ترزا می‌ می‌خواهد دربارۀ افراطی‌گری صحبت کند؟

مونی محسن

شالودۀ جهاد و جهادگرایی به‌دست سعودی‌ها شکل گرفته و بودجۀ آن نیز توسّط سعودی‌ها تأمین می‌شود. سعودی‌ها جهادگرایی را به‌نحوی سیستماتیک به اقصی‌نقاط جهان اسلام صادر می‌کنند تا بدین ترتیب با سنّت‌های پلورالی و آزاداندیشانۀ اسلامی مبارزه کنند و وهّابیت را جایگزین آنها سازند.

وهابیت در فیلیپین موجب شکل‌گیری گروه شبه‌نظامی ابوسیاف شده که سازمان‌ملل آن را یک سازمان تروریستی خوانده است. عربستان و دیگر کشورهای حوزۀ خلیج، در کوزوو هزینۀ ساخت صدها مسجد و مدرسۀ قرآنی و مخارج سفر واعظان را تأمین کرده‌اند تا به‌تدریج اسلام اهل رواداری و آزاداندیشی را که عثمانی‌ها در این خطّه به یادگار گذاشته‌اند تضعیف سازند.

عربستان سعودی در افغانستان نیز مدرسه‌هایی دینی دارد که در آنها افراط‌گرایان از کشورهای مختلف مثل مالزی، تایلند، چچن و آسیای مرکزی مورد آموزش قرار می‌گیرند.

اوایل دهۀ 80 بود که وهابیت به پاکستان نیز دست‌اندازی کرد. کم‌کم ملاها در تلویزیون تأکید کردند که زنان باید در خانه‌هایشان بمانند. سینماها به تعطیلی کشیده شد. بعضاً بر روی دیوارها نوشته‌هایی دیده ‌شد با این مضمون که شیعیان کافر هستند. اما حالا وهابی‌ها از این هم فراتر رفته‌اند و مسلمانانِ دیگر را به کشتن شیعیان ترغیب می‌کنند. در عمل نیز ظرف بیست سال گذشته هزاران تن از شیعیان کشته شده‌اند. پیروان فرقۀ احمدیه (که از نظر وهابیون مرتد هستند) و مسیحیان نیز در وضعیت وخیم‌تری به سر می‌برند. در بسیاری از موارد شاهد قتل‌عام این افراد در عبادتگاه‌هایشان هستیم و آنهایی که بضاعت مالی دارند، پاکستان را ترک می‌کنند. زیارتگاه‌های باستانی صوفیه نیز در سراسر کشور مورد هجوم واقع شده است. هرکس که مقاومت به خرج دهد یا لب به انتقاد بگشاید (از جمله فعالان، خبرنگاران، رهبران دینی، وکلا، سیاسیون و هنرمندان)، ساکتش می‌کنند.

و با تمام این وجود، سران کشورهای غربی خود فرش قرمزی مقابل درباریون سعودی پهن کرده‌اند و ما مسلمانان را به خاطر کم‌کاری در مبارزه با اسلام رادیکالی مورد نکوهش قرار می‌دهند! با میزبانان سعودی خود رقص‌شمشیر می‌کنند و پیمان دوستی می‌بندند و تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار به آنها می‌فروشند!

بله خانم ترزا می، به قول شما دیگر مدارا کردن با افراط‌گرایی بس است! ما هم مثل شما از این آدم‌کش‌ها متنفّریم، اما لطفاً بیاییم صرفاً سربازان را هدف خود قرار ندهیم. برای یک بار هم که شده صادق و روراست باشیم. بهتر است برای شروع نتایج گزارش دیوید کامرون را منتشر کنیم تا همه بدانند که بودجۀ گروه‌های جهادی داخل بریتانیا از کجا تأمین می‌شود. چرا به جای مهار کردن فضای سایبری، ورود پول‌های عربستان را به بریتانیا مهار نمی‌کنید؟ تا زمانی که حاضر به انجام این کار نیستید، بهتر است انرژی خودمان را با گفتگوهای بی‌معنی هدر ندهیم!

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.