پنج یافته در حوزۀ دین در آمریکا

دین و دغدغه‌های دینی همچنان بخش قابل‌توجّهی از زندگی اکثر مردم امریکا را تشکیل می‌دهد، اما پژوهش‌های مؤسسۀ گالوپ گویای آن است که این روند در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است.

1. امریکا همچنان کشوری عمدتاً مسیحی‌نشین است، هرچند این نسبت در مقایسه با گذشته کاهش یافته است
74درصد مردم امریکا دین خود را مسیحیت می‌دانند و 5درصد آنها نیز پیرو ادیانی غیر از مسیحیت هستند.21درصد باقی‌مانده یا دارای دین رسمی نیستند، یا پاسخی ارائه نداده‌اند.

گرایش‌های دینی در ایالات متّحدۀ امریکا در سال 2016

پروتستان 48/9درصد
کاتولیک 23درصد
مورمون 1/8درصد
یهودی 2/1درصد
مسلمان 0/8درصد
ادیان دیگر 2/5درصد
ملحد/بی‌دین/لا‌ادری 18/2درصد
عدم پاسخ 2/6درصد
 
 

2. ادامۀ روند کاهش اعلام هویت دینی

در دهه‌های اخیر، جالب‌توجّه‌ترین روند در مسئلۀدین‌مداری در میان مردم امریکا اجتناب از تعیین و اعلام یک دین رسمی برای خود بوده است. از هر پنج امریکایی یک نفر (21درصد) فاقد هویت دینی رسمی است، حال آن که این رقم در اواخر دهۀ 1940 و 1950، 2 الی 3درصد بود. از دهۀ 1970 تعداد کسانی که هیچ‌گونه هویت مذهبی برای خود قائل نیستند رو به افزایش گذاشت و در دهۀ 1990 به آستانۀ 90درصد رسید. تعداد اعضای کلیساها، مساجد و کنیسه‌ها نیز کاهش داشته است.

3. اکثریت مردم همچنان برای دین در زندگی ارزش و اهمیت قائل هستند
اکثر مردم امریکا (53درصد) معتقدند که دین در زندگی آنها بسیار مهم است. این رقم نیز در مقایسه با سال‌های گذشته اندکی کاهش داشته است، البته کمتر از میزان کاهش عضویت در کلیساها یا اعلام هویت دینی. در سال 1965، دین برای 70درصد افراد در زندگی بسیار مهم بود، اما اکنون این رقم به 52 الی 61درصد تنزّل پیدا کرده است.
4. امریکایی‌ها همچنان معتقدند دین در حال از دست دادن تأثیر و نفوذ خود در جامعۀ امریکا است
اکثر مردم امریکا (72درصد) همچنان معتقدند که دین در مقایسه با گذشته تأثیر و نفوذ خود را از دست داده است.
این باور تقریباً ظرف هشت سال گذشته به قوّت خود پابرجا بوده است. اما پیش از آن، این رقم در طول زمان نوسان داشت. برای مثال در سال 1957 و همچنین اندکی پس از وقایع تروریستی 11 سپتامبر، اکثر مردم امریکا معتقد بودند که تأثیر و نفوذ دین در زندگی امریکایی‌ها رو به افزایش است.
5. وجود هم‌بستگی میان دین و گرایش سیاسی
در سال 2016 نیز دین‌مداری هم‌بستگی قابل‌توجّهی با گرایش حزبی داشت. اندکی بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان بسیار متدیّن هستند. یک سوم استقلال‌طلبان و دمکرات‌ها نیز از سطح تدیّن بالایی برخوردار هستند. 20درصد جمهوری‌خواهان و 37درصد از دو گروه‌ سیاسی دیگر متدیّن نیستند.
مؤسسۀ گالوپ از سال 2008 تاکنون، سطح تدیّن افراد را به طور مستمر دنبال کرده است. از آن زمان تاکنون، سطح کلّی تدیّن در تمام گروه‌های مذهبی کاهش داشته است، اما این رقم در میان جمهوری‌خواهان بالاتر از دو گروه سیاسی دیگر مانده است.
ارتباط میان دین و سیاست، در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال خود را نشان داد. نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که از کسانی که هر هفته در مراسم مذهبی کلیسا شرکت می‌کنند، 55درصد به ترامپ و 41درصد به کلینتون رأی دادند. از کسانی که هرگز در مراسم عبادی کلیسا شرکت نمی‌کنند نیز 62درصد به کلینتون و 30درصد به ترامپ رأی دادند.

سخن آخر
داده‌های حاصل از نظرسنجی‌های سال 2016 حاکی از تثبیت شدن روند میزان مراجعه به کلیسا، اهمیت قائل شدن برای دین و باور به کاهش تأثیر دین در جامعه است. با بررسی‌های جمعیت‌شناسی می‌توان پیشگویی کرد که اگر همین روندها ادامه پیدا کند، سطخ تدیّن مردم در طول زمان افزایش خواهد یافت. اما ممکن است رویه‌ها تغییر کند. لازم است سال‌ها داده‌ها را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم بگوییم که آیا سطح تدیّن مردم کاهش خواهد یافت یا ثابت خواهد ماند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.