غدیر ظاهر و باطن دین؛ در دفاع از پیاده روی غدیر

علی اصغر ظهیری

پوشیده نیست که غدیر و داستانش درست مانند ماجرای امامت بحق اهل بیت علیهم السلام امروز در هاله ای از غربت قرار دارد! از طرفی دین اسلام که سراسر مهر است و مهربانی؛ با تولد نطفه نحس داعشیان از دامن آلوده وهابیت، به خشن ترین دین تبدیل شده و با کمال تاسف چهره زیبای اسلام به زشت ترین صورت ظاهر شده است؛ تمام گرفتاریها که خلاصه در افتراق و جدایی امت اسلامی است ریشه در غربت رهبری جهان اسلام و امامت دارد.

زنده نگه داشتن غدیر؛ تنها کاری است که از توان ناتوان دلباختگان برمی آید و امروز نیاز ضروری جهان اسلام است و باید  برای انتشارش از جان و مال گذشت! امروز دنیا، حتی جهان اسلام در سرتاسر عالم، آنقدر که اسطوره فوتبال کشورمان "علی دایی" را می شناسند امام جواد و امام هادی ما را حتی با اسم نمی شناسند!

این خرده، فقط بر نامسلمانان دنیا گرفته نیست؛  که حتی عموم مسلمانانی که هر روز صبح پس از اقامه نماز در مسجد النبی، شاهد هجوم عاشقانه دلباختگان اهل بیت به بقیع هستند نیز از خفتگان در بقیع بی خبرند و اساسا امام مجتبی و صادق؛ باقر و سجادی را نمی شناسند!

نمیدانم تا به حال مدینه مشرف شده اید؟ در قبرستان بقیع که مرکز تجمع شیعیان است؛ حتی بین زایران ایرانی امامان خفته دربقیع چهره های آشنایی ندارند؛ شیعیان هند و پاکستان و آفریقا که در اوج غربت؛ تنها از پدران خود نام شیعه را شنیده و به خاطر طینت پاکشان به این مذهب گرویده اند؛ از امامان معصوم هیچ نمی دانند!

در بین زایران ایرانی نمونه های فراوانی بوده و هستند که گویی نامی از آن بزرگواران نشنیده اند! و روحانی کاروان را در بقیع زیر خروارها سوال ابتدایی نفسگیر می کنند! از اینکه بگذریم جناب "محمد علی کلی" بوکسور معروف و "محمد علی جناح " در هندوستان شهرتشان بیش تر از امام کاظم و امام رضای ما نیست؟

امروز در کشور اسلامی ما ایران "رامبد جوان " و سوپراستارهای سینما و تلویزیون معروف تر از  اولیای الهی نیستند؟ آنقدر که جوانان ما از بیوگرافی چهره های هنر دنیا آگاهند از رهبران دین خود با خبرند؟

از اینها که بگذریم  برخی از دوستان گویی گرامیداشت غدیر و جشن این عید اعظم را مخالف وحدت دانسته و تلویحا چکش اعتراض را بر گرده بر پاکنندگان پیاده روی روز غدیر نواخته اند؛ اما می دانید که صدیقه کبری سلام الله، امامت را مایه وحدت و پذیرش ولایت را مانع افترق و اختلاف  دانسته و ضمن خطبه جانانه معروف خود، تصریح کرده است که از این پس از پستان شتر خلافت جز خون نخواهید دوشید!! امامت ما نظام ملت و ایمن از اختلاف است!

بنابراین تنها راه برطرف شدن جدایی ها و افتراق ها و دشمنی ها، امامتی است که نقطه شروع و آغازینش غدیر است!  غدیر و زنده نگه داشتن یاد آن کوبیدن بر طبل اختلاف است؟؟ به تعبیر مقام معظم رهبری که بارها فرمودند: غدیر رشته پیوند زمین و آسمان، و مایه اتحاد و همدلی است!…

آری! این همان  غدیری است که عموم مردم حتی از نام و اصل هدفش بی اطلاعند! به نظر می رسد پرداختن به اصول و خواندن مباحثی چون بحث الفاظ؛ و به قول اساتید نرمش های فکری و ذهنی با هرزه مطالبی که نه دنیایی را خراب می کند و نه آخرتی را آباد؛ فرصت مراجعه به قرآن و روایات را از دوستان گرفته و در باتلاق مباحثی چون خنثای مشکله گیر انداخته است! "غدیر" نه اصول مظفر است که بدون قرآن و عترت ثابت شود و نه معانی بیان تفتازانی است که با جدل خاتمه یابد! به تعبیر علامه جوادی آملی ، نه تنها شما که هر طفل دبستان ندیده ای بدون قرآن و عترت می تواند قله اجتهاد را فتح کند، فهم کفایه و رسایل که نیازی به پیش نیاز قرآن و حدیث ندارد.

پس به همان اجتهاد بدون قرآن سوگند امروز عموم مردم ، حتی بیشتر طلاب در جهان اسلام از غدیر چندان اطلاعی ندارند و آنقدر که در بحث ترتب و مشتق کفایه آخوند غوطه خورده اند در غدیر تنی به آب معرفت نشسته اند! این را همه هم قبول دارند و نیازی به استدلال و برهان لم و ان ندارد! طلاب حوزه ی الازهر و جوجه طلبه های وهابیت؛ از مصر تا نیجریه و از پنجاب تا عربستان کدامشان حتی نام غدیر را شنیده اند!

در حوزه علمیه قم چند نفر را سراغ دارید که از جرعه آسمانی غدیر نوشیده و مثل صاحب الغدیر آرزوی اشک تا قیامت بر غربت غدیر را داشته باشد؟؟ پیاده روی غدیر از حرم تا جمکران و امثال این تظاهرات ها چنان ضروری است که گویی بسان تزیق نیمه جانی است بر پیکره ی اعتقادات!
 
جای تعجب است برخی پیاده روی غدیر را چون زینت نمای خانه دینی می دانند که از درون عنکبوت زده است!! و شگفت انگیز تر آن که با زبان بی زبانی مهر بدعت را بر این اصل اساسی زده و تولی و تبری را فرعی از فروعات معرفی کرده اند! در حالی که ظاهر و باطن دین غدیر است و حقیقت مهر و همدلی در سایه امامت است.

* یادداشت منتشر شده در کانال نامه های حوزوی

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.