آیت‌الله آملی لاریجانی درباره فرهنگ چه گفت؟

آیت‌الله آملی لاریجانی معتقد است امور فرهنگی را نمی‌توان با شمشیر و سرنیزه پیش برد، اما از آن سوی معتقد است عمل به وظایف قانونی در قبال امور فرهنگی منحصر به وزارت ارشاد نیست و دستگاه قضایی نیز به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این که امور فرهنگی را نمی‌توان با شمشیر و سرنیزه پیش برد، تأکید کرد: گاهی ابراز می‌شود که امور فرهنگی را باید به اهل فرهنگ سپرد که البته حرف درستی است اما این موضوع منافاتی با برخورد و مقابله با کسانی از اهل فرهنگ که بر خلاف موازین اسلام و انقلاب و ارزش‌های جامعه حرکت می‌کنند، ندارد.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که همه از جمله وزارت ارشاد و قوه قضاییه باید به وظیفه و مسؤولیت‌های خود عمل کنند، گفت: آیا فرهنگ متعالی این است که به انبیا توهین شود و امور مهم دینی مانند قصاص را زیر سؤال ببرند و ترویج شود که غیرانسانی است؟

آیت‌الله آملی لاریجانی خواهان دقت و نظارت کامل وزارت ارشاد به موضوع ممیزی کتاب و اعمال موازین قانونی در چاپ و انتشار کتاب‌ها شد و گفت: در موضوع ممیزی کتاب، قوانین روشن و صریح داریم اما متأسفانه شاهدیم که مجموعه آثار نویسنده‌ای منتشر می‌شود که محتوای آن ترویج بی‌بندوباری است. سؤال این است که چرا باید اجازه انتشار چنین کتاب‌هایی داده شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اصول قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، توهین به مقدسات دینی، تبلیغ علیه اصول دینی، تمسخر و توهین به انبیا، ترویج سکولاریسم و ترویج امور غیراخلاقی را از جمله مهم‌ترین اموری برشمرد که انتشار آن بر خلاف موازین قانونی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی اجرای قوانین در حیطه فرهنگی را وظیفه دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: متأسفانه کتاب‌های کسانی مجوز می‌گیرند که نه فقط بنیان‌های معارف دینی را زیر سؤال می‌برند بلکه به سراغ قرآن هم رفته‌اند و معتقدند قرآن تلقی انسانی پیامبر از وحی الهی بوده، پس احتمال خطا هم در آن می‌رود و اگر در جایی، آیات قرآنی با علوم امروزی مخالفت داشت، می‌شود قرآن را کنار گذاشت!

رئیس قوه قضاییه گفت: باید به وزیر ارشاد گفت، شما در جمهوری اسلامی تنفس می‌کنید و معیارهای قانون اساسی در این نظام برای همه الزام‌آور است .

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: عمل به وظایف قانونی در قبال امور فرهنگی منحصر به وزارت ارشاد نیست و دستگاه قضایی نیز به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد .

آیت‌الله آملی لاریجانی توقیف برخی روزنامه‌ها را بر اساس موازین قانونی اعلام کرد و گفت: مقابله با جرم، ضروری است و گاهی ترویج یک سخن ضداخلاقی خود جرم دیگری است که باید با آن برخورد قانونی شود. ضبط و توقیف ابزار ترویج جرم نیز ضروری و قانونی است و دادستان موظف است ابزار جرم را حتی اگر روزنامه باشد، ضبط و توقیف کند.
آیت‌الله آملی لاریجانی معتقد است امور فرهنگی را نمی‌توان با شمشیر و سرنیزه پیش برد، اما از آن سوی معتقد است عمل به وظایف قانونی در قبال امور فرهنگی منحصر به وزارت ارشاد نیست و دستگاه قضایی نیز به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.