جنجال بر سر یک سوگند در امریکا

برخی از نمایندگان دموکرات کنگره امریکا طرحی ارائه داده‌اند که بر اساس آن بیان کردن سوگند “به خدا سوگند می‌خورم” در مقابل کمیته قانون‌گذاری باید حذف گردد. آنها می‌گویند چنین عبارتی به معنای تحمیل نادرست باورها و اعمال مذهبی برای خداناباوران است.

استیو کوهن نماینده تنسی به نیویورک تایمز گفته است: «من فکر می‌کنم خدا به نهادهای مذهبی همچون معبد، کلیسا، کلیسای جامع و مسجد تعلق داشته باشد نه به کنگره". کوهن رئیس کمیته حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی کنگره است.

همچنین جرالد نادلر به‌عنوان رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا گفته است: "ما آزمون‌های دینی نداریم".

در ماه فوریه و در جریان یک جلسه دادرسی، نادلر به هنگام ادای سوگند در جایگاه شهود این عبارت را ادا نکرد ولی با تذکر مایک جانسون جمهوری‌خواه، عذرخواست و آن را ذکر کرد.

در عرصه سیاست حزب دموکرات‌ها همواره به بی‌خدایی متهم است. لیز چنی نماینده جمهوری‌خواه از وایومینگ به فاکس نیوز می گوید: "آنها واقعا تبدیل به حزب کارل مارکس شده‌اند."

مدافعان حذف عبارت مذکور از مراسم سوگند می‌گویند چنین عبارتی در قانون اساسی وجود ندارد. در همین حال دبی دینگل جمهوری‌خواه مدافع حفظ این عبارت از جمهوری‌خواهان بابت این امر شاکی است که آنها از این قضیه برای منحرف کردن اذهان نسبت به مسائلی همچون درمان عمومی استفاده می‌نمایند.

گفتنی است کشور امریکا در زمان شکل گرفتن از مسیحیان و دین‌باوران تشکیل شده بود. در آن زمان خداناباوران کمی وجود داشتند. امروزه اما امریکا کشوری متکثر با مجموعه گسترده‌ای از عقاید و خداناباوران است. به گفته مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) مسیحیان همچنان اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند (70 درصد)، ولی 6 درصد غیر مسیحی و 7 درصد بی دین و خداناباور وجود دارند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.