مرور مطبوعات / ثبت‌نام خارجی‌ها برای حضور در آیین‌های عاشورایی یزد

18 شهریور 1397

مطبوعات امروز با دست پر منتشر شدند و مطالبی مختلفی از اعتراض به بدحجابی، ماجرای دنباله‌دار تلگرام و فیضیه گرفته تا بررسی اقدامات رضا خان و مصاحبه منتشر نشده‌ای درباره مرحوم طالقانی. «بدحجابی در شهرهای مذهبی»، «مرجعی برای ایرانشناس‌های اروپایی»، «ثبت‌نام خارجی‌ها برای حضور در آیین‌های عاشورایی یزد»، «رونمایی از موتور جست‌وجوی گوگل ویژه دانشمندان»، «شهریار ناممکن»، «انسان‌شناسی اجتماعی ـ فرهنگی»، «از رضا خان میرپنج تا رضا شاه»، «شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید؟»، «هند، ایران و ابوریحان خاستگاه فلسفه»، «روشنفکر چندبعدی»، «طالقانی نهادسازی نکرد»، «آموزش ندیده‌ایم چگونه التهاب‌ها را مدیریت کنیم»، «سیاست امید؛ حشو زاید است»، «رد صلاحیت سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان از عجایب روزگار بود»، «مسدودسازی تلگرام به نحوی که با فیلترشکن قابل دسترسی نباشد»، «لایه‌های احساسات و تنگناهای فرهنگی امروز»، «بیانیه دادستانی تهران درباره سه اعدام»، «منع به‌کارگیری کودکان زباله‌گرد توسط پیمانکاران شهرداری»، «تربیت شهروند خوب در آموزش و پرورش»، «می‌دانم چه کسانی پشت تجمع فیضیه هستند» و «امیدوار بودن همیشه خوب نیست» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.

شرق
 
 
امیدوار بودن همیشه خوب نیست
صادقی پنجمین پژوهشگری است که گروه جامعه «شرق» به‌منظور بررسی دلایل، آثار و تبعات اجتماعی اعتراضات ماه‌های اخیر در ایران که از دی‌ماه سال گذشته شروع شد و در تابستان امسال هم جسته‌وگریخته در برخی مناطق کشور بروز پیدا کرد، به سراغش رفته است. او در این گفت‌وگو روی موضوع مهمی دست می‌گذارد؛ مکانیسم‌های فرودست‌سازی. وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: اگر بخواهم خلاصه کنم، ما به‌طور سنتی در ایران، برای بسیاری از امور به دولت متکی بوده‌ایم. کاری به درست و غلط یا ریشه‌های این وضعیت ندارم؛ مسئله بر سر پیامدهای آن است. طبعا وقتی دولت کنار بکشد (از طریق آزادسازی قیمت‌ها، برداشتن یارانه‌ها، آزادسازی آموزش، بهداشت و…) فضا ملتهب می‌شود. اگر بخواهم مقایسه کنم، باید بگویم در این چند سال، یعنی مشخصا از 84 به بعد، ما در حال حرکت از الگوی ترکیه به الگوی پاکستان بوده‌ایم.
 
می‌دانم چه کسانی پشت تجمع فیضیه هستند
آیت‌الله موسوی‌تبریزی در مصاحبه‌ای درباره حواشی تجمع دو هفته پیش فیضیه قم می‌گوید: این تجمعات برنامه‌ریزی شده است و به‌ هیچ‌ عنوان خودجوش نیست. وی گفته است:  به نظر من که از افراد مطلع در تشکیلات حوزه و مراجع هستم، این تجمعات و این توهین‌ها قطعا با برنامه‌ریزی قبلی است. در واقع در ساختار تشکیلاتی این مراسم خصوصا وقتی طلاب در آن حضور دارند، هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود و سخنان، میهمانان، سخنرانان و اهداف تجمعات  از قبل مشخص می‌شود.  شعارهای طلاب در روز فیضیه تضعیف کل نظام بود؛ چراکه وقتی صحبت از تهدید به مرگ و یادآوری مرگ آیت‌الله هاشمی در شعارها مطرح می‌شود، سؤال‌های زیادی در ذهن ایجاد می‌کند.
 
تربیت شهروند خوب در آموزش و پرورش
بصیر کوشکی یادداشتی درباره نقش آموزش و پرورش در تربیت شهروندان در عصر جدید نوشته است. او می‌گوید: در دنیای امروز تربیت شهروند خوب برای جوامع لازم و ضروری است. باید بگوییم که راه آموختن مهارت‌های زندگی از مدرسه می‌گذرد و فراگیری حقوق شهروندی پایه و اساس یک زندگی خوب و مفید است. با تربیت شهروند خوب، گام‌های جدی برای مشارکت نوجوانان و جوانان در مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برداشته می‌شود. خانواده، مدرسه و جامعه سه ضلع تربیت شهروندان خوب هستند. مفهوم شهروند به ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه بستگی دارد؛ به عبارت دیگر هر جامعه‌ای شهروند خاص خود را می‌طلبد. تربیت شهروند خوب به تربیتی گفته می‌شود که به توسعه و کسب مهارت‌های افراد منجر شود و بتواند قابلیت‌های شهروندی را بالفعل کند. از آنجا که آماده‌سازی شهروندان برای ورود به زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها و نظام‌های تربیتی است و آموزش و پرورش مهم‌ترین نظام تربیتی کشور است، بنابراین محوری‌ترین رسالت آموزش‌وپرورش، تربیت شهروند خوب است.
 
منع به‌کارگیری کودکان زباله‌گرد توسط پیمانکاران شهرداری
کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا در نامه‌ای به شورای شهر تهران، ضمن هشدار درباره وضعیت سلامت و امنیت کودکان کار در تهران، خواستار منع به‌کارگیری کودکان زباله‌گرد توسط پیمانکاران پسماند شهرداری شد. در این نامه خطاب به شهرداری و شورای شهر آمده است: «چنانچه مستحضرید بارزترین جلوه‌گاه سیمای انسانی شهر شایسته، رعایت کرامت و حقوق شهروندان در سپهر عدالت است. خصوصا اقشار ضعیف، آسیب‌پذیر و کودکان در صدر اهمیت مناسبات عادلانه قرار دارند؛ بارزترین وصف «عدالت» استقرار هر شی‌ء در موضع خود است. کودکان، معصوم‌ترین و نیازمندترین مخلوقات در میان ما انسان‌ها هستند؛ جای آنها در میان زباله‌های شهروندان نیست!».
 
بیانیه دادستانی تهران درباره سه اعدام
حکم اعدام سه نفر از محکومان دادگاه‌های انقلاب تهران و سنندج که در رسانه‌های بیگانه و معاند تلاش زیادی برای بی‌گناه جلوه دادن آنان به انجام می‌رسید، سحرگاه شنبهاجرا شد. پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران دراین‌باره اعلام کرد: این سه محکوم‌علیه، لقمان مرادی فرزند عثمان، زانیار مرادی فرزند اقبال و رامین حسین‌پناهی فرزند محمدمیرزا می‌باشند که دو نفر اول در تاریخ 14/۴/۱۳۸۸ با اقدام تروریستی در شهرستان مریوان منجر به فوت سه نفر و ازجمله فرزند امام‌جمعه مریوان شده‌اند. لقمان و زانیار مرادی که از اعضای گروهک کومله می‌باشند، دارای سوابق دستگیری به اتهامات علیه امنیت بوده‌اند و ازجمله لقمان دارای دو فقره سابقه دستگیری در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ بوده و زانیار نیز یک فقره سابقه محکومیت به سه سال حبس بابت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی داشته است.
 
لایه‌های احساسات و تنگناهای فرهنگی امروز
عبدالرحمن نجل‌رحیم متخصص مغزپژوهی درباره احساسات در تنگاهای فرهنگی دوران معاصر دست به قلم برده و نوشته است: مسلم است که احساس، سنگ‌بنای حافظه و یادگیری، به‌‌خاطرآوری، خیال‌پردازی، تفکر و آفرینش است. از این طریق است که وقایع برای ما اهمیت و ارزش پیدا می‌کنند و حافظه و تاریخ براساس آن بنا می‌شوند. ابداعات و اختراعات و همه دستاوردهای فرهنگ انسانی به این قدم اولیه نیاز دارد. انسان آگاه باید احساسات داشته باشد تا اجازه پیدا کند از قوه خیال استفاده کند و فرایند عقل و منطق را به‌ کار گیرد. تجربیات ذهنی احساسی اولین قدم به سوی ساختن فرهنگ است. این بخش مهم از کار بدن و مغز، در دوران طولانی علم‌گرایی محض منطقیون و شناخت‌گرایان از خاطر محو شده و اهمیت خود را از دست داده بود. احساسات می‌تواند لایه‌های مختلف داشته باشد. در پی شکل‌گیری فرهنگ انسانی، احساسات عمق بیشتری پیدا کرده، به‌عنوان مثال، در هنر لایه‌های عمیق احساسات در انسان نمایان و به اشتراک گذاشته می‌شود.
 
اعتماد
 
مسدودسازی تلگرام به نحوی که با فیلترشکن قابل دسترسی نباشد
عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور در یادداشتی نوشت: اعمال مسدودسازی تلگرام باید به نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم‌افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد، لذا فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی از ابتدا غیرقانونی و برخلاف دستور قضایی بوده و ناقضان دستور قضایی مستوجب مجازات ماده ۵٧۶ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هستند. معاون دادستان کشور در این یادداشت خبر داد: اخبار واصله حاکی از آن است که اخیرا تلگرام ضمن راه‌اندازی درگاه‌های پرداخت، مدیران ایرانی برخی از کانال‌های پر بازدید را به کشور امارات فراخوانده و با آنها هماهنگی‌هایی را در خصوص استفاده و توزیع پول مجازی تلگرام (موسوم به «گرام») به عمل آورده است. با این وصف ادامه فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام، خواسته یا ناخواسته، کمک به جنگ اقتصادی دشمن و هموار کردن راه خروج سرمایه و ارز و دخالت بیگانگان در امور اقتصادی کشور است.»
 
رد صلاحیت سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان از عجایب روزگار بود
آیت‌الله سید جعفر کریمی، رئیس شورای استفتائات رهبر معظم انقلاب، اخیرا گفت‌وگویی با آخرین شماره نشریه حریم امام انجام داده است که در بخش‌های پایانی این گفت‌وگو، به موضوع رد صلاحیت سیدحسن خمینی برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری اشاره و از این اتفاق انتقاد کرده است. وی می‌گوید: سید حسن خمینی به نوعی جانشین حضرت امام محسوب می‌شود و باید تلاش کند رفتار و منش خود را عینا با شخصیت امام تطبیق بدهد. رییس شورای استفتائات مقام معظم رهبری با انتقاد از رد صلاحیت خمینی این اقدام را از عجایب روزگار دانست. او گفت: از عجایب روزگار است که چنین شخصیتی را با این همه توانایی علمی در مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت نکردند. سید حسن خمینی در حالی رد صلاحیت شد که در میان اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری پنج نفر هم مانند حاج سیدحسن خمینی پیدا نمی‌شوند.
 
سیاست امید؛ حشو زاید است
اعتماد به برداشت غلط بعضی از تعبیر امید در روزگار کنونی پرداخته و نوشته است: آنچه حکومت و دولت از امید می‌گویند، از ابتدا به معنای واقعی، امید نبوده است، بلکه برحسب تعبیر و تفسیر آن می‌تواند عین ناامیدی باشد. منظور آنان از امید، اعتماد داشتن به حکومت است. آنچه درباره ضرورت امید گفته‌ام از این نوع نیست. این امید ناشی از اعتماد است و چون به بسیاری یا اغلب صاحبان قدرت اعتماد نداشته باشیم، به طور طبیعی این امید را نیز نخواهیم داشت.امید واقعی از خلال اعتماد داشتن به دیگران حاصل نمی‌شود. منظور این نیست که به دیگران اعتماد نکنیم. اتفاقا باید اصل را بر اعتماد گذاشت، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، ولی اعتماد داشتن به خودمان را هیچ‌گاه نباید با هیچ‌ چیز دیگری جابه‌جا کنیم. امید واقعی محصول اعتماد به خود است. از دست دادن این امید به منزله نابود شدن فرد و جامعه است. سیاست بدون امید معنا و مفهومی ندارد. امید مستلزم آن نیست که شرایط خوب باشد تا امیدوار باشیم.
 
آموزش ندیده‌ایم چگونه التهاب‌ها را مدیریت کنیم
زهرا ن‍ژادبهرام عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران درباره وضعیت کنونی جامعه و این‌که هنوز آموزش لازم برای مواجهه با وضعیت‌های بحرانی را ندیده‌ایم می‌نویسد: بنده هم به عنوان جزئی از همین مردم بدون آنکه بخواهم پند و اندرزی به کسی بدهم، معتقدم که باید حواس‌مان باشد که این شرایط فقط برای ما نیست بلکه برای همه هموطنان‌مان هم چنین شرایطی وجود دارد. البته در اینکه بحرانی به وجود آمده شکی نیست ولی این بحران آن‌قدرها هم که بزرگنمایی می‌شود، جدی نیست. در واقع به نظر می‌رسد بخشی از فضای به وجود آمده ناشی از نداشتن مهارت‌های لازم در زندگی و تحصیل و بی‌بهره بودن از سواد کافی رسانه‌ای است. به بیانی من شخصا در مورد بحران‌ها و شیوه مقابله با آن در مدرسه و خانواده آموزش ندیده‌ام. در اینکه هم‌اینک کشور در شرایط خاصی قرار دارد شکی نیست ولی در عین حال این واکنش‌های جامعه نیز طبیعی است.
 
طالقانی نهادسازی نکرد
اعتماد مصاحبه‌ای منتشر نشده با محمد بسته‌نگار منتشر کرده درباره تفکر آیت‌الله طالقانی. در بخشی از این مصاحبه آمده است: کمتر اتفاق می‌افتد که کسی در حوزه سیاست‌ورزی بین اکثر نحله‌ها محبوب باشد. اولین امام جمعه تهران اما این ویژگی را داشت. شاید عمده محبوبیت وی ناشی از تساهل و رواداری‌ای بود که نسبت به دگراندیشان داشت. اگر همین یک نکته از طالقانی مورد عنایت قرار گیرد و بسط داده شود، خیلی از مشکلات سیاسی و حتی اجتماعی امروز می‌تواند حل شود. چه بسیار کسانی که در آبشخور فکری با طالقانی همسو، اما در نتیجه و عمل بسیار متفاوت با آن مرحوم هستند. کسانی که کوچک‌ترین نقد و حتی حیات مخالف را نمی‌توانند پذیرا باشند. به همین دلیل است که بازخوانی تفکرات وی بسیار حائز اهمیت است. زنده‎یاد محمد بسته‌نگار، از اعضای سابق جبهه ملی ایران و داماد آیت‌الله طالقانی بود. او یکی از همراهان آیت‌الله طالقانی، مهندس بازرگان، دکتر سحابی و مهندس سحابی در تبعید نیروهای ملی- ‌مذهبی در سال ١٣۴۴ از تهران به برازجان بود‌.
 
روشنفکر چند بعدی
محسن آزموده به مناسبت 18 شهریور سالگرد درگذشت جلال آل‌احمد درباره وی به عنوان یک روشنفکر می‌نویسد: گروهی می‌گویند، آل‌احمد با توجه به جایگاه مهمش در حوزه روشنفکری زمانه‌اش، نقش موثری در بسط تجددستیزی فردیدی و قوت و قدرت گرفتن ایده‌های بازگشت به خویشتنی داشت. یک دسته دیگر از منتقدان آل‌احمد، عمدتا بر جایگاه او در میان روشنفکران سال‌های دهه ١٣۴٠ انتقاد دارند و با «پدرخوانده» نامیدن او، این ویژگی او را منافی منش روشنفکری یعنی آزاداندیشی و استقلال و خویش‌آیینی می‌خوانند. از دید ایشان سیطره فرهنگی آل‌احمد در آن سال‌ها، مانع از شنیده شدن صداهای دیگر بود و میدان به مخالفان برای ابراز عقیده نمی‌داد. آنچه در این میان مورد غفلت قرار می‌گیرد، ذوابعاد بودن آل‌احمد و وجوه کثیری است که سبب شده، با گذشت قریب به ۵٠ سال از زمان مرگش، هنوز آثارش در سطحی گسترده مخاطب داشته باشد و چنانکه در بدو سخن اشاره شد، حتی گروه‌ها و افرادی که چندان میانه‌ای با نوع نگاه او ندارند یا مخالف خط فکری او هستند، به شکلی که آمد، از تعابیر و نوآوری‌های او استفاده کنند.
 
هند، ایران و ابوریحان خاستگاه فلسفه
هم‌اندیشی بررسی آرا و اندیشه‌های ابوریحان‌بیرونی عصر سه‎شنبه ١٣ شهریور در تالار اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی همچون مجتهدشبستری و موسوی‌گرمارودی برگزار شد، حسن بلخاری استاد فلسفه هنر و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این هم‌اندیشی با عنوان «هند، ایران و ابوریحان» سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنرانی خود می‌گوید: شرح ابوریحان در بیان اختلافات و امور متباینی که قرب و نزدیکی دو ملت را غیرممکن می‌سازد صفحاتی از تحقیق ماللهند را به خود اختصاص داده، لیک با تفکیک اعتقاد عوام و خواص و با ورود به ساحت بررسی اعتقادات هندیان درباره مسائلی چون ذات خداوند، امور معقول و محسوس و تناسخ و چگونگی نهایت آن احوال پس از مرگ و… آرام‌آرام به تبیین معانی و محورهایی می‌پردازد که بیانگر اشتراکات دو مذهب در عقیده و ایمان است؛ مثلا، در باب اعتقاد هندیان به خداوند می‌آورد: عقیده هندیان درباره خدا این است که او یکتا و ازلی و ابدی است و آغاز و انجام ندارد و در کنار خود توانا و حکیم و حی و محیی و متقن و مدبرست و در ملکوت و سلطنت خویش فرد و یگانه است.
 
شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید؟
زهرا تخشید دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه فوردهام امریکا درباره شبکه‌های اجتماعی و کارکردهای مثبت و منفی آن می‌نویسد: شبکه‌های اجتماعی دارای جنبه‌های مثبت و منفی هستند. آسیب‌های اجتماعی و سیاسی که به واسطه این تکنولوژی به کشور‌ها وارد می‌شوند، انکارناپذیرند. انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا جزو مهم‌ترین صحنه‌های کشاکش بین دو سوی مثبت و منفی قابلیت‌ شبکه‌های اجتماعی بود. این شبکه‌ها که از یک سو تبلیغات انتخاباتی را سهولت بخشیده بودند، از سوی دیگر موجب انتشار اخبار دروغ، نفوذ مخالفان سیاسی خارجی و آسیب‌های متعدد دیگری شدند. پدیده تحریف اطلاعات و انتشار اخبار دروغ نه‌تنها در امریکا بلکه در انتخابات سایر کشورها نیز مشاهده شد.‪ 
 
ایران
 
از رضا خان میرپنج تا رضا شاه
همایش یک روزه «کارنامه و زمانه رضاشاه پهلوی» به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد اشغال نظامی ایران و سوم شهریور 1320 روز سوم شهریور1397 در ساختمان آرشیو ملی، پژوهشکده اسناد، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این همایش دو دیدگاه درباره روی کار آمدن رضا شاه مطرح شد. به اعتقاد آقای صادق زیبا کلام برآمدن رضاخان میرپنج بیش از آنکه محصول اراده غربی‌ها باشد معلول شرایط سیاسی و اجتماعی ایران بود و در دیدگاهی متفاوت، آقای مجید تفرشی از تأثیر قدرت‌های خارجی و نقش تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در به قدرت رسیدن رضاشاه سخن گفت.
 
انسان‌شناسی اجتماعی ـ فرهنگی
«سیری در نظریه‌ها و اندیشه‌های انسان‌شناسی اجتماعی-فرهنگی» کتابی به قلم اسکندر امان‌اللهی بهاروند است که از سوی انتشارات افرند به بازار آمد. فصل نخست این کتاب به انسان‌شناسی و اهداف آن می‌پردازد. انسان‌شناسی شاخه‌ای از علوم اجتماعی است اما برخلاف دیگر علوم اجتماعی، پیوند نزدیکی با علوم طبیعی بویژه زیست‌شناسی و زمین‌شناسی دارد. این پیوستگی ناشی از ماهیت و گستردگی این علم در ارتباط با مطالعه ابعاد گوناگون انسان شکل گرفته است. زندگی انسان برخلاف دیگر موجودات تابع فرهنگ است که پدیده‌ای غیرذاتی و ساخته و پرداخته انسان‌است، از آنجایی‌که فرهنگ غیر ذاتی و غیرارثی است، پدیده‌ای بسیار متنوع ارزیابی می‌شود. به‌عبارتی یک نوع انسان وجود دارد با فرهنگ‌های متنوع، همین تنوع فرهنگی عامل اساسی در شکل‌گیری نظریه‌های انسان‌شناسی شده‌ است.
 
شهریار ناممکن
«شهریار  ناممکن» کتابی است از آلن‌اس.وایس که با ترجمه پویا غلامی و ایمان گنجی از سوی نشر بان منتشر شد. نویسنده مجموعه مقالات کتاب مذکور، آلن‌اس.وایس به‌گفته خودش یک اشتراوسی است. کسی که دکترایش را هم در فلسفه و هم مطالعات سینمایی و پرفورمنس از دانشگاه نیویورک گرفته و پایان‌نامه دکترای فلسفه‌اش را به اثر واپسین و ناتمام مرلو پونتی اختصاص داده است. شهریاری ناممکن نخستین ترجمه از آثار وایس و در حکم معرفی او به علاقه‌مندان فارسی زبان حوزه‌های فلسفه، هنر و ادبیات است. نکته دوم درباره جغرافیای کتاب حاضر یعنی نحوه چینش و ضرورت گزینش مقالات این است که هم تنوع و گستردگی موضوعات و هم شیوه ریزو ماتیک اتصالات و سنتز‌ها در نحوه ارائه موضوع در هر مقاله و نیز شیوه مفصل‌بندی و به پیش‌بردن تحلیل و تفسیر بنا به‌هر بحث همگی به گستره‌های کثیر از فلسفه گرفته تا زبان شناسی، مطالعات سینمایی، روانکاوی و دیگر حوزه‌های معرفتی راه می‌برند.
 
رونمایی از موتور جست‌وجوی گوگل ویژه دانشمندان
کمپانی گوگل که اکنون موفق‌ترین موتور جست‌و‌جوی جهان را در اختیار دارد، تصمیم گرفته تا این تجربه موفق را برای اطلاعات و داده‌های دانشمندان نیز عملی کند. در این راستا گوگل به‌تازگی از Dataset Search نخستین موتور جست‌و‌جوی ویژه دانشمندان رونمایی کرده است. این موتور جست‌و‌جو که درواقع مجموعه‌ای از داده‌های آماری را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد، یک بازوی کمکی برای Google Scholar، موتور جست‌و‌جوی ویژه دانشجویان و تحقیقات آکادمیک محسوب می‌شود. امروزه مؤسسات دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها و… در سطح جهان نتیجه تحقیقات و داده‌ها و اطلاعات خود را منتشر می‌کنند ولی محققان نمی‌توانند از همه این داده‌ها بخوبی استفاده کنند. گوگل با ارائه موتور جست‌و‌جوی جدید خود این مشکل را حل کرده ولی یادآور شده است که این مؤسسات هنگام انتشار داده‌های خود باید در صفحات وب خود از تگ‌های متادیتا استفاده کنند. این برچسب درواقع نه تنها اطلاعات آنها را نشانه‌گذاری می‌کند بلکه حاوی اطلاعاتی درباره دانشگاه یا فردی که مطلب را تولید کرده یا انتشار داده و همچنین نحوه جمع‌آوری اطلاعات است.
 
ثبت‌نام خارجی‌ها برای حضور در آیین‌های عاشورایی یزد
تاکنون ۳۵۰ گردشگرخارجی برای حضور در آیین‌های عاشورایی یزد ثبت‌نام کرده‌اند.  در این طرح گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در تورهای عاشورایی استان اقدام و در آیین‌هایی چون نخل‌برداری شرکت کنند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می‌گوید: با توجه به آیین‌های متعددی که استان یزد دارد، تورهای داخلی و خارجی در نظر گرفته شده تا برای چهارمین سال گردشگران را به یزد بیاوریم. سال گذشته 700نفر در این مراسم شرکت کرده بودند.
 
مرجعی برای ایرانشناس‌های اروپایی
احسان شریعتی استاد فلسفه و فرزند مرحوم علی شریعتی به مناسبت درگذشت ژیلبر لازار ایران‌شناس فرانسوی می‌نویسد: بخش عمده‌ای از تلاش‌های این ایران‌شناس در فهم و تبیین زبان و ادبیات فارسی بود و بحق از خادمان بلند همت زبان و ادبیات فارسی بود. علی شریعتی و همسرش پوران شریعت رضوی در سال‌های دهه شصت میلادی زیر نظر ژیلبر لازار از تز دکتری‌شان دفاع کردند. علی شریعتی در ادبیات و زبان فارسی و مباحث نقد ادبی و متن پژوهی ادبی از ژیلبر لازار تأثیر گرفت و در مقدمه ترجمه‌اش بر کتاب «در نقد ادب» به این تأثیر‌پذیری اشاره کرده است. او در زمینه‌های اسلام‌شناسی از لویی ماسینیون و ژاک برک تأثیر‌ گرفت و در حوزه‌ جامعه‌شناسی نیز تحت تأثیر ژرژ گورویچ و دیگران اثر گرفت و همچنین درباره مسائل فلسفی هم متأثر از آلبر کامو، مرلو پونتی و دیگر متفکران اگزیستانس بود.
 
رسالت

بدحجابی در شهرهای مذهبی
آیت‌الله جعفر سبحانی گفت: منابر ماه محرم و نیز نوع فعالیت مبلغان باید به گونه‌ای باشد که زمینه تحول معنوی و اخلاقی مردم را به خوبی فراهم سازد. واقعاً جای بسی تأسف است که می‌بینیم بدحجابی در کشور از جمله در شهرهای مذهبی و دیگر نقاط غوغا می‌کند و در مواجهه با چنین وضعی منابر ما باید تقویت کننده عقاید و احکام و مباحث اخلاقی باشد. البته در کنار این مسائل باید مباحث سیاسی و فرهنگی روز و لزوم تقویت نظام اسلامی در برابر شیطنت و توطئه‌های دشمنان در منابر مورد توجه باشد. آنچه ضرورت دارد این که منابر ما باید سازنده و راهگشا باشد و زمینه دوری مردم از بداخلاقی‌ها، بی عفتی‌ها و بی‌تقوایی‌ها را فراهم کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.