ازسرگیری صدور ویزا برای شهروندان شش کشور مسلمان‌نشین توسّط آمریکا

در روز سه‌شنبه گذشته قاضی هاوایی ممنوعیت مسافرتیِ جنجالیِ دونالد ترامپ را ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت که این ممنوعیت با قوانین ایالات متّحده در تناقض است.
حالا دفتر رئیس‌جمهور در قالب بیانیه‌ای نسبت به حکم قاضی، دریک واتسون واکنش نشان داده است. کاخ سفید این حکم را غلط خوانده و می‌گوید رأی این قاضی مانع از آن می‌شود که رئیس‌جمهور بتواند از امنیت مردم کشور خود صیانت به عمل آورد.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از راشاتودی، وزارت امور خارجه امریکا با تأسّی از حکم دادگاه، به سفارت‌خانه‌های امریکا دستور داده تا به درخواست صدور ویزای شهروندان چاد، ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن ترتیب اثر دهند. البته این وزارتخانه جهت صدور ویزا برای شهروندان کرۀ شمالی و ونزوئلا  همچنان از دستورالعمل‌های رئیس‌جمهور تبعیت خواهد کرد.

اما وزارت دادگستری امریکا عنوان داشته که حکم قاضی را مورد استیناف قرار خواهد داد. این وزارت ضمن بیانیه‌ای عنوان داشت: "حکمی که امروز صادر شد حکم غلطی است و ممکن است پیامدهای منفی جدّی‌ای برای امنیت ملّی‌مان در پی داشته باشد."

اما دادستان کلّ هاوایی، آقای دوگ چین حکم قاضی را یک پیروزی دیگر در عرصۀ تحقّقِ قانون خوانده و اظهار داشته که آمادۀ دفاع از این حکم است.

قاضی واتسون در حکم خود عنوان داشت که در سومین نسخۀ ممنوعیت مسافرتیِ ترامپ اثبات نشده که ورود بیش از 150 میلیون تابعۀ شش کشور معیّن ضرری برای منافع ایالات متّحدۀ آمریکا دربردارد.

قاضی واتسون قبلاً نیز جلوی نسخۀ دوم ممنوعیت مسافرتی ترامپ ایستاده و حکم داده بود که این ممنوعیت خلاف قانون اساسی امریکا است، چراکه براساس آن ممنوعیت، افراد بر اساس گرایش‌های دینی خود مورد تبعیض واقع شده بودند.

در ماه سپتامبر ترامپ یک حکم اجرایی دیگر به امضا رساند که ممنوعیت مسافرتی را گسترش داده و کرۀ شمالی و ونزوئلا را (که مسلمان‌نشین نبودند) نیز شامل می‌شد. یکی از تأثیرات افزوده شدن این دو کشور آن بود که دادخواه دیگر نمی‌توانست به قوّت قبل مدّعی شود که اصل و اساس این ممنوعیت تبعیض دینی است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.