اوانجلیک‌های فرانسوی پس از پیروزی پوپولیسم در امریکا و برزیل

هنگامی‌که مسیحیان انجیلی در امریکا پیروزی ترامپ و اوانجلیک‌های برزیل پیروزی بولسونارو را جشن می‌گرفتند، احتمالاً آخرین مسئله‌ای که به ذهنشان می‌رسید این بود که این پیروزی می‌تواند چه مشکلاتی برای اوانجلیک‌های دیگر در سراسر دنیا به وجود بیاورد. درحالی‌که این اولین چیزی بود که به ذهن مسیحیان انجیلی در فرانسه رسید چراکه فرانسویان این گروه دینی کوچک ولی در حال رشد در فرانسه را وابسته به جنبش سیاسی خارجی انجیلی‌ها می‌دانند.

پس‌ازآن که رسانه‌ها اخیراً اوانجلیک‌های فرانسه را با هواداران ترامپ و بولسونارو یکسان توصیف کردند، رئیس انجمن ملی مسیحیان انجیلی فرانسه طی مصاحبه‌ای ویدیویی اعلام کرد: "اینکه ما یک عنوان دینی مشترک داریم به این معنا نیست که طرفدار ترامپ یا بولسونارو هستیم؛ ما بسیار نگرانیم که رؤسای جمهور پوپولیست توانسته‌اند رأی مردان و زنانی را جذب کنند که به خدا ایمان دارند ولی به دنبال راه حل‌های ساده سازی شده هستند."

حدود نیم میلیون مسیحی انجیلی در فرانسه، کشوری که به صورت سنتی کاتولیک اما به میزان زیادی سکولاریزه است، زندگی می‌کنند، در حالی که به طور کلی پروتستان‌ها حدود ۲ درصد جمعیت فرانسه را شکل می‌دهند.

سندرز و هرمنالت، دو تن از کشیش‌های اوانجلیک در فرانسه در مصاحبه با رلیجن نیوز گفتند: "مردم فرانسه اوانجلیک‌ها را درک نمی‌کنند و اگر کسی در فرانسه اوانجلیک باشد، ترجیح می‌دهد بیان نکند و به صورت کلی بگوید پروتستان است. بینش منفی در فرانسه نسبت به مسیحیان انجیلی در دوران جرج بوش افزایش پیدا کرد اما با حضور باراک اوباما در کاخ سفید کاهش یافت. اما دوباره با پیروزی ترامپ این دیدگاه‌ها افزایش یافته است و با پیروزی بولسونارو تشدید شده است."

 یکی از مقاله‌های مطرح که نشان دهنده چنین گرایشی است در ماه نوامبر در یکی از وبسایت‌های فرانسوی با عنوان "کلیسای اوانجلیک، متحد پوپولیسم در سراسر جهان" به چاپ رسید. همچنین با جستجوی کلمه "اوانجلیک‌ها" به زبان فرانسوی در یوتیوب فهرستی از ویدیوها نشان داده می‌شود که با عنوان "مسیحیان انجیلی چه کسانی هستند" به موضوع حمایت این گروه از ترامپ، بولسونارو و محافظه‌کاران در افریقا پرداخته‌اند. به گفته هرمنالت کشیش انجیلی یکسان گرفتن اوانجلیک‌ها و دانستن آنها در یک بلاک مشترک اشتباه و ساده‌سازی است. او به مسیحیان انجیلی هشدار می‌دهد که از سیاسی شدن زیاد دوری کنند. همچنین هرمنالت نسبت به جدایی نژادی بین مسیحیان انجیلی در امریکا احساس نگرانی می‌کند، به طوری که سفیدپوستان اوانجلیک حامیان ترامپ و اوانجلیک‌های رنگین پوست اکثر منتقد و مخالف او هستند. او می‌گوید: "من بسیار نگران هستم از گرایشی که بین مسیحیان انجیلی در رسیدن به سطوح بالای سیاسی برای حل مسائل وجود دارد. کلیسا برای حفظ معنویت خود باید از حکومت جدا باشد."

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.