پذیرفته نشدن فرقۀ جِدای به عنوان یک دین

فرقۀ جدای یا جِداییسم (Jediism) فرقه‌ای است که از دین تخیّلیِ جدای (Jedi) در فیلم «جنگ ستارگان» الهام گرفته و پیروان آن از اصول و عقایدی که در این فیلم مشاهده می‌کنیم تبعیت می‌کنند. این فرقه به «کمیسیون خیریۀ بریتانیا» درخواست داده بود که به عنوان یک دین و گروه خیریه به ثیت برسد، اما کمیسیون از انجام این کار خودداری کرد، چراکه معتقد است فرقۀ جدای واجد معیارهای لازم برای یک دین نیست و نمی‌توان آن را یک دین مستدل و متمایز برشمرد.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، کمیسیون خیریه بریتانیا اظهار داشت که فرقۀ جدای فاقد عناصر لازم معنوی و غیرسکولاری است که لازم است در یک دین وجود داشته باشد.

این فرقه یک نهادِ تماماً اینترنتی است و پیروان جداییسم عمدتاً یک جامعۀ مجازی هستند. شواهد کافی دالّ بر محوریت مسائل اخلاقی در عقاید و عملکردهای این گروه وجود ندارد.

کمیسیون عنوان داشت که تعالیم ترویجیِ این گروه عمدتاً از ادیان و فلسفه‌های دیگرِ جهان وام گرفته و کمیسیون نمی‌تواند این مجموعۀ گوناگون تعالیم را با یک دین برابر بداند. جداییسم بسیار آسان‌گیر است و تفاسیر متفاوتی از آن امکان‌پذیر است.

کنت دیبل، مشاور حقوقی ارشد کمیسیون خیریه بیان داشت: "با گذشت سال‌ها، معنای دین در قانون خیریه بسط پیدا کرده و حال طیفی از نظام‌های اعتقادی را دربرمی‌گیرد.

ممکن است برای کمیسیون تصمیم‌گیری دربارۀ طیف معنای دین و نهاد خیریه کاری دشوار و پیچیده باشد، اما این تصمیم‌ها برای تعیین این که چه چیز جزو امور خیریه محسوب می‌شود و چه چیز نمی‌شود، حائز اهمیت هستند.

در بریتانیا، جداییسم محبوب‌ترین دین غیرسنّتی است و در سرشماری 2001 بالغ بر 390هزار نفر خود را شوالیۀ جدای توصیف کردند. البته یک دهه بعد این رقم به‌شدّت افت پیدا کرد، اما در سال 2011 همچنان 176هزار نفر خود را شوالیه‌های جدای می‌دانستند.

فرقۀ جدای نمی‌تواند تعداد اعضایی را که در بریتانیا دارد اعلام کند. برنا کاول سخنگوی فرقه اظهار داشت که حدود 30هزار نفر در سطح جهان با وب‌سایت این فرقه در ارتباطند و سالانه حدود 750 نفر نیز به اعضای آن افزوده می‌شود.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.