درخواست رهبران عالی‌رتبۀ مذهبی از مردم جهان

دین غالباً مایۀ تفرقه و اختلاف میان مردم تلقّی می‌شود. اما چندی پیش شماری از برجسته‌ترین رهبران جهان گرد هم آمدند و تلاش کردند تا برداشت متفاوتی از کارکرد دین را در جهان ارائه دهند. در روز چهارشنبه رهبران مذهبی جهان در اقدامی کم‌سابقه درخواست مشترکی در قالب یک فایل ویدئویی منتشر کردند و از مردم جهان خواستند تا به یک توصیۀ ساده جامۀ عمل بپوشانند: «دوستی با پیروان ادیان دیگر».

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از هافینگتن پست، آیت‌الله سید فاضل میلانی، یکی از عالی‌رتبه‌ترین روحانیان شیعۀ مسلمان بریتانیا در این کلیپ می‌گوید: "توصیۀ ما این است که با پیروان تمام ادیان پیوند دوستی برقرار سازیم."

دالایی‌لاما می‌گوید: "با برقراری ارتباطات و دوستی‌های شخصی می‌توانیم سطح عمیق‌تری از تجربیات را میان خود مبادله کنیم."

پاپ فرانسیس در این کلیپ دربارۀ دوستی دیرینه‌اش با خاخام آبراهام شورکا صحبت می‌کند و می‌گوید: "به لطف بیانات او، غنای زندگی دینی من افزایش بسیاری پیدا کرد و به نظرم برای او نیز همین اتّفاق افتاد."

«برقراری پیوند دوستی» اقدام ابتکاریِ «مؤسسۀ گفتگوی ادیان ایلیا» (Elijah Interfaith Institute) است. هدف این پروژه آن است که تلاش شود مردم با حسّ بی‌اعتمادی یا تحقیر به ادیان یکدیگر نگاه نکنند و حتّی خشونت‌هایی که به نام دین صورت می‌گیرد کاهش پیدا کند.

خاخام آلون گوشن‌گوتستاین، مدیر این مؤسسه می‌گوید این پروژه یک دورنمای جدید دینی ارائه می‌دهد که بر نیاز به برقراری پیوند دوستی میان ادیان تأکید دارد. نمی‌توان منکر شد که در کتب بسیاری از ادیان خصومت با ادیان دیگر مشاهده می‌شود، لذا دعوت رهبران مذهبی جهان برای برقراری پیوند دوستی به معنای اتّخاذ روش خاصّی از دین‌ورزی و کنار گذاشتن روش مخالف است.

22 رهبری که در این درخواست شرکت دارند نمایندۀ طیف گسترده‌ای از ادیان هستند؛ آیین سیک، بودیسم، هندوئیسم، اسلام، یهودیت و مسیحیت. هر یک از رهبران مذهبی یک جمله در راستای اهداف پروژه ادا می‌کنند. ویدئوهای مربوطه در سایت یوتیوب موجود است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.