مرور مطبوعات (اعتماد) / چه کسی مسئول ارسال پارازیت است؟

23 تیرماه 1397

اعتماد نیز امروز شنبه مطالب متنوعی را پیش روی مخاطبانش قرار داده است. از نوشتارهایی در باب فلسفه گرفته تا خبرهایی از برگزاری نشست‌های علمی و مسائل اجتماعی و … از مطالب مهمی که امروز اعتماد بیش از بقیه به آن پرداخته، نصب نمایشگر فرکانسی و حواشی پیرامون آن است. از دیگر مطالب منتشر شده می‌توان به سرخط‌های زیر اشاره کرد: «جار می‌زنم تا خبردار شوند»، «فرجام پرسشگری»، ««تئاتر نصر» سرمایه فرهنگی»، «بررسی الگوی توسعه اقتصاد شیعیان لبنان از دیدگاه امام موسی صدر»، «نقد و بررسی آثار مرحوم احمد احمدی»، «کنفرانس فلسفه اسلامی در لندن»، «شایعه و سواد رسانه‌ای»، «گاومیش‌ها در آتش هورالعظیم نسوختند؛ در آتش شایعه سوختند»، «آقای‌ الله‌کرم، رئیس‌جمهور را برکنارکنید»، «عقلای جهان با افراط مقابله کنند»، «حمله رجانیوز به رئیس‌صداوسیما»، «پایان یک درام سیاسی»، «احتمالاً نهادی خارج از دولت مسئول ارسال پارازیت است».

سلامت مردم حق‌الناس است
آذری جهرمی وزیر جوان ارتباطات در حاشیه مراسم رونمایی از برخی طرح‌های نوآورانه در حوزه فناوری اطلاعت در شیراز درباره مسئله پارازیت سخن گفته است. وی تصمیم به نصب نمایشگرهای پارازیت در شهرها گرفته است. به گفته او: شفاف‌سازی هیچ‌گونه چالشی برای نظام و دولت ندارد. این چالش برای انحرافاتی است که وجود دارد. نظام و دولت برای اصلاح این انحرافات از هیچ تلاشی فرو‌گذار نمی‌کند. به نظر من شفافیت مسیری است که باید طی شود. مانند نمایش آلودگی هوا، وضعیت فرکانسی نیز به صورت زنده در سطح شهرها نشان داده می‌شود تا شهروندان از آن مطلع شوند.
در بخشی از این یادداشت آمده است: چند سالی می‌شود که پارازیت تبدیل به معضلی جدی برای کشور و منجر به ظهور برخی بیماری‌های خاص شده است. این‌که جهرمی تصمیم گرفته است نصب این نمایشگرها را از شیراز آغاز کند، خود حامل پیام است. دی ماه ٩۵ بود که تعدادی از مردم شیراز با تجمع در مقابل استانداری نسبت به موضوع پارازیت معترض شدند. تجمع‌کنندگان در شعارهای خود رسیدگی مسئولان به شایعه انتشار پارازیت در شیراز و ارائه پاسخ‌هایی شفاف و صریح در این خصوص را خواستار شدند. حال وزیر دهه شصتی گام عملی برای تحقق خواسته‌های مردم برداشته و با نصب نمایشگر‌های اندازه‌گیر فرکانسی تصمیم دارد تا مردم را در جریان مقدار این امواج قرار دهد. برخی معتقدند که وزارت ارتباطات خود مجوز ارسال پارازیت را صادر می‌کند اما جهرمی ضمن تکذیب این خبر می‌گوید که وزارت ارتباطات مجوزی با این مشخصات ندارد.
 
سیده حمیده زرآبادی، عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
وزارت ارتباطات بگوید مسئول اختلالات رادیویی کیست
در واکنش به نصب نمایشگر پارازیت در شیراز، سیده حمیده زرآبادی عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است: خوب است آقای آذری جهرمی که اخیرا نیز اقداماتی در راستای شفاف‌سازی داشته، به‌طور شفاف بگوید که کدام دستگاه‌ها و اپراتورهای تلفن همراه یا اینترنت منجر به بروز اختلالات شده‌اند و توضیح دهند که اساسا علت افزایش نویزهای دستگاهی چیست.
نویسنده پس از نقل این خبر گفته است: در وزارت بهداشت و درمان چندی پیش باتوجه به اثرات مخرب این فرکانس‌های مخابراتی بر سلامت شهروندان، گزارش محرمانه‌ای در این خصوص تهیه کرد و در ادامه مسئولان این وزارتخانه حتی بازدیدهایی از برخی مراکز مخابراتی داشته و کارکنان این مراکز مخابراتی را مشمول شرایط سخت و زیان‌آور دانستند، اما متأسفانه این گزارش هرگز به اطلاع افکار عمومی نرسید.
 
علی اکبری، نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس دهم:
احتمالا نهادی خارج از دولت مسئول ارسال پارازیت است
علی اکبری، نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس دهم گفته وزیر ارتباطات مبنی بر این که وزارت ارتباطات مجوز ارسال پارازیت را صادر نمی‌کند، تأیید کرده و گفته است: واقعیت این است که بحث صرفاً مربوط به شبکه‌های ماهواره‌ای نیست و بنده همین الان که جلوی تلویزیون نشسته‌ام هم با مشکل در دریافت تصاویر رو به‌رو هستم و تصاویر را با پارازیت دریافت می‌کنم. حجم این اختلالات رادیویی به حدی است که حتی دریافت تصاویر شبکه‌های داخلی را نیز با مشکل مواجه کرده است. این‌طور که پیدا است برخی عزیزان در بعضی مواقع احساس مسئولیت مضاعف می‌کنند. بنده این موضوع را به دفعات پیگیری کردم که موکول بر این شد که بخش فنی دانشگاه شیراز میزان پارازیت‌ها را بر اساس شاخص‌های علمی ارزیابی و بررسی کند که البته این گزارش هرگز منتشر نشد که احیاناً اجازه انتشار گزارش و اطلاع‌رسانی به مردم داده نشد. درمجموع آنچه مسلم است این است که پارازیت وجود دارد و مردم هم گله‌مند هستند. بنده دقیقاً نمی‌دانم آقای وزیر بر چه اساسی اظهارنظر کرده اما می‌دانم مردم قانع نشده‌اند.
 
از افزایش شفافیت تا ارتقای سلامت
اعتماد درباره مسئله ارسال پارازیت و نصب نمایشگر پارازیت سراغ زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران نیز رفته است. وی می‌گوید: درباره نصب نمایشگر وضعیت فرکانسی، وزارت ارتباطات باید از شرکت ارتباطات شهر مجوز بگیرد. این شرکت مسئولیت صدور مجوز هر نوع دکل، نمایشگر و… را به عهده دارد و تا جایی که ما در شورای شهر تهران مطلع هستیم هنوز هیچ درخواست و اقدامی از سوی وزارت ارتباطات برای عملیاتی شدن این پروژه صورت نگرفته است. به هر ترتیب، ما در شورای شهر از این اقدام دولت استقبال خواهیم کرد زیرا این مسئله از یک سو گامی در جهت افزایش شفافیت است و از سوی دیگر گامی برای ارتقای سلامت شهروندان. ما همیشه مدعی وجود پارازیت‌ها بوده‌ایم اما کسی نمی‌داند که چگونه، چطور و به چه میزانی وجود دارد و بر سلامت شهروندان اثر می‌گذارد.
 
قدیمی‌ترین زندانی سیاسی ایران درگذشت
پایان یک درام سیاسی
اعتماد یادی هم از عباس امیرانتظام قدیمی‌ترین زندانی سیاسی ایران و سخنگوی دولت مهدی بازرگان کرده و ضمن اعلام خبر درگذشت، وی نگاهی هم به زندگی وی و پرونده اتهام جاسوسی‌اش انداخته است.
در بخشی از این نوشتار آمده است: بنا بر گفته محمد توسلی دبیرکل فعلی نهضت آزادی، امیرانتظام مذاکرات خود با سفارت امریکا را از اردیبهشت ۵٧ آغاز کرد؛ مذاکراتی که به اعتقاد او بسیار راهگشا بود و منجر به کاهش هزینه‌ها برای انقلاب شد. پس از مذاکره با سفارت امریکا در تهران اقدام مهم بعدی یار مورد اعتماد بازرگان، مذاکره با شاپور بختیار بود. مأمور بازرگان در جریان مبارزات انقلابی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، عباس امیرانتظام از سوی مهدی بازرگان مأمور مذاکره با شاپور بختیار نخست‌وزیر وقت شد. بعد از پیروزی انقلاب مهدی بازرگان شاگرد خود را به عنوان سخنگوی دولت موقت انتخاب کرد؛ انتخابی که آن‌طور که باید مورد استقبال برخی اعضای نهضت آزادی و سایر چهره‌های انقلابی مانند آیت‌الله طالقانی، هاشم صباغیان و عزت سحابی قرار نگرفت.
 
حمله رجانیوز به رئیس‌صداوسیما
رجانیوز نیز از قافله حمله به صداوسیما عقب نمانده اما این سایت با سبک و سیاق و رویکرد خاص خود. رجانیوز در یادداشتی به مدیریت صداوسیما انتقاد کرده و آن را باج‌دهی می‌داند.
در بخشی از این نوشتار چنین آمده است: شخص رئیس‌صداوسیما از افراد حاشیه‌سازی مانند اکبر عبدی، پدر گلشیفته فراهانی و احسان علیخانی که رفتارهای‌شان مشکوک است، حمایت کرده و باج می‌دهد. اتفاقات مشکوک در برنامه‌هایی رخ می‌دهد که با ظن راجح می‌توان شخص رئیس صدا‌و‌سیما را از آنها مطلع دانست. در این دوره نقش صداوسیما در برجسته‌سازی مبتذل‌ترین ترانه‌خوان‌های روحوضی قابل مشاهده است. استندآپ‌کنندگانی که بی‌تربیتی را عادی‌سازی می‌کنند، نمونه دیگر است. ظاهر شدن قاتل و دزد و زن‌آزار در قیافه‌های بسیجی و رزمنده و حزب‌اللهی در بعضی سریال‌های جدی، مورد خفی‌تر اما قابل بررسی است. نمایش تجاوز در سریال یک کارگردان طلبکار‌، تکثر فزاینده چهره‌های زوم شده زنان در تبلیغات پفک و چیپس و کم شدن هدفمند سانسور در صحنه‌های تعامل زن و مرد در فیلم‌های خارجی، نمونه‌های دیگر است.
 
عقلای جهان با افراط مقابله کنند
اعتماد در بخشی دیگر از شماره امروز خود به نقل سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی علیه افراط به نقل از خبرگزاری ایسنا پرداخته است. سیدحسن خمینی گفته است: پیدایش افراط‌گری که در جامعه اسلامی در قالب داعش و امثال آن خودش را نشان داد و همچنین افراط‌گری دیگری که در تمامیت‌خواهی امریکایی‌ها جلوه کرده است و ماجراجویی‌هایی که در برخی کشورهای منطقه ما ملاحظه می‌شود، این ضرورت را به وجود می‌آورد که عقلای جهان بیش از پیش با هم صحبت کنند… مطمئن باشیم بزرگ‌ترین عامل مؤثر در مقابل افراطی‌گری و جنون شوونیسم (میهن شیفتگی) که می‌تواند هر منطقه‌ای را دستخوش خودش کند، عقلا هستند؛ عقلا می‌توانند در قالب روحانی محل، سینماگر یا ورزشکار باشند.
 
آقای‌ الله‌کرم، رئیس‌جمهور را برکنار کنید
علی ولی‌اللهی در یادداشتی به دلیل ظهور مجدد الله‌کرم و جمع‌آوری طومار علیه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به وی تاخته است.
وی به الله‌کرم یک پیشنهاد داده است: حالا که شما آمارهای رسمی و نظرسنجی‌هایی مثل نود را قبول ندارید و نمی‌پذیرید صفحات مجازی و مطبوعات آیینه تمام‌نمای مطالبات مردم هستند و دوست ندارید قبول کنید رأی ٢۴ میلیونی به یک نفر چه معنایی دارد، بیایید یک بار وسط میدان انقلاب تهران دو تا طومار بگذارید. یکی برای منع و یکی برای اجازه حضور زنان در استادیوم. شما به «امضا» به عنوان یک سند فیزیکی اعتقاد دارید. اشکالی ندارد. بیایید امضا جمع کنیم ببینیم اکثریت چه می‌خواهند. ببینید مردم مثل شما فکر می‌کنند که رفتن زنان به استادیوم برای‌شان مشکلات اجتماعی فرهنگی به وجود می‌آورد یا نه؟ ببینیم مردم اندازه شما نگران فوتبال تماشا کردن خانواده‌ها در کنار هم هستند یا نه؟
نویسنده سپس ادعاهای الله‌کرم مبنی بر نقض قانون در اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را رد کرده و نوشته است: نکته بعدی که باید به آن اشاره کنم مرجع قرار دادن قانون در صحبت‌های شماست. ما که نفهمیدیم منظور شما از قانون ماده ٢۴ که آورده‌اید، چیست. هرچقدر هم سرچ کردیم و از دوستان حقوقدان پرسیدیم به جایی نرسیدیم! اما در کنار آن ماده بی‌مرجع، ما قوانین صریحی داریم که مسئله را روشن می‌کنند. اصل ٢٠ قانون اساسی در اصول کلی همه افراد انسانی اعم از زن و مرد را مشمول قانون و در حمایت آن قرار داده و برای آنان «حقوق» یکسان انسانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعیین کرده و اصل ١٩ قانون اساسی به صراحت گفته رنگ، نژاد، زبان و امثالهم را سبب امتیازات ویژه نمی‌داند. همچنین اصل ٢١ قانون اساسی حقوق ویژه حمایتی برای رشد شخصیت زنان و «احقاق» حقوق مادی و معنوی آنان در نظر گرفته و دولت را موظف به انجام این کار کرده. ضمن اینکه تمام حقوقدانان این مملکت اذعان دارند که قانون مشخصی برای منع حضور زنان در استادیوم وجود ندارد. همانطور که قانونی برای ورودشان نیست و نباید هم باشد.
 
بی‌راهه در بی‌راهه
نویسنده که خود وکیل دادگستری است، در یادداشت خود به جنبه‌ دیگری از ماجرا دختر رقصنده در اینستاگرام پرداخته است. وی ضمن اشاره به قانون که این قبیل اعمال در انظار عمومی عملی مجرمانه محسوب می‌شود، صداوسیما را مسبب مطلع شدن غالب افراد جامعه از این ماجرا دانسته است در حالی که پیش‌تر تنها قشر محدودی از وجود چنین مسئله‌ای مطلع بودند.
وی می‌نویسد: صداوسیما با پخش این برنامه باعث شد که در عرض مدت کوتاهی آمار بینندگان ویدئوهای این فرد و احتمالاً کسانی مشابه او به چندین میلیون برسد. صداوسیما همان کاری را کرد که می‌خواهد از آن جلوگیری کند، یعنی انتشار و ترویج فعلی بنا به ادعای خود مجرمانه با این رویکرد که ضریب امنیت اجتماعی را افزایش دهد! زن و مرد و پیر و جوان اگر تا چند روز پیش اسمی از دخترک و موضوع نشنیده بودند و رسمش را نمی‌دانستند به سرعتی که اقتضای ذات فضای مجازی است، هم دیدند و بسیاری هم ترحم ودلسوزی کردند که چگونه نوجوانی به خاطر چنین رفتاری در برابر دوربین به گریه درمی‌آید.
 
گاومیش‌ها در آتش هورالعظیم نسوختند؛ در آتش شایعه سوختند
در پی ماجرای آتش‌سوزی هورالعظیم عراق در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های چند راس گاو میش منتشر شده که پوست بدن‌شان به‌شدت سوخته است. در توضیح این عکس‌ها هم نوشته شده دام‌های مردم هویزه بر اثر شدت گرمای ناشی از آتش‌سوزی در هورالعظیم سوخته است. پیگیری‌های خبرنگار اعتماد در این باره نشان می‌دهد که این خبر صحت ندارد. یکی از فعالان اجتماعی در هویزه به «اعتماد» خبر داد عکس‌های منتشر شده مربوط به گاومیش‌هایی است که قربانی یک دعوای طایفه‌ای در یکی از شهرهای اطراف هویزه شده‌اند. به گفته او اختلافات خانوادگی موجب شده تا یکی از طرفین دعوا اصطبل طرف مقابل را آتش بزند و به گاومیش‌ها آسیب برساند.
همه این‌ها گفته شد تا به یک مسئله اجتماعی و اخلاقی یعنی شایعه پرداخته شود: در دو ماه گذشته شایعات بسیاری در مورد خوزستان خودشان را در قالب خبر درآوردند و در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها دست به دست چرخیدند؛ خبرهایی که در بسیاری موارد خشم و ناامیدی با خودشان به همراه آوردند اما کمی زمان و پرس‌وجو لازم بود تا مشخص شود این خبرها در حقیقت خبر نیستند. شایعه‌ها مانند آتشی قصد خوزستان کردند و در این میان تنها اطلاع‌رسانی درست و به‌هنگام است که می‌تواند آبی بر آتش باشد.
 
شایعه و سواد رسانه‌ای
در ادامه و به بهانه ماجرای شایعه سوختن گاومیش‌ها به دلیل آتش‌سوزی رخ‌داده از هورالعظیم، داوود صفایی به بررسی مسئله شایعه و سواد رسانه‌ای پرداخته و گفته است: در کشورهایی که سواد و دانش رسانه‌ای در جامعه پایین است، شایعه تأثیر‌گذاری بیشتری دارد، چراکه متأسفانه شایعه افراد کم‌سواد و ناآگاه را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد و به واکنش وامی‌دارد. در بعضی کشورها مثل هند، انتشار شایعات می‌تواند باعث جنگ بین طایفه‌ها یا مردم دو شهر شود. خصوصیت دیگری که شایعه دارد این است که هرکجا که مردم جامعه مشکلی دارند یا بحرانی در زمینه خاصی در جامعه ایجاد می‌شود، شایعه هم در مورد همین بحران‌ها و مشکلات ساخته می‌شود. به همین دلیل مردم را به واکنش وامی‌دارد و می‌تواند آثار مخربی داشته باشد.
 
کنفرانس فلسفه اسلامی در لندن
بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی فیلسوفان مسلمان، فلسفه، الهیات و عرفان اکتبر ۲۰۱۹ در لندن برگزار می‌شود. محور کلی موضوعات شامل فلسفه اسلامی، فلسفه اولیه، کلام، فلسفه، تفاوت بین کلام و فلسفه، منطق، منطق در قانون اسلامی و الهیات، منطق ارسطویی، منطق ابن سینایی، متافیزیک، استدلال‌های کیهان‌شناسی و هستی شناختی، تمایز بین ماهیت و وجود، قیامت، روح، زمان، حقیقت، فلسفه طبیعی: کیهان‌شناسی، تکامل، پدیده‌شناسی، فلسفه ذهن، فلسفه آموزش، فلسفه علم، زمینه‌های دیگر: معرفت‌شناسی، فلسفه حقوقی، رمان‌های فلسفی، فلسفه سیاسی، فلسفه تاریخ، فلسفه اجتماعی، ابعاد دیگر فلسفه اسلامی: حکمت شرق (حکمت متعالیه)، فلسفه صوفی، مکتب سنتی فلسفه اسلامی معاصر می‌شود.
 
نقد و بررسی آثار مرحوم احمد احمدی
به مناسبت چهلمین سالروز درگذشت استاد فلسفه مرحوم احمد احمدی، اعتماد به بررسی کوتاهی از فعالیت‌های علمی وی اشاره کرده و خبر داده که نشست هفتگی شهر کتاب روز سه‌شنبه ۲۶ تیر ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به بررسی و تحلیل «کارنامه فلسفی دکتر احمد احمدی» اختصاص دارد که با حضور غلامعلی حدادعادل، علی افضلی، محمدعلی عبداللهی و مالک شجاعی‌جشوقانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.
 
برگزاری همایش سهروردی
خبر دیگر مربوط به برگزاری همایش سهروردی به مناسبت روز سهروردی است. این همایش با عنوان «سهروردی در متن آثارش» با حضور پیشکسوتان فلسفه نظیر ابراهیمی دینانی، اعوانی، محقق داماد و حبیبی در هشتم مردادماه سال جاری از ساعت 14 تا 18 در محل سالن همایش‌های مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.
همایش بزرگداشت روز سهروردی با عنوان «سهروردی در متن آثارش» با هدف گردهمایی اساتید، پژوهشگران و علاقه‌مندان به حکمت اشراق و اندیشه‌های اشراقی سهروردی توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری انجمن حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.
 
بررسی الگوی توسعه اقتصاد شیعیان لبنان از دیدگاه امام موسی صدر
خبر دیگر، برگزاری نشست اندیشه و عمل با عنوان «الگوی توسعه اقتصاد شیعیان لبنان از دیدگاه امام موسی صدر» با سخنرانی سید کاظم صدر است. در این نشست سیدکاظم صدر، کارشناس اقتصادی به ارائه دیدگاه‌های خود می‌پردازد.
این جلسه یکشنبه ۲۴ تیرماه از ساعت ۱۶:٣٠ به نشانی میدان هفت‌تیر، بالاتر از مسجد الجواد، کوچه شریعتی، پلاک ۱۰ برپا می‌شود.
 
تحلیلی از وضعیت جامعه ایران در گفت‌وگو با سعید مدنی
افزایش نابرابری‌ها محصول کاهش همبستگی اجتماعی است
اعتماد گفت‌وگویی با سعید مدنی پژوهشگر مسائل اجتماعی در خصوص تحلیل وضعیت جامعه ایران ترتیب داده است. در مقدمه این مصاحبه آمده است: در واکنش به اخبار آسیب‌های اجتماعی یکی از کلیدواژه‌هایی که همیشه در تحلیل‌های جامعه‌شناسانه طرح می‌شود «نبود همبستگی اجتماعی» یا «وجود همبستگی اجتماعی ضعیف» است. اما اینکه نبود همبستگی اجتماعی دقیقا چگونه منجر به قتل، تعرض، دزدی، نزاع، طلاق و… می‌شود و از سوی دیگر وجود همبستگی اجتماعی قوی چگونه به کاهش نرخ آسیب‌های اجتماعی می‌انجامد، چندان مشخص نیست.
سعید مدنی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: وقتی درجه ناسازگاری و ناهماهنگی میان محیط و ارزش‌ها بیش از اندازه باشد یا به عبارت دیگر همبستگی اجتماعی وجود نداشته باشد وضعیتی نامتعادل پدید می‌آید. از نشانه‌های این وضعیت نامتعادل، افزایش تمایل به نقض هنجارهای اجتماعی و گرایش به جرم و رفتارهای غیرمتعارف فردی و خانوادگی است. علاوه بر این در چنین شرایطی افراد یا گروه‌هایی برای رویارویی با خلأ‌های اجتماعی شکل می‌گیرند که در عین مقبولیت در بخش‌هایی از جامعه به آشفتگی و نابه‌سامانی‌های موجود دامن می‌زنند یا حتی به آن مشروعیت می‌بخشند. افزایش میزان خودکشی، طلاق و از هم پاشیدگی نهاد خانواده، جرم و جنایت، مصرف مواد مخدر، قتل، پرونده‌های قضایی و امثال آن نتایج چنین وضعیتی است. در این شرایط احساس تعلق به ویژه در سطح ملی کاهش می‌یابد.
 
بلاتکلیفی مرمت «تئاتر نصر» در گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور و محمود عزیزی
موزه‌های معلق پایتخت
بابک احمدی در مصاحبه‌ای به بلاتکلیفی مرمت «تئاتر نصر» از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر تهران پرداخته است. سالنی که بنا به پیشنهاد بعضی بزرگان هم‌چون عزت‌الله انتظامی می‌تواند تبدیل به موزه تئاتر شود.
محمود عزیزی مسئول پیگیری این پرونده بوده است. او می‌گوید: گویا شهرداری بنا را خریداری کرده و گروهی مسئول مرمت و بازسازی آن شده‌اند. ولی مسئله اینجا است که همیشه وقتی بحث انتخاب افراد برای بازسازی بناهای تاریخی تئاتری مطرح می‌شود شک می‌کنم، چون تجربه نشان داده افرادی ناآشنا به معماری و هویت سالن‌های تئاتر و فاقد صلاحیت دست به کار می‌شوند. متأسفانه تجربه ما در نمونه‌های متعدد منفی بوده است.
مصاحبه‌شونده در ادامه به تاریخچه تئاتر در تهران اشاره می‌کند و پیشنهاد می‌دهد مراکزی مانند لاله‌زار و گراندهتل نیز که به نوعی شناسنامه فرهنگی ایران هستند، مورد توجه جدی قرار گیرند: پیشنهاد این بود که ابتدای کوچه‌ها را مسدود کنند تا به گذر فرهنگ تبدیل شود. آن زمان هنوز «تئاتر دهقان» را داشتیم یا نشانه‌هایی از «جامعه باربد» وجود داشت. هنوز «افق طلایی» و بخشی از «تئاتر سعدی» فعالیت می‌کرد. به این ترتیب با شناسنامه فرهنگی ایران مواجه بودیم ولی از آنجا که حافظه تاریخی ضعیفی داریم امیدی نیست افراد تازه از راه رسیده کار مثبتی انجام دهند.
غریب‌پور سرپرست گروه نمایشی آران هم در پاسخ به این پرسش که اگر سالن تئاتر نصر مطابق آنچه شهرداری تهران مد نظر دارد، برای اجرای آثار نمایشی آماده شود، آیا امکان جذب مخاطب خواهد داشت یا خیر، می‌گوید: اگر برنامه‌ریزی جدی و دقیق وجود داشته باشد، قطعاً امکان‌پذیر است. برای نمونه می‌توان این سالن را به محل تخصصی مرور نمایشنامه‌های دوران قاجار اختصاص داد. این روش به شأن و منزلت سالن هم کمک زیادی می‌کند. در هر صورت اگر اصول رعایت شود و سالن تابع استراتژی روشن باشد حتماً به نتیجه می‌رسد.
 
«تئاتر نصر» سرمایه فرهنگی
ایرج راد هم به همین بهانه یادداشتی نوشته است. او هم به ماجرای تبدیل این سالن به موزه پرداخته است و می‌گوید: تاریخی بودن این بنا به تنهایی ارزش میراث، حفظ و حراست دارد و علاوه بر این سابقه تئاتر‌ی‌اش بسیار مهم است. «تئاتر نصر» متأسفانه در این سال‌ها بسیار فرسوده شده است و اوضاع مساعدی ندارد ولی اگر قرار باشد به سالن تئاتر تبدیل شود حتما باید کار اساسی روی آن صورت بگیرد.
 
فرجام پرسشگری
محسن آزموده در یادداشتی کوتاه به فلاسفه‌ای پرداخته است که در دوران حیات خود با مخالفت‌هایی مواجه شدند و به دلیل پرسشگری و به زبان آوردن سخنان نو، یا کشته شدند و یا از بیم کشته شدن، دست به انتحار زدند. وی در یادداشت خود نمونه‌هایی از فلاسفه مسلمان و غیرمسلمان را مطرح می‌کند و می‌نویسد: واقعیت این است که با وجود مشهوراتی از این دست که فیلسوفان آدم‌هایی محتاط و مآل‎اندیشند، فلسفه در بنیاد خود ندای آزادی است و فیلسوف، صلادهنده تفکر آزاد و داعی به رهایی از قید و بندهای فکر متصلب و جزم‌اندیش است. از این حیث اگرچه جمع فلسفه و زندان، مثل اجتماع نقیضین، محال است، اما فیلسوفان به عنوان انسان‌هایی آزاداندیش، همواره گرفتار نظام‌های استبدادی و ایدئولوژی‌های انحصارگرایی بوده‌اند که هر‌گونه پرسشگری و تردید در جزمیات را بر‌نمی‎تابند.
 
جار می‌زنم تا خبردار شوند
فرشته طائرپور هم در یادداشتی به انتقاداتی مبنی بر این که چرا تبلیغات فیلم سینمایی خاله قورباغه در ژانر کودک که هم‌اکنون در سینماهای کشور در حال اکران است در شبکه‌های جم پخش شده است.
وی در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: با ناامیدی مطلق از همه راه‌های رفته، مرسوم و مفید (البته برای از ما بهتران)، حالا دیگر می‌خواهم از هر فرصتی، هر موقعیتی، هر ابتکاری برای اطلاع‌رسانی به بچه‌ها و خانواده‌ها استفاده کنم تا برخلاف تمایل برخی جریان‌ها، مردم گروه‌گروه مطلع شوند که در این وانفسا، جمعی از بهترین چهره‌های سینمای کودک -که دلواپسان واقعی بچه‌های ایران زمین هستند- با سه سال کار فشرده، یک فیلم شاد و موزیکال به اسم «خاله قورباغه» برای بچه‌ها ساخته‌اند که حالا در سینماهای کشورمان اکران شده است؛ همین!
 
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.