چالش حجاب در ماه رمضان

صبا عزیز

برخی از زنان پیرو مذاهبی غیر از اسلام، برای ابراز همبستگی با زنان مسلمانی که مورد تبعیض قرار می‌گیرند، در طول ماه رمضان حجاب می‌گذارند.

گریس لوید، معلم و مسیحی بریتانیایی است که با پوشاندن موی سرش در کل ماه رمضان با زنانی که به علّت حجاب مورد تبعیض قرار می‌گیرند ابراز همبستگی کرد. سازمان غیرانتفاعی روز جهانی حجاب یک چالش سی روزه در ماه رمضان برگزار کرده است و از زنان مذهبی غیرمسلمان خواسته است در این چالش شرکت کنند و حجاب بگذارند. لوید جوان‌ترین شرکت‌کننده در این چالش است و هدف سازمان‌دهندگان این چالش این است که کلیشه‌ها و تفکرات قالبی منفی را کمرنگ کنند و نوعی پل ارتباطی بین افراد مذاهب مختلف ایجاد کنند. و به زنان غیرمسلمان امکان تجربۀ داشتن حجاب بیش از یک روز را بدهند تا آنها درک کنند که زنان مسلمان چگونه با حجاب فعالیت‌های روزمرۀ خود را انجام می‌دهند.

هر سال در روز اول ماه فوریه – روز جهانی حجاب – نیز مؤسسۀ غیرانتفاعی خان، زنان را دعوت می‌کند که برای یک روز حجاب گذاشتن را تجربه کنند تا به توانایی فهمِ جای دیگری‌بودن برسند. برای خیلی‌ها حجاب یک تکه پارچه است اما برای زنان مسلمان حجاب معنای عمیق‌تری دارد.

زنان غیرمسلمانی که در طول ماه رمضان در چالش حجاب شرکت می‌کنند، نسبت به محجبه‌های مسلمان، تأثیر بسیار بیشتری بر جامعه دارند. به علاوه روزه گرفتن، به طور عمده، برای عموم مردم قابل مشاهده نیست اما پوشیدن حجاب یک نماد بصری است که اثر زیادی بر نگاه جامعه می‌گذارد.
ما شاهد افزایش تبعیض علیه مسلمانان بودیم، امسال نامه‌ای در بریتانیا زیر عنوان «روز تنبیه مسلمانان» منتشر شد و در آن برای کشیدن روسری از سر زنان مسلمان جایزه تعیین شده بود، به علاوه سیاست‌های ترامپ علیه مسلمانان، منجر به افزایش هفده درصدی حوداث اسلام‌ستیزانه در ایالات متحده شده است.

به علاوه زمانی که دادگاه عدالت اروپا اعلام کرد که کارفرمایان حق دارند کارمندان خود را از کاربرد نمادهای مذهبی در ظاهرشان منع کنند و این باعث برآشفتگی زنان مسلمان شد.
این رویداد به منظور جلب حمایت جهانی برای زنان مسلمانی است که می‌خواهند حجاب داشته باشند اما، شجاعت کافی را برای برداشتن گام اول ندارند.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 2
  1. رضا

    معرفی کتاب :

    تباهی زنان زیبا:

    در حدیث قدسی آمده است که خداوند در قیامت چون از زنان می پرسد که چرا خود را تباه کردید می گویند : چون زیبا بودیم! آنگاه خداوند می فرماید : آیا از مریم هم زیباتر بودید؟

    بنده حضرت مریم (ع) را هم دیدار کرده ام ولی مریم کجا و فاطمه کجا.

    بخدا سوگند اگر اجازه می داشتم از جمال فاطمه تمثالی می کشیدم که کل جهانیان در مقابلش دیوانه می شدند و سر به کوه می نهادند.

    ——————————————

    علت و راز مقام فاطمه:

    آیا می دانید راز ناز چیست؟ در این باب زیاد نوشته ام و باز هم می گویم که کفر؟ همان ناز بشر به خداست و لاغیر. و زن دارای کفر دوگانه و مضاعف است و اینست که بقول رسول خدا اکثر زنان اهل دوزخند و اکثر اهل دوزخ زنانند. زیرا زن هم به خدا ناز می کند آنگاه که خود را در آئینه می نگرد که نازی بس شدیدتر از ناز مردان به خداست. و هم به شوهرش! آنهم چه شوهری و چه پدری که ناز دو عالم را می کشند.

    فاطمه محبوب ترین و معبودترین و معشوقترین زن کل تاریخ جهان است. و بطور طبیعی می بایستی کافرترین و شقی ترین و متکبرترین و خودپرست ترین زن تاریخ می شد ولی درست به عکس شد. و اینست مقام فاطمه!

    استاد علی اکبر خانجانی

    کتاب مبانی هستی شناسی عرفانی ص ۷۸

    1. محمد

      1. آنچه درباره دوزخی بودن زنان به رسول خدا نسبت داده شده چقدر معتبر است؟
      2. مطلب ذکرشده بیشتر به شطحیات و لاطائلات می ماند.
      3. استاد یادشده و کتابش چقدر معتبر است؟

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.