حمایت پاپ از اعتراضات ضدّ ترامپ

پاپ در نامه‌ای که ظاهراً رئیس‌جمهور امریکا، دونالد ترامپ را هدف گرفته بود، خطاب به فعّالان اظهار داشت که از مبارزات آنها علیه جنگ با دموکراسی‌ حمایت می‌کند. وی عنوان داشت که از فعّالانی که در راستای تحقّق عدالت اجتماعی، حقوق مهاجران و حفاظت از محیط‌زیست به مبارزه می‌پردازند پشتیبانی می‌کند.

به گزارش دین آنلاین به نقل از گاردین، پاپ فرانسیس در نامۀ خود نوشت: "بر تمام ما مسیحیان و تمام انسان‌های خوش‌نیت واجب است که در این برهه دست روی دست نگذاریم. این مسئولیت خطیری است، چراکه اگر درست دست‌به‌کار نشویم، ممکن است استمرار بعضی از واقعیت‌های موجود منجر به ریشه‌کن شدن انسانیت شود و دیگر کار از کار بگذرد".
 
اظهاراتِ پاپ به معنای مخالفت با جنبش‌های سیاسیِ پوپولیستی و بیگانه‌هراسانه بود. پاپ نامی از ترامپ نبرد و تأکید کرد که مخاطب سخنانِ او هیچ سیاستمدار خاصّی نیست، اما مشخّص بود که مفادّ نامه به اعتراضات ضدّترامپ اشاره دارد. نامۀ پاپ در مراسم افتتاحیۀ نشست جهانی جنبش‌های مردمی در شهر مودستو واقع در کالیفرنیا قرائت شد.

فرانسیس نوشت در این نقطۀ‌عطف تاریخی، برطرف شدن بحرانی که با آن مواجه هستیم، بستگی به مشارکت مردم و جنبش‌های مردمی دارد. او رشد و افزایش جنبش‌های پوپولیستی و بیگانه‌هراس در سراسر جهان را محکوم ساخت و آن را خطر بزرگی برای بشریت برشمرد. پاپ همچنین از رهبرانی که با تکیه بر ایجاد ترس، ناامنی، غوغا و حتّی خشمِ موجّهِ مردم تلاش می‌کنند تا مسئولیت مشکلات را به گردن بیگانگان بیاندازند انتقاد کرد. وی نوشت بیکاری، خشونت، فساد، بحران هویتی و جنگِ با دموکراسی‌ها همگی واقعیت‌های موجود هستند. پاپ از فعّالانی که برای مبارزه با این تهدیدها دست به تلاش می‌زنند تمجید کرد و عنوان داشت که اقدامات آنها مورد تأیید وی هستند.

این نخستین مرتبه‌ای نیست که پاپ رئیس‌جمهور امریکا را هدف گرفته است. وی پیشتر نیز برنامۀ ترامپ برای ساختن دیوار در مرز مکزیک را مورد انتقاد قرار داده بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.