روحانی عالی‌رتبۀ سعودی خواستار تخفیف قوانین کار برای زنان شد

پیرو حرکتی که برای آسان‌سازی قوانین اشتغال در کشور فوق‌محافظه‌کار عربستان سعودی آغاز شده، یکی از روحانیان عالی‌رتبه و یکی از مقامات وزارت بهداشت این کشور اظهار داشتند که زنان باید اجازه داشته باشند در حوزۀ مشاغل پیراپزشکی و عینک‌سازی به فعالیت بپردازند.

به‌گزارش دین‌آنلاین به نقل از اکسپرس، دولت سعودی در ماه ژوئن طرحی برای اصلاحات اقتصادی اعلام کرد که ضمن آن تعداد زنان در نیروی کار کشور از 23درصد به 28درصد در سال 2020 افزایش پیدا خواهد کرد. تعداد زنانی که در مناصب عالی‌رتبۀ کشوری خدمت می‌کنند نیز چهار برابر خواهد شد و به 5درصد خواهد رسید.

عربستان سعودی تنها کشوری است که در آن زنان از حقّ رانندگی محروم‌اند و این محرومیت سرکار رفتن را برای آنها دشوارتر می‌سازد. افزون بر این، قوانین کار زنان را از ورود به حوزۀ بعضی مشاغل منع می‌کند و محدودیت‌هایی که برای اختلاط زن و مرد در فروشگاه‌ها و شرکت‌ها وجود دارد، فرصت‌های شغلی را برای زنان کم و کمتر می‌سازد.

با وجود این، یکی از علمای عالی‌رتبۀ سعودی به نام شیخ عبدالله المنیع اظهار داشته است: "خوب است که زنان به شرط مراعات حجاب و عفاف در حوزۀ پیراپزشکی فعالیت کنند". البته در حال حاضر زنان سعودی اجازۀ پزشک شدن را دارند.

محمد باجبیر یکی از صاحب‌منصبان وزارت بهداشت سعودی نیز عنوان داشته زنان مادامی که اختلاطی با مردان نداشته باشند، می‌توانند در مغازه‌های عینک‌سازی کار کنند. اما اگر شکایتی مبنی بر اختلاط به وزارت بهداشت صورت گیرد، مغازه تعطیل خواهد شد.

ضمن طرح اصلاحات اقتصادی عربستان، قرار است مبلغ 595 میلیون یورو برای ارتقای تسهیلات حمل و نقل برای زنان شاغل هزینه شود.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.