همه واکنش‌های رسانه‌ای غرب به فرمان ترامپ

فرمان اجرایی ترامپ در رابطه با ممنوع‌سازی موقت ورود مسلمانان هفت کشور اسلامی به آمریکا، شامل عراق، ایران، سودان، سومالی، سوریه، لیبی و یمن، چنان تکان‌دهنده بود که اکثر رسانه‌های جهان نسبت به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش نشریۀ «ایندیپندنت»، سیاست جدیدی که ترامپ علیه مسلمانان هفت کشور اتّخاذ کرده است، منجر به بروز واکنش‌هایی در سراسر جهان شده که از جملۀ آنها می‌توان به اعتراض رهبران مسیحیت اشاره کرد. رهبران مسیحی این اقدام را محکوم ساخته و از پیروان تمام ادیان خواسته‌اند تا مخالفت خود را نسبت به این سیاست تبعیض‌آمیز ابراز بدارند و از مسلمانانی که از این فرمان متضرّر شده‌اند حمایت به عمل آورند. بسیاری از مردم در ایالات متّحده و در اقصی‌نقاط جهان نسبت به این ممنوعیت ناعادلانه ابراز خشم و نارضایتی کرده‌اند.

«رویترز» نیز در همین راستا نوشت که رهبران مذهبی واشنگتن که عموماً از ورود به مباحث سیاسی اجتناب می‌کردند، در برابر محدودیت‌های جدید مهاجرتی تاب نیاوردند و لب به اعتراض گشودند.

نشریۀ «نیویورک تایمز» نیز به اعتراض رهبران جهان مسیحیت اشاره کرد و از آقای اسقف «جو واسکوئز» رئیس کمیسیون مهاجرت در کنفرانس اسقف‌های کاتولیک آمریکا  این‌طور نقل کرد که از سیاست ترامپ پشتیبانی نخواهد کرد، چراکه "ما معتقدیم باید صرف‌نظر از اعتقادات مذهبی، به همگان دست یاری بدهیم".

«گاردین» هم در قالب چندین مطلب مختلف به موضوع پرداخت. به گزارش این نشریه، فرمان ترامپ موجب بروز اختلال در زندگی صدها هزار تن از مردم جهان شده، خانواده‌ها را از هم پاشانده و بعضی مشاغل و کسب و کارها را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده است. گاردین در یکی از مطالب خود به نحوۀ تأثیرگذاری این فرمان بر گروه‌های مختلف مردم پرداخته است؛ از جمله کارکنان خط‌هوایی بین‌المللی در فرودگاه دوبی، پناهندگان ایزدی در عراق، فاطمه شمس استاد ایرادی دانشگاه پنسیلوانیا و تنی چند از پناهندگان و توابع عراقی، ایرانی، سوری و سودانی که در آمریکا به سر می‌برند.

گاردین در یکی دیگر از مطالب خود به چرایی تبدیل شدن ناگهانی مسلمانان به طبقۀ منفور آمریکا پرداخت و نوشت با ممنوعیت جدیدی که ترامپ در رابطه با ورود مسلمانان وضع کرده است، وضعیت اسلام‌هراسی در آمریکا به منتهی درجۀ خود رسیده است. این ایده فوق‌العاده زشت و بد بود. وقتی ترامپ فرمان اجرایی را امضاء کرد، ناگهان احساس کردیم در گذشته‌های تاریخ زندگی می‌کنیم! ما چنین اتفاقاتی را تنها در مستندات تاریخی دیده بودیم و گمان نمی‌کردیم روزی دوباره اتفاق بیفتند!

به گزارش «هافینگتن‌پست»، با رویکرد ضدّاسلامی‌ای که ترامپ در پیش گرفته است، نژادپرستان جرأت بیشتری برای اهانت به مسلمانان پیدا کرده‌اند و به طور کلّی با روی کار آمدن ترامپ شمار سوانح مرتبط با اسلام‌ستیزی و انزجار از مسلمان‌ها افزایش یافته‌ است. با این حال، فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان هفت کشور مسلمان به ایالات متّحده باعث شده است بسیاری از غیرمسلمانان فهیمی که در آمریکا زندگی می‌کنند، با مسلمانان ابراز همدردی و حمایت کنند و اجازه ندهند احساس تنهایی و ناامیدی بر مسلمانان مستولی شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.