جنبش آرژانتینی‌ها برای ترک کلیسای کاتولیک

شهر بوینس آیرس آرژانتین شاهد اقدام هزاران نفر برای ثبت نام در جریانی است که تحت عنوان “ارتداد جمعی” نام گرفته و هدف آن نشان دادن عدم وابستگی مردم آرژانتین به کلیسای کاتولیک است.

به گزارش دین‌آنلاین کسانی که خواهان حضور در این جنبش هستند باید فرمی را پر کنند که در نهایت به کنفرانس اسقف‌ها ارائه خواهد شد. این جریان در پی آن شکل گرفت که مجلس سنای آرژانتین لایحه‌ جواز سقط جنین به زنان در ۱۴ هفته اول بارداری را رد کرد. بسیاری این تصمیم مجلس را  نتیجه دسیسه کلیسای کاتولیک می دانند.

دلایل متعددی وجود دارد که مردم نسبت به کلیسای کاتولیک ناراضی هستند. کلیسای کاتولیک همواره ضد اصلاحات سیاست‌گذاری و ساختارهای اجتماعی در آرژانتین بوده است. این کلیسا مخالف حق رأی زنان، حقوق تراجنسیتی، برابری در ازدواج، قانون طلاق و آموزش جامع جنسیتی است. عموم مردم آرژانتین کلیسای کاتولیک را نهادی غیراخلاقی می‌دانند که به دنبال سیاست‌گذاری‌های غیر اخلاقی است و همین موضوع باعث ایجاد جریان "ارتداد دسته جمعی" شده است.

آرژانتینی‌ها صف‌های طویلی در شهرهای بزرگ برای ثبت‌نام در این جنبش شکل داده‌اند و برگزارکنندگان امید دارند هزاران نفر از مردم گرایش خود برای جدایی حکومت از کلیسای کاتولیک را به صورت رسمی مطرح کنند. آنها همچنین امید دارند کلیسای کاتولیک با خواسته آنها موافقت کند و نام آنها را که در کلیسا ثبت شده است از فهرست ثبت‌شدگان حذف کند.

این جنبش توسط اتحاد آرژانتین برای دولت سکولار رهبری می‌شود که نماد اعضای آن شال نارنجی است و اهداف مشخصی چون دستیابی زنان به حق رأی، برابری در ازدواج، قانون هویت جنسیتی، قانون آموزش جامع جنسیتی، قانون مربوط به باروری دارند و در اصل آنها خواستار پایان دادن به سلطه کلیسای کاتولیک برذهن و بدن آرژانتینی‌ها هستند.

شکل‌گیری این جنبش می‌تواند برای واتیکان بسیار سنگین باشد چرا که دو سوم جمعیت آرژانتین یعنی حدود ۴۳ میلیون نفر خود را کاتولیک می‌دانند و اگر نارضایتی‌ها نسبت به این کلیسا افزایش پیدا کند این آمار دچار تغییر جدی خواهد شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.