اردوغان: اسرائیل دارد به ماهیت اسلامی بیت‌المقدّس لطمه می‌زند

رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بحران مربوط به اماکن مقدّس شهر بیت‌المقدّس مداخله کرد و اسرائیل را به تضعیف ماهیت اسلامی این شهر متّهم ساخت. سخنان وی موجب دامن گرفتن کشمکش‌های منطقه شده است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، اظهارات اردوغان در پی درخواست رهبران اسلامی از فلسطینان مبنی بر ادامۀ اقامۀ نماز و اعتراضات در شهر اورشلیم، منجر به اقدامات تلافی‌جویانۀ مقامات اسرائیلی شد. مقامات اسرائیل با اشاره به سابقۀ عملکرد ترکیه در حوزۀ حقوق بشر، اظهارات اردوغان را «یاوه» خواندند. این در حالی است که ناآرامی‌ها در اماکن مقدّس شهر اورشلیم همچنان ادامه دارد.

در پی کشته شدن دو تن از مأموران پلیس اسرائیل در ورودی مسجدالاقصی توسط سه عرب اسرائیلی، اسرائیل اقدامات امنیتی تازه‌ای در پیش گرفته و هر شب شاهد اعتراضات مردم در خارج از مجموعۀ مسجدالاقصی هستیم.

اردوغان در سخنرانی خود در آنکارا اظهار داشت: "اسرائیل دارد به ماهیت اسلامی اورشلیم ضربه می‌زند… هیچ‌کس نباید از ما انتظار داشته باشد که در برابر استانداردهای دوگانه‌ای که در اورشلیم حاکم است ساکت بمانیم." وی افزود ترکیه نمی‌تواند محدودیت‌هایی را که در این مکان مقدّس بر مسلمانان تحمیل شده تاب بیاورد.

الاقصی یکی از مقدّس‌ترین اماکن اسلامی و نمادی برای فلسطینیانی است که در پی تأسیس کشوری از برای خود هستند. این مسجد بر روی مجموعه‌ای بنا شده که یهودیان آن را بازماندۀ دو معبد باستانی خود می‌دانند.

این مجموعه در شرق اورشلیم واقع شده است؛ یعنی همانجایی که اسرائیل در جنگ سال 1967 آن را به اشغال خود درآورد و به پایتخت خود الحاق کرد؛ البته این اقدامی بود که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته نشد.

اسرائیل به امید آرام ساختن ‌ناآرامی‌ها موج‌یاب‌های فلزی را که پس از حملۀ چهاردهم ژوئیه نصب شده بود، از ورودی‌های مجموعه حذف کرد، اما گفته شده که در عوض دوربین‌های پیشرفتۀ مداربسته در این مکان کار گذاشته خواهد شد. فلسطینی‌ها نیز اعلام داشته‌اند که با هر گونه اقدامات امنیتی جدید مخالف هستند.

به نظر می‌رسد اردوغان قصد دارد با مداخلات خود دوباره به خشم اسرائیل دامن بزند. وزارت امورخارجۀ اسرائیل ترکیه را متّهم ساخته که طوری رفتار می‌کند که گویا هنوز امپراطوری عثمانی وجود خارجی دارد.

امانوئل ناهشون، یکی از سخنگویان اسرائیل می‌گوید: "مسخره است؛ دولت ترکیه قبرس شمالی را تحت اشغال خود درآورده، ظالمانه اقلیت کردنشین را قلع و قمع می‌کند و خبرنگاران را روانۀ زندان می‌سازد، اما برای اسرائیل که تنها دمکراسی واقعی منطقه است درس اخلاق می‌دهد."

یکی از مسائلی که به بحران دامن می‌ زند آن است که زیردستانِ فلسطینیِ محمود عباس مشارکت امنیتی با اسرائیل را در کرانۀ غربی به حالت تعلیق درآورده‌اند و اعتراضات شبانه در اورشلیم نیز دارد کم‌کم شکل کمپین نافرمانی مدنی به خود می‌گیرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.