اکونومیست: تصمیم آنگلا مرکل برای ممنوعیت استفاده از نقاب یک اشتباه است

صدراعظم آلمان، خانم آنگلا مرکل غالباً سرسخت‌ترین مدافع لیبرالیسم و مخالف پوپولیسم در غرب بوده است.

به گزارش دین‌آنلاین، در پی اظهارنظر آنگلا مرکل درباره پوشش زنان مسلمان و استفاده آنان از نقاب و برقع، اکونومیست در تحلیلی که در ادامه می‌آید این تصمیم را مورد انتقاد قرار داده است:

حقّ آزادی مذهبی نیز همانند حقوق دیگر جنبۀ مطلق ندارد. گاهی دولت به دلایلی افراد را ملزم به نمایان کردن چهره‌شان می‌کند؛ مثلاً در هنگام کنترل پاسپورت یا برای معلّمان و مددکاران اجتماعی. اما خانم مرکل صرفاً دربارۀ این موقعیت‌ها صحبت نمی‌کند؛ وی این ممنوعیت را به عنوان روشی برای پیشگیری از ایجاد «جوامع موازی» پیشنهاد داده است، چراکه آلمان سعی دارد مهاجران مسلمان را در فرهنگ خود هضم کند. اما ممنوع کردنِ پوشش مذهبیِ اقلیتی از مهاجران، روش غلطی برای انجام این کار است.

عدّه‌ای معتقدند که نقاب و پوشش‌های مشابه، نوعی سرکوب هستند و زنان مسلمانی که نقاب می‌زنند، غالباً از جانب شوهر یا پدر وادار به این کار می‌شوند. شاید در بعضی موارد این طور باشد، اما منع استفاده از نقاب باعث می‌شود زنانی که نقاب می‌زنند دیگراز خانه بیرون نروند. دولت‌هایی که نگران انقیاد زنان هستند، بهتر است به جای این کارها بر روی ایجاد همبستگی اجتماعی و برنامه‌های آموزشی تمرکز کنند.

اگر میانه‌روهایی مثل خانم مرکل تصوّر می‌کنند که با ممنوعیت برقع می‌توان جلوی پوپولیست‌ها را گرفت، خودشان را فریب داده‌اند. این دست افراد نگران امنیت کشور نیستند، بلکه نگران ورود مهاجرانند، نگران آنند که چرا مسلمانان از هنجارهای لیبرالی غرب تبعیت نمی‌کنند. بهترین راه برای صیانت از آزادی مردم آن است که بگذاریم زنان مسلمان هر قدر که تمایل دارند محجّبه و پوشیده بگردند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.