گزارش‌های تصویری کشتار و شکنجه غیرانسانی سگ‌ها منسوب به کهریزک

ابراهیم احمدیان

باز هم جنجالی دیگر بر سر کشتار سگ‌ها این بار در کهریزک. در روزهای اخیر ویدیوهایی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شوند که کاربران می‌گویند این ویدیوها مربوط به پناهگاهی در کهریزک و متعلق به شهرداری شهرستان کهریزک یا شهر تهران است.

پیش از این هم گزارش‌های تصویری از کشتار سگ‌ها در بسیاری از نقاط کشور منتشر شده بود ولی این ویدیو به لحاظ طولانی بودن، کیفیت و بالا بودن میزان قساوت در صحنه‌ها، کم‌نظیر است.
در برخی از صحنه‌ها در حالی که توله‌های نوزاد فریاد می‌زنند، اطراف آن‌ها را جنازه‌ سگ‌های دیگر گرفته است. در این صحنه‌ها افرادی – که گفته می‌شود ماموران شهرداری اند – آمپول‌های بسیار بزرگی را در سینه سگ‌ها فرو می‌کنند بدون این که حیوان را بی‌هوش کرده باشند و باعث درد و رنج و شکنجه حیوان می‌شوند.

صحنه‌ها آن‌چنان دل‌خراش است که بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی می‌گویند دیدن آن‌ها خواب و آرامش را از آن‌ها گرفته است. کاربران حامی حیوانات در پی برگزاری یک گردهمایی اعتراض‌آمیزند. برخی کاربران رفتار ماموران با سگ‌ها را با احادیث منقول از پیامبر اسلام سنجیده‌اند و سخنانی را از بزرگان اسلام به رخ کشیده‌اند که بنابر آن‌ها حتی برای ذبح گوسفند نیز باید شرایط کم‌درد و رنج فراهم آورد یا پیامبر دستور داده است که حیوانات را در پیش چشم هم‌دیگر ذبح نکنید.

شهردار کهریزک بلافاصله نسبت این ویدیو را به شهرداری کهریزک تکذیب کرد و گفت این ویدیوها علیه شهرداری کهریزک منتشر شده و ما در حال تعقیب کسی هستیم که آن‌ها را منتشر کرده.
گفتنی است که کنترل جمعیت سگ‌ها از طریق کشتار سال‌ها است که در ایران انجام می‌گیرد و تقریبا در همه شهرداری‌های کشور اجرا می‌گردد.
بنابر مصاحبه‌هایی که دین‌آنلاین با برخی شهرداری‌های کشور انجام داده و نیز بنابر مشاهدات میدانی خبرنگار دین‌آنلاین، کشتار سگ‌ها با تیر مستقیم تفنگ شکاری، سیانور و سموم کشنده در بسیاری از شهرداری‌های کشور انجام می‌پذیرد. این در حالی که بخشنامه سال ۱۳۸۷ وزارت کشور تحت عنوان «دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد»[i] کشتار سگ‌ها بدین شیوه را صریحا منع کرده؛ با این حال، شهرداری‌ها به بهانه‌ نبود بودجه کافی، بر خلاف این بخشنامه از طرق غیرقانونی می‌کوشند تا جمعیت سگ‌ها را کنترل کنند.
روش‌های خشونت‌آمیز ظاهرا نتیجه مطلوبی نیز در کنترل جمعیت سگ‌ها نداشته‌اند و از سویی مدام جنجال‌ می‌آفرینند و از سوی دیگر سالانه هزاران میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌ها صرف کشتار سگ‌ها می‌شود.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.