلی در این حمله را شبه نظامیان شیعه مجهز شده و تعلیم دیده توسط ایران ایفا می‌کنند. لشگر بدر عراق، که آمریکا در سال ۲۰۰۷ تلاش بسیار برای سرکوب آن کرد، اکنون به نیروی اصلی در عراق تبدیل شده است.

به گزارش والستریت ژورنال، مسولیت شبه نظامیان شیعه در دولت عراق بر عهده «ابومهدی مهندس» است که رابطه نزدیکی با سردار قاسم سلیمانی، رئیس نیروهای قدس، سپاه پاسداران ایران دارد. به گزارش خبرگزاریهای ایران، سلیمانی هم اکنون بر عملیات نظامی علیه داعش در شهر تکریت «نظارت» می‌کند.

سلیمانی اخیرا اعلام کرد که کار داعش در تکریت را «تمام» می‌کند، و در ادامه گفت که آزادی تکریت، موصل، و تمام استان الانبار را در دستور کار خود دارد.

در این گزارش آمده است که افزایش حضور نظامی ایران در عراق، نتیجه خلائی است که در اثر عدم حضور نیروهای زمینی آمریکا و یا ائتلافی از کشورهای سنی منطقه برای جنگ با داعش بوجود آورده است.

والستریت ژورنال می‌افزاید پیشروی ایران در عراق در خلال مذاکرات اتمی با آمریکا صورت گرفته و بنظر می‌رسد که تایید ضمنی آمریکا را نیز داشته است. در همین ارتباط ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته نقش ایران در مبارزه با داعش را «مثبت» ارزیابی کرد.

این نشریه آمریکایی در پایان می‌نویسد که در نتیجه این سیاست، دشمن آمریکا، که دستانش به خون سربازان آمریکایی در عراق آلوده است، در منطقه خاورمیانه قدرت می‌گیرد.

توضیح‌های یونسی؛ نوشدارویی پس از التهاب
یونسی در مصاحبه‌ای با شبکه العالم، ضمن ارائه توضیحی درباره سخنان پیشین خود اعلام کرد که ایران به هیچ وجه در صدد مخدوش کردن تمامیت ارضی و استقلال کشور‌ها به ویژه عراق نیست.
یونسی روز چهارشنبه درباره سخنان پیشین خود گفت: «آنچه که من گفتم دقیقا این است که در گذشته در فلات ایران امپراتوری‌های بزرگی به نام ایران در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند؛ ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می‌گردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اینکه بنا است امپراتوری ایرانی بازگردد؛ امروز آنچه که می‌تواند جایگزین امپراتوری‌های گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو فلات ایران است».
یونسی البته در بخش دیگری از مصاحبه روز چهارشنبه اش با شبکه العالم گفته بود که ایران به عراق «سلاح و مشورت» می‌دهد.

افخم: انتشار غیردقیق و تفسیر جهت‌دار اظهارات یونسی، در چارچوب پروژه ایران‌هراسی است
سخنان عجیب دستیار رئیس جمهور و بیانیه وزارت خارجه عراق واکنش های وزارت خارجه ایران را در پی داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد سیاست جمهوری اسلامی همواره مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، ثبات، امنیت و انسجام ملی همه کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه است.

مرضیه افخم، در پاسخ به سوال خبرگزاری الرأی عراق درباره اظهارات یونسی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، ثبات، امنیت و انسجام ملی همه کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه است. اجرای عملی این اصول از سوی ایران به‌خصوص در قبال کشور دوست و برادر عراق، بر هیچ کس پوشیده نیست و دولت و ملت عراق این روزها بیش از هر کسی ایفای چنین نقشی را از نزدیک لمس می‌کنند.

او افزود: در حالی که جمهوری اسلامی ایران به‌طور مسوولانه، شفاف و مؤثر برای حمایت از استقلال و تمامیت ارضی عراق در کنار دولت و ملت این کشور در روند مقابله با تروریسم ایستاده است، عده‌ای تلاش کردند تا با برداشت غیردقیق و تفسیر جهت‌دار از اظهارات جناب آقای یونسی، اذهان ملت عراق و مسوولان این کشور را مشوش کنند.

یونسی: هیچ صحبت خلافی نکردم که تذکر بگیرم
پس از آنکه بی بی سی، الجزیره و العربیه روی سخنان نه چندان سنجیدۀ یونسی مانور دادند، علی یونسی مجبور شد اینبار با "الشرق الاوسط" مصاحبه ای کند تا منظورش تا بیشتر توضیح دهد. دستیار ویژه رییس جمهور در "امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی" در گفتگو با خبرنگار «نسیم» در خصوص مصاحبه اخیرش و واکنش های مسئولان عراقی گفت: متأسفانه آنها قبل از اینکه صحبت‌های مرا ببینند خبر را از دشمنان عراق و شبکه‌های تبلیغاتی شنیدند.

وی اذعان کرد: آنچه من گفتم دقیقاً تاکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی با کشورهای منطقه در مقابل گروه‌های افراطی داعش و مقابله با نفوذ اسرائیل و کشورهای خارج از منطقه که همیشه دشمن وحدت و منافع کشورهای منطقه بودند، بوده است.

یونسی با تاکید بر اینکه در عین حال در سخنرانی‎اش گفته که در گذشته به دلیل اینکه کشورهای منطقه همه در یک مقطعی جزء یک امپراتوری بودند و به علت داشتن منافع مشترک، وحدت فرهنگی و وحدت سرزمینی منافعشان کاملاً گره خورده است، بیان کرد: در حال حاضر نیز اگر ناامنی و مشکلی برای یک کشور ایجاد شود به همه کشورهای منطقه آسیب می زند و مشکلی که به یک کشور وارد می‌شود برای همه خطرناک است لذا همه کشورهای منطقه که ۱۰ یا ۱۵ کشور هستند اینها همه باید در مقابل افراط و تفریط القاعده و داعش و گروه‌های تندرو، وهابیت و اسرائیل و همه کسانی که می‌خواهند کشورهای منطقه را به نوعی تحت تأثیر قرار بدهند با هم همراهی و هماهنگی داشته باشند.

یونسی با اشاره به اینکه دشمنان ما و اسرائیلی‎ها به دنبال این‎ هستند تا با ایران هراسی بین کشورهای منطقه اختلاف ایجاد کنند، تصریح کرد: در سخنرانی اخیرم صرفا بحث‌های تاریخی و ضرورت حمایت مردم ایران از مردم عراق را مطرح کرده‎ام و این خلاصه حرف‌های من بوده که متنش موجود است اما آنها صرفا بخشی از سخنانم را که گفتم عراق پایتخت ما است مد نظر قرار داده اند.

یونسی در پاسخ به این سوال که عطوان نویسنده معروف منطقه معتقد است که اظهارات شما تصویر ایران قهرمان را خراب کرد‬ه، گفت: جواب من هم ایران قهرمان هست ولی ایران قهرمان هیچ گونه نظری به حاکمیت و مرزهای کشورها ندارد، ایران به دلیل همه شرایط ایرانی قهرمان است.

وی تصریح کرد: هیچ صحبت خلافی نکردم که رئیس جمهور به بنده تذکر دهد، بنده تنها توجیه علمی ایدئولوژیکی، تاریخی و استراتژی جمهوری اسلامی را گفتم.

سیاسی اش کردند، عقب نشینی نکردم
یونسی  معتقد است از حرفهایش سوء استفادۀ سیاسی می شود او گفت: متاسفانه دوستان در داخل مسئله را جناحی و سیاسی کرده‌اند در صورتیکه این منافع جمهوری اسلامی است، حالا به دلیل اینکه این حرف‌های اساسی را من گفتم نباید حرف و هدف را مخدوش و صحبت‌های من را تحریف کنند و به خاطر دشمنی با من نباید با منافع ملی دشمن شوند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: توضیح دادن معنایش این نیست که من عقب‌نشینی کردم برای اینکه حرف اشتباهی نگفتیم که عقب‌نشینی کنیم، بلکه تنها حرف‌هایم را توضیح می‌دهم.

«ایران بزرگ» و احیای آن؛ آرمانی که محمدرضا پهلوی در پی تحقق آن بود و جشن های بزرگی در آرزوی این آرمان گرفت. این ادعا در سالهای اخیر نیز چندبار مطرح شد. احمدی نژاد و مشایی دربارۀ مکتب ایرانی سخن گفتند. دولت احمدی نژاد در اوج تحریم‌ها توانست منشور کوروش را به ایران بیاورد. یادمان نرفته است که رئیس جمهور دولت نهم و دهم در مراسمی این منشور را «منشور عشق» نامید و بر گردن کوروش و کاوۀ آهنگر چفیه انداخت. جمله ای از احمدی نژاد می گفت: «امروز ایران یک جغرافیا، ملیت و قوم و قبیله نیست بلکه یک راه و مکتب است. ایران یعنی عدالت، خداپرستی،‌ آزادی و راه نجات».

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.