مرور مطبوعات / پیام نوآم چامسکی به جشنواره فیلم مقاومت

دهم مهرماه 1397

اعتراض به فراموشی عمدی نقش هاشمی در دفاع مقدس، و چند نوشتار درباره وضعیت اجتماعی کنونی کشور از جمله مطالب مورد توجه مطبوعات امروز بود. «ورود ۴۱۳ هزار خانوار به چرخه حمایتی کمیته امداد»، «پیام نوآم چامسکی به جشنواره فیلم مقاومت»، «بنیادگرایی در ایران پایگاه اجتماعی ندارد»، «دموکراسی در خدمت صلح»، «چرا نقش فرمانده دفاع مقدس، هنوز هم سانسور می‌شود؟»، «پاس گل به دشمن ندهیم»، «شکوه و جلال همبستگی»، «دارالامان فرهنگ ایرانی»، «مسوولان تغییر کرده‌اند، مردم هم»، «کارگزار یا راه‌گزار؟!»، «دبیرخانه‌ای برای دانشجویان ترنس»، «از اورژانس نترسید»، «محک در صدر سازمان‌های مردم‌نهاد جهان»، «ایران پیر 1430»، «تاریخ بیداری زنان»، «دفاع چندباره رحیم‌پورازغدی از تجمع فیضیه»، «طوری تحلیل می‌کنند انگار هاشمی نه فرمانده جنگ بود و نه نماینده امام(ره)» و «با تبلیغ مخالفت با حجاب مقابله می‌کنیم» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.

شرق
 
با «تبلیغ مخالفت با حجاب» مقابله می‌کنیم
آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضائی گفت: از آنجا که قوه قضائیه در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی و سایر جرائم قرار دارد، چنین حملاتی دائما صورت می‌گیرد. عده‌ای نیز در داخل همنوا با بیگانگان آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. فردی علیه نظام و همه ارزش‌هایی که در نصوص قانونی آمده است، تبلیغ می‌کند؛ برای مثال، ما هرگز نمی‌گوییم که اگر کسی صرفا مخالف حجاب بود با او برخورد می‌کنیم، اما وقتی کسی این مخالفت را تبلیغ و ترویج می‌کند، طبیعتا نظام دینی که بر ارزش‌های الهی استوار است و در قانون خود نیز این ارزش‌ها را به رسمیت شناخته با این قبیل اقدامات برخورد می‌کند.
 
طوری تحلیل می‌کنند انگار هاشمی نه فرمانده جنگ بود و نه نماینده امام(ره)
حجت‌الاسلام مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، پس از بازدید از خانه-موزه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: واقعا جای او در حال‌وهوای امروز کشور خالی است. او از لحاظ مادی، نیازی به پست و مقام نداشت و در مسئولیت‌ها از شکنجه‌های ساواک و زندان‌ها و با رأی مردم، به مقام‌های بلند کشوری رسید؛ اما در تمام این سال‌ها، به‌ دور از ریاکاری و تملق، صادقانه رفتار می‌کرد. او هم‌جواری مزار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با مرقد امام(ره) و تشییع جنازه ‌میلیونی ایشان را نشانه جایگاه او در تاریخ ایران و اسلام دانست و گفت: هرچند خیلی‌ها تلاش می‌کنند تأثیرگذاری او را در تاریخ معاصر ایران کتمان کنند؛ اما مردم وفادار ایران نشان داده‌اند واقعیت‌ها را می‌دانند. من در زمان درگذشت او به ۴۰ تا ۵۰ شهر کشور رفتم، همه‌جا مردم خودشان مانند عزاداری‌های مذهبی، با پذیرایی از عزاداران، هزینه می‌کردند. او با اشاره به سکوت مسئولان در رسانه‌ها درباره نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انقلاب‌ اسلامی و دفاع مقدس، افزود: در همین ایام که در هفته دفاع مقدس به‌سر می‌بریم، شما شاهدید که رسانه‌ها، به‌ویژه صداوسیما، به‌گونه‌ای تحلیل می‌کنند که انگار او فرمانده جنگ، نماینده امام و سخنگوی شورای عالی دفاع در این برهه حساس کشور نبوده است. مهاجری با تأکید بر بی‌توجهی آقای هاشمی به بی‌مهری‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌ها گفت: اوایل سال ۹۴ که به خاطر یک جمله دروغین منسوب به او درباره موشک به دیدارش رفتم، پرسیدم با موج شدید توپخانه‌های تخریب چه می‌کنید؟ با لبخند گفت شیرینی زندگی به همین مسائل است.
 
دفاع چندباره رحیم‌پورازغدی از تجمع فیضیه
حسن رحیم‌پور‌ازغدی برای چندمین‌بار از تجمع فیضیه قم در ماه گذشته دفاع کرده و به‌نوعی آن را در امتداد حرکت خرداد 42 دانسته است. به گزارش حوزه‌نیوز رحیم‌پورازغدی گفته است: نشست فیضیه قم در مردادماه 97، یک نقطه عطف دیگر با حضور هزاران طلبه در دفاع از عدالت اقتصادی و مبارزه با فساد بود و ان‌شاءالله آثار خود را در آینده خواهد داشت. فیضیه از خرداد 42 تا امروز، نماد انقلاب اسلامی و خط امام خمینی است. این نهضت که نهضت تقویت حوزه و مرجعیت است، ادامه خواهد یافت. لُبّ پیام فیضیه، ضرورت اجرای وصیت‌نامه امام خمینی در باب اصلاح و تکامل حوزه‌ها جهت حفظ و اصلاح نهادهای جمهوری اسلامی و مبارزه با سکولاریسم در حاکمیت بود. درحالی‌که سخنان چندی پیش او در فیضیه قم در نقد حوزه و متهم‌کردنش به سکولارشدن واکنش برخی مراجع مانند نوری‌همدانی و مکارم‌شیرازی را به دنبال داشت، اما ازغدی همچنان همان سخنان خود را تکرار کرده و گفته است: امروز خطری که حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کند، ضعف استدلالی متولیان فقه و نظام‌سازی است که باعث تن‌دادن به حاکمیت مؤلفه‌های سکولاریسم در قالب حکومت دینی می‌شود. در واقع، وقتی دروس خارج فقه از صحنه نهادهای عرصه عمومی غایب باشند و در مسائل تکراری فقه عبادی و فردی محدود شوند، این عملا به معنای همدستی ناآگاهانه با سکولاریسم است. او گفته است: متأسفانه بخشی از اتفاقاتی که در عرصه اقتصادی مانند مؤسسات مالی – اعتباری، کلاهبرداری‌ها و فساد مالی روی داد، به‌لحاظ عملی، محصول ناکارآمدی دولت و به‌لحاظ نظری، حاصل کم‌توجهی به فقه حکومتی بود.
 
تاریخ بیداری زنان
شرق در یادداشتی در معرفی کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» می‌نویسد: کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» نتیجه پژوهشی است که به بررسی تأثیر انقلاب مشروطه بر شئون مختلف جایگاه اجتماعی زنان می‌پردازد؛ از حضور آنها در جامعه و ایفای نقش‌های اجتماعی گرفته تا تأثیراتی که مشروطه بر ادبیات مربوط به زنان بر جای گذاشت. با وقوع انقلاب مشروطه، زنان حق تحصیل و تأسیس مدارس دخترانه پیدا کردند و بعد از 1289 شمسی با انتشار مطبوعات به طرح گسترده مطالبات حقوقی خود پرداختند، مطالباتی که برخی از آنها به نتیجه رسید و برخی دیگر همچنان در جدال سنت و تجدد بی‌پاسخ مانده است. در این دوره برای نخستین‌بار زنانی مانند طایره و بی‌بی خانم با نگارش مقالاتی چون «مکتوب خانم دانشمند» و «مکتوب یکی از نسوان» از مسئله حقوق اجتماعی «جنس زن» سخن گفته و صد و ده سال قبل از مسائلی چون حق تحصیل برای زنان و ممنوعیت تعدد زوجات سخن به میان آورده‌اند. در مکتوباتی که موضوع اصلی آنها جنسیت است، روابط جنسیتی به‌عنوان یک مسئله اجتماعی مدنظر قرار گرفته است و مهم‌تر آنکه این روابط جنسیتی که مبتنی بر نقش‌های ترسیمی نظام مردسالار برای زنان دوره قاجار بوده‌اند قابل تغییر و حذف تلقی شده‌اند. نتیجه ابتدایی تغییرات اجتماعی مشروطه برای زنان آن بود که به‌عنوان نیمه دیگر جامعه به رسمیت شناخته شدند و در تغییرات زبانی، به جای الفاظی چون «ضعیفه» و «مخدرات» از واژگانی چون زنان و بانوان برای معرفی آنان استفاده شد.
 
ایران پیر 1430
شرق در گزارشی درباره وضعیت سالمندی جمعیت ایران تا 33 سال آینده می‌نویسد: جمعیت سالمندان ایرانی تا 1430 به بیش از ۳۰ درصد کل جمعیت کشور می‌رسد؛ یعنی در آن سال از هر سه نفر ایرانی یک نفر سالمند است. درحال‌حاضر این آمار یک به 11 نفر است. بر این اساس، در سال 1430 درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر خواهد بود. سالمندان پرتعدادی که آن سال را تجربه خواهند کرد، متولدان دهه 60 هستند. ایران در دهه 60 رشد جمعیتی بالایی را تجربه کرد و کسانی که در این دهه متولد شدند در هر برهه از زندگی خود با کمبود‌هایی مواجه بودند. این نسل تا 33 سال دیگر پا به دوران سالمندی می‌گذارند. با توجه به سرشماری سال 95، درحال‌حاضر نزدیک به 10 درصد جمعیت کشور سالمندند؛ سالمندانی که طبق شواهد با مشکلات زیادی از جمله مشکلات رفاهی و بهداشتی رو‌به‌رو هستند. طبق پیش‌بینی‌ها این تعداد تا سال 1430 به بیش از 30 درصد خواهد رسید و اگر از همین حالا مسئولان به فکر حل مشکلات رفاهی، بهداشتی، امنیت مالی و حمایت اجتماعی آنها نباشند، بار دیگر آنها در سنین سالمندی دچار بحران و کمبود خواهند شد.
 
محک در صدر سازمان‌های مردم‌نهاد جهان
آراسب احمدیان مدیرعامل محک گفت: جامعه مدنی ایران افتخاری جهانی رقم زد و اعضای خانواده بزرگ محک ثابت کردند ظرفیت کار خیر در ایران، رتبه یک جهانی را دارد. خانواده بزرگ حامیان کودکان مبتلا به سرطان در محک در بیست‌وهفتمین سال فعالیت خود و در هشتمین ممیزی شرکت بازرسی بین‌المللی SGS توانسته بالاترین امتیاز را در جهان کسب کند. این شرکت اعلام کرده‌ است که محک با کسب امتیاز 97/5 درصد، در ممیزی استاندارد بین‌المللی NGO Benchmarking حائز بالاترین امتیاز در جهان شد. وی افزود: «در هشتمین دوره ارزیابی NGO Benchmarking که محک به طور داوطلبانه برای مطابقت عملکرد خود با استانداردهای جهانی و اطمینان از بهترین شیوه صرف کمک‌های مردمی در آن شرکت کرده است، ۳۲۸ سازمان مردم‌نهاد از سراسر جهان شرکت کردند که ۱۷۲ سازمان از آمریکا، ۲۴ سازمان از اروپا، ۵۱ سازمان از آفریقا و ۸۱ سازمان از آسیا در این ارزیابی حضور داشتند. در این میان خانواده بزرگ محک موفق شد با اخذ امتیاز  97/5 درصد در صدر جهان بایستد.
 
از اورژانس نترسید
سخنگوی وزارت بهداشت خطاب به مشروب‌خوارهای مسموم که اخیراً بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز دچار مشکل شده‌اند، گفت که از اورژانس نترسید چون اورژانس به آنان تنها به چشم بیمار نگاه می‌کند. شرق می‌نویسد: 42 کشته، 16 نفر نابینا و آسیب شدید کلیوی برای 170 نفر آخرین آمار قربانیان مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز تنها در 23 روز گذشته است. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی خود گفت: خیلی از افراد به‌ دلیل ترس از بازداشت یا بازخواست‌شدن توسط پلیس خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، درحالی‌که باید بدانند هدف کادر پزشکی فقط کمک به بیمار و نجات جان اوست. این افراد در مراکز درمانی به چشم بیمار دیده می‌شوند، نه یک مجرم. هرچقدر فرد زودتر به مرکز درمانی مراجعه کند، احتمال بروز عوارض نیز کمتر می‌شود. تعداد قربانیان مصرف این نوع مشروبات الکلی از ابتدای مهرماه افزایش بیشتری پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که طبق آخرین آمار اورژانس کشور، از اول مهر تا روز گذشته، نهم شهریور، 371 نفر بر اثر مسمومیت با مشروبات الکلی راهی مراکز درمانی شده‌اند که از این تعداد 31 نفر جان خود را از دست دادند، ۱۶۷ نفر ترخیص و ۱۷۳ نفر همچنان بستری هستند.
 
دبیرخانه‌ای برای دانشجویان ترنس
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت در سازمان امور دانشجویان از راه‌اندازی دبیرخانه‌ای برای دانشجویان «ترنس» در دانشگاه تهران خبر داد. منصوره‌السادات صادقی اظهار کرد: برای نخستین‌بار به‌منظور رسیدگی به مسائل دانشجویانی که با موضوع «ترنس» (تراجنسی) درگیر هستند، دبیرخانه‌ای به‌عنوان پایلوت ایجاد شده است. او درباره نحوه ارتباط دانشجویان ترنس با این دبیرخانه توضیح داد: دانشجویان متقاضی در سراسر کشور می‌توانند از طریق مراکز مشاوره با این دبیرخانه ارتباط برقرار کرده و مسائل خود را مطرح کنند. مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، گفت: مسائل و دغدغه‌های دانشجویان ترنس در صورت تأیید پزشک از طریق این دبیرخانه قابل پیگیری است. صادقی افزود: دانشجویان ترنس مانند سایر دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و به دانشگاه رفت‌وآمد می‌کنند، اما مسائل خاص خودشان را دارند و گاهی مسئله آنها در خانواده پذیرفته نمی‌شود که می‌توانند در دبیرخانه نسبت به حل مشکلات خود اقدام کنند.
 
اعتماد
 
کارگزار یا راه‌گزار؟!
عباس عبدی در واکنش به سخنان اخیر ولایتی می‌نویسد: سخنان آقای ولایتی درباره الگو قرار دادن مردم یمن و خوردن نان خشک و پوشیدن لُنگ بازتاب زیاد داشت. متاسفانه این روزها برخی دولتمردان دیگر نیز سخنان عجیب و غریبی به زبان می‌رانند که از نظر مردم موجب تاسف می‌شود. در این مورد خاص پزشکی که باید شیر خشک نوزادان را تامین و تجویز کند، نسخه نان خشک می‌پیچد. حتی در مورد لُنگ هم توجه ندارند که یمنی‌ها از روی فقر نیست که لُنگ می‌بندند، بلکه این فرهنگ پوششی آنان است و ربطی به نداری و دارایی ندارد. اگر حکومت‌کنندگان خود را در مقام هدایت‌گران جامعه و مردم بدانند، باید متناسب با آن رفتار کنند و اگر خود را در مقام کارگزاران مردم می‌دانند رفتارشان متفاوت خواهد بود. حکومت مدعی هدایت‌گری مردم حتی اگر منتخب مردم باشد، رفتارش در سبک زندگی و زیست شخصی متفاوت از حکومتی است که در قالب کارگزاری رفتار می‌کند. حکومت‌های کارگزار مثل عموم دولت‌های امروز جهان هستند. آنها وظیفه مشخصی را به صورت کارگزاری انجام می‌دهند. بنابراین پیشنهاد روشن این است که ذهنیت حکومت هدایت‌گر را کنار بگذارند. البته با وجود این افراد، فاصله‌ای طی نشدنی با چنان وضعیتی داریم. بهتر است که در پی شکل دادن حکومت کارگزار بود. کارگزاران آن تخصصی باشند، دستمزد خوب بگیرند، منتخب واقعی مردم باشند. پاسخگویی و شفافیت را به عنوان رکن رفتاری بپذیرند. جلوی مردم هم قیافه نگیرند و منت نگذارند، چون مردم کارفرما هستند و نه رعیت. البته با وجود این افراد نیز فاصله‌ای طی نشدنی حتی با ساختار کارگزار داریم. کسی این همه حقوق نجومی و رانت را مفتی رها می‌کند؟ لطفا آدرس خانه‌های‌تان را بدهید. چالش آقازاده‌ها پیشکش.
 
مسوولان تغییر کرده‌اند، مردم هم
اعتماد با سیدکاظم اکرمی، وزیر آموزش و پرورش در دهه 60 و نماینده دور اول مجلس درباره مقایسه نگاه مردم و مسئولان به مشکلات در دهه شصت و امروز انجام داده است. اکرمی می‌گوید: کسانی که در دهه 60 مسوولیت داشتند و مشغول کار شدند خودساخته بودند و در رفتارهای‌شان صداقت، امانت و… وجود داشت. مسوولان دهه 60 دیندار و اخلاق‌مدار بودند. البته نه 100 درصد آنها اما اکثریت پاکدست بودند. بسیاری از آنها به دنبال کسب پول و عنوان و مقام نبودند که در یک منصب حضور یابند و قصدشان خدمت بود. این روحیه نشات گرفته از فضای پس از انقلاب هم بود اما تنها این موضوع تاثیرگذار نبود. به هر حال آن زمان همه به امام نگاه می‌کردند و رفتار ایشان الگو بود.
 
دارالامان فرهنگ ایرانی
اعتماد به مناسبت سالگرد درگذشت مهاتما گاندی پرونده ویژه‌ای درباره این کشور فراهم کرده است. در یکی از این مطالب نگاهی کوتاه به روابط تاریخی- فرهنگی ایران و هند انداخته است. جبار رحمانی نویسنده این مقاله می‌نویسد: رابطه ایران و هند به گونه‌ای بوده است که بیشتر از جانب ایران به هند مهاجرت صورت گرفته است و فضای فرهنگی هند نیز همیشه به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تحولات و نوآوری‌های فرهنگی در فرهنگ ایران بوده است. این مهاجرت‌ها در دوره‌های تاریخی و سیاسی مختلف متفاوت بوده، بیانگر شرایط تاریخی ایران است. تا پیش از ورود اسلام به ایران، شباهت‌های ساختاری بسیاری میان دین و فرهنگ ایرانی و هندی وجود داشت. اما با ورود اسلام به ایران نوعی تفاوت و تمایز ویژه فرهنگی در ایران شکل می‌گیرد که ناشی از ظهور یک دین سامی در محیطی آریایی بوده است. در این مقطع بیشترین مهاجرت گروه‌های زرتشتی به هند را می‌توان دید؛ به گونه‌ای که می‌توان هند را وطن دوم مذهب زرتشتی‌گری دانست زیرا بسیاری از سنت‌ها و منابع این دین در سرزمین هند تداوم پیدا کردند. در مجموع در طول تاریخ، زنجیره پیوسته‌ای از مهاجرت‌های ایرانی به هند وجود داشته است. عوامل چندی سبب شده‌اند که همیشه جریانی پیوسته از مهاجرت گروه‌های مختلف ایرانی به هند شکل بگیرد که برخی از مهاجران، بعد از برگشت به ایران سبب تاثیرگذاری فرهنگ هندی بر ایران شده‌اند، ولی از سوی دیگر تجربه تاریخی گروه‌های مهاجر ایرانی به هند از دوره ماده‌ها که گروهی از مغان ایرانی به هند مهاجرت کردند (میراث این گروه در تاریخ اجتماعی هند، به نام ماگاس شهرت دارند) همچنین مهاجرت زرتشتی‌ها تا دوره‌های معاصر، بیانگر نقش مهم و موثر این مهاجران در هند نیز بوده است.
 
شکوه و جلال همبستگی
اعتماد در نوشتاری دیگر به بررسی کارنامه هندشناسی داریوش شایگان پرداخته و نوشته است: دکتر شایگان یکی از مهم‎ترین کتاب‎ها را به زبان فارسی راجع به هند نوشته‎اند و آن هم کتاب «ادیان و مکتب‎های فلسفی هند است.» این کتاب که نزدیک به ۵۰ سال پیش چاپ شده است، حدود ۱۰۰۰ صفحه است و فلسفه هندی را از وداها، یعنی در واقع از هزاره دوم قبل از میلاد تا اواخر قرن چهاردهم و پانزدهم دربرمی‎گیرد. این کتاب در واقع کتابی درسی است، ولی همین کتاب جدی، با این طول و تفصیل بیش از ده بار چاپ شده است. کتاب دوم ایشان راجع به هندشناسی است که رساله دکترای ایشان بود از دانشگاه سوربن. کتابی است با عنوان «آیین هند و عرفان اسلامی» این کتاب طرح مفصل و تفصیلی است درباره کتاب معروف داراشکوه، ولیعهد ناکام سلسله تیموریان یا مغولان هند که به دست برادر قشری مذهبش کشته شد. خیلی‎ها معتقدند که اگر داراشکوه می‎ماند و به جای اورنگ زیب به تخت سلطنت می‎نشست شاید دنیای دیگری داشتیم. در این کتاب دکتر شایگان «رساله مجمع‎البحرین» داراشکوه را که هدفش وفاق بین عرفان هندی و عرفان اسلامی است و در آن داراشکوه کوشش کرده که این دو را به هم نزدیک کند و بگوید که بین نگاه اسلامی و نگاه هندی به جهان نزدیکی وجود دارد و در واقع یک ریشه دارد و از ظواهر که بگذریم، از یک گوهر واحد هستند را مفصلا بحث کرده. دکتر شایگان متن رساله را چاپ کردند و نزدیک به ۵۰۰ صفحه توضیحات دادند؛ راجع به اصطلاحات مهم فلسفی، چه فلسفه هند و چه عرفان نظری ایران.
 
پاس گل به دشمن ندهیم
محمدعلی ابطحی مسئول دفتر اسبق ریاست‌جمهوری درباره حوادث اهواز و انتقاد از برگزاری همایشی در باب تصوف در قم می‌نویسد: با وجود اینکه هر عقل سلیمی از هر جناحی اعتقاد دارد باید وحدت داخلی در برابر مشکلات بین‌المللی زیاد شود و همه به فکر هم افزایی باشند، خواسته و ناخواسته گروه‌هایی در پازل مخالفان وحدت ملی فعالیت می‌کنند و قصد اخلال در صف ملیت واحد ایرانی با اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون دارند. نمونه‌های آن در معطل کردن دوساله کشور در مورد حضور یک عضو زرتشتی در شورای شهر یزد، مشکلاتی که با صوفیه ایجاد شد و خشونت‌های تلخی که در پی داشت یا در حادثه تروریستی ناجوانمردانه اهواز، که به جای داعش و تجزیه طلبان، قومیت عرب که جزو جدا نشدنی ایران هستند مورد اتهام قرار می‌گیرند یا مشکلاتی که برای سنی‌ها در گوشه و کنار پیش می‌آورند خودنمایی می‌کند. همه اینها حتی اگر از سوی کسانی که خود را دلسوزان ایران و انقلاب می‌دانند، سر بزند، در حقیقت آسیب زدن به امنیت ملی ایران یکپارچه است. رد‌پای نفوذی که رهبر انقلاب به آن اشاره می‌کنند در این جاهاست. نمونه دیگر آن: در خبرها بود که قرار است سمیناری در قم از سوی دفتر تبلیغات به نام تصوف، شاخصه‌ها و نقدها در شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی کشور برگزار شود. ممکن است برگزار‌کنندگان روی بحث‌های نظری و فکری بخواهند متمرکز باشند. اما نمی‌توان ظرف زمانی و اتفاقات تلخ اخیر در مورد صوفی‌ها را نادیده گرفت. و گامی دیگر علیه صوفیان محسوب می‌شود.
 
جمهوری اسلامی
 
چرا نقش فرمانده دفاع مقدس، هنوز هم سانسور می‌شود؟
جمهوری اسلامی نیز در انتقاد از تلاش‌ها برای حذف نام هاشمی رفسنجانی از تاریخ دفاع مقدس می‌نویسد: اگر صحیفه امام(ره) را به عنوان متقن‌ترین سند از گفتار و نوشتار امام راحل بدانیم که قطعاً چنین است و پس از رحلت آن زعیم عالیقدر، توسط دو امین ایشان، یعنی مرحوم حاج احمدآقا خمینی و سپس حجت‌الاسلام حاج حسن خمینی مدیریت شده و می‌شود، اسناد فراوانی از نخستین روزهای شروع جنگ تا پایان آن دارد که طی آن، کمی‌ترین، کیفی‌ترین، عمیق‌ترین و جامع‌ترین احکام، خطاب به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و جالب‌تر اینکه امام عزیز در مهم‌ترین حکم خود، صراحتاً می‌نویسد که انتخاب هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا و فرمانده جنگ، پیشنهاد آیت‌الله خامنه‌ای است و این حکم دربرگیرنده اعتماد کامل دو رهبر جمهوری اسلامی، به یک شخص و شخصیت در مهمترین مساله جامعه است که دوام و بقایش به آن وابسته است. متاسفانه این روزها، بسیاری از محافل و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی! در گزارش‌ها و تحلیل‌های تحولات انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، سعی در تحریف تاریخ و انحراف افکار عمومی و حذف نقش بی‌بدیل ایشان از تاریخ پرفراز‌و‌نشیب مبارزات قبل از انقلاب و بحران‌ها و تحولات پس از آن را دارند. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
 
ایران
 
دموکراسی در خدمت صلح
محقق داماد، امیر محبیان، عباس عبدی و صادق زیباکلام در نشستی در باب دموکراسی و صلح شرکت که به همت انجمن صلح جامعه‌شناسی برگزار شده، شرکت کردند. محقق داماد، از جایگاه صلح در ادیان مسیحیت و اسلام گفت‌ و مفهوم خدا را به معنای «صلح» دانست، امیر محبیان در پاسخ به این پرسش که آیا تلازمی میان صلح و دموکراسی وجود دارد، لازمه شکل‌گیری دموکراسی را شکلی از صلح برشمرد. عباس عبدی از نگاه واقع‌گرایانه، رابطه دموکراسی و صلح را بررسی کرد و اینکه در سطح ملی و بعد بین‌المللی، دموکراسی چه انعکاسی در وقوع صلح دارد و سرانجام، صادق زیباکلام به این پرسش پرداخت که چرا هنوز در خاورمیانه خشونت امری مقدس است؟ مصطفی محقق داماد، رئیس گروه حقوق دانشگاه تهران سخنان خود را با این اشاره آغاز کرد که مجمع ملل و بعدها سازمان ملل براساس طرح امانوئل کانت، فیلسوف آلمانی برای شکل‌گیری صلح پایدار بنا شد. وی با بیان اینکه اما پس از رساله کانت درباره صلح پایدار تا امروز قریب به 130 جنگ تنها در آلمان، کشور کانت رخ داده است، این پرسش را مطرح کرد که آیا صلح پایدار ممکن نیست؟ وی در ادامه، این پرسش را در حوزه الهیات دنبال کرد که خداوند، دین و انبیا چه پیشنهادی برای انسان دارند؛ آیا باهم بجنگند یا با صلح در کنار هم زندگی کنند؟
 
بنیاد گرایی در ایران پایگاه اجتماعی ندارد
حمیدرضا جلایی‌پور گفت: اگر حاکمیت بتواند به پیمان مشترکی با جامعه در چند مؤلفه دست یابد و به مردم امید دهد، در نتیجه این همدلی جامعه ایران به سمت توسعه‌ای همه جانبه و پایدار خواهد رفت. این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران که در نشست اینترنتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با موضوع «انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی» سخن می‌گفت، اختلاف میان نیروهای انقلابی که منجر به درگیری‌های مسلحانه داخلی می‌شود، وقوع جنگ خارجی بر اساس این تصور همسایه‌ها که ارتش کشور انقلابی فشل شده و آمادگی دفاع ندارد و «بزرگ شدن دولت» را سه پیامد شایع اغلب انقلاب‌ها دانست و با بیان اینکه رویکرد اصلاحی با این آفات مواجه نیست، افزود: برخی جامعه‌شناسان معتقدند جامعه مدرن دائماً به اصلاحات نیاز دارد. اینجا رویکرد تغییر اصلاحی در برابر رویکرد تغییر انقلابی است. درست است که رویکرد اصلاحی بهتر از انقلابی است اما بعضاً حکومت‌ها تن به اصلاح نمی‌دهند. در خود ایران حکومت تن به اصلاحات مصدق نداد و علیه او کودتا کرد.
 
پیام نوآم چامسکی به جشنواره فیلم مقاومت
نوام چامسکی فیلسوف و زبان‌شناس امریکایی در پیامی به برگزار‌کنندگان جشنواره فیلم مقاومت، آن را اقدام خوبی در مبارزه با افراط‌‌گرایی از طریق فیلم و ویدئو خوانده است. در بخشی از پیام این فعال سیاسی آمده: در جهان امروز اشکال مختلفی از افراط‌گرایی خشونت‌بار وجود دارد که به خودی خود خطرناک هستند و می‌تواند با افزایش سطح خشونت بدتر شده و بقای انسان‌ها را تهدید کند. به همین دلیل خوب است که ریشه‌های این مسأله و اصول شکل‌دهنده افراط‌گرایی خشونت‌بار را از بین ببریم و لذا این اقدامات خیلی اهمیت دارد. نوام چامسکی با تمجید از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ایران عنوان کرده: جشنواره فیلم مقاومت اقدام مناسبی است که توجه ما را به بعضی از این موارد جلب می‌کند ولی موارد دیگری هم هستند که باید با جدیت بررسی شوند.
 
رسالت
 
ورود ۴۱۳ هزار خانوار به چرخه حمایتی کمیته امداد
رئیس کمیته امداد گفت: تا پایان مهرماه ۴۱۳ هزارخانوار واجد شرایط تحت حمایت کمیته امداد قرار می‌گیرد. سید پرویزفتاح، با اعلام اینکه طرح پالایش خانوارهای تحت حمایت (خروج سالانه ۱۰ درصد از مددجویان) به دلیل وضعیت بد اقتصادی متوقف‌ شده است، گفت: با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۷ تا پایان مهرماه ۴۱۳ هزار خانوار واجد شرایط تحت حمایت این نهاد قرار می‌گیرد. رئیس کمیته امداد ادامه داد: پس‌ از این تاریخ هیچ نیازمندی پشت نوبت ورود به چرخه حمایتی کمیته امداد نخواهد بود تا بلکه این‌گونه بخشی از التهابات اجتماعی کاهش یابد. فتاح با اشاره به اینکه امسال با توجه به مشکلات اقتصادی اعتبار کمک‌های موردی و بلاعوض افزایش یافته است، گفت: این اعتبار با هدف پرداخت کمک‌هزینه رهن، اجاره مسکن و تأمین جهیزیه پرداخت می‌شود.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.