قصه حجتیه‌ای دیروز و منتقد امروز ر

شرق در شماره امروز به انتقاد از روند فروپاشی فرهنگی و اجتماعی پرداخته و جوابیه دوباره سلیمی نمین به کرباسچی را به چاپ رسانده است.

مردگان و آرامشی که ندارند
شرق در صفحه ۲۰ یادداشتی از بهنام اوحدی، روان‌پزشک و روان‌درمانگر با عنوان «آرامش‌ ازگوررفته» را منتشر ساخته و با اشاره به روند ویرانی سنگ‌های آرامگاه چهره‌های سرشناس هنر، فرهنگ، اندیشه و ورزش، این رفتار را مابه‌ازا و معادل رفتاری دانسته است که در چند سال گذشته در فضای مجازی رخ داده و به سوی فلان هنرپیشه سینما یا خواننده فرنگی یا بهمان داور فوتبال، دشنام‌های رکیک و‌ میلیونی روانه شده است.
 
او معتقد است که باید روند رو به کاستی و ویرانی فرهنگ در ایران بسیار جدی گرفته شود، چراکه نماد و نشان کاهش چشمگیر بردباری و تاب‌آوری مردمان از کودک تا کهن‌سال و افزایش و انباشت خشم و پرخاش در آنان است.
 
نگارنده همچنین افزوده است: «روند فروپاشی فرهنگی و اجتماعی نباید در سایه چالش‌ها و کشمکش‌های سیاسی رنگ ببازد و فراموش شود چراکه بنای هر تمدن انسانی و هر مذهب و معنویتی بر پایه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد ساخته و برافراشته می‌شود.»
 
 قصه حجتیه‌ای دیروز و منتقد امروز
روزنامه شرق در صفحه ۷ پاسخ دوباره سلیمی‌نمین به کرباسچی را منتشر ساخته و در مقدمه ای یادآور شده است: «ماجرا از مصاحبه سلیمی‌نمین با خبرگزاری ایرنا آغاز شد که در آن نکاتی را درباره مدیریت کرباسچی بر شهرداری تهران مطرح کرده بود. با پاسخ‌دادن کرباسچی به آن مصاحبه، روند جوابیه‌دادن‌های طرفین آغاز شد…. کرباسچی برای بار دوم هم مطالب سلیمی‌نمین را بی‌پاسخ نگذاشت و سوابق تاریخی سلیمی‌نمین را به چالش کشید و سلیمی‌نمین را از اعضای انجمن حجتیه دانست که در سال ۵۶ و در میانه مبارزات انقلاب، همه‌چیز را رها کرده و به انگلستان کوچ کرده است….»
 
در بخشی از جوابیه سلیمی نمین می خوانیم:
– بنده در سال چهارم دبیرستان (نظام قدیم) تحت‌تأثیر مطالعه آثار مرحوم دکتر شریعتی و شرکت در کلاس‌های درس آیت‌الله خامنه‌ای به مواضع سیاسی این انجمن اعتراض کردم و از آن اخراج شدم. در سال ۵٢ نیز در امتحان اعزام دانشجو به خارج قبول شدم و برای ادامه تحصیل به انگلیس رفتم. پسرعموی گرامی‌تان آقای مهدی کرباسچی که در دوران مدیریت شما بر شهرداری تهران ریاست شرکت همشهری را به عهده داشتند، همدوره بنده در انجمن حجتیه بودند و با مواضع این گروه مشکلی پیدا نکردند می‌توانستند منبع خوبی برای تحقیق شما باشند. 

– بنده در اوج انقلاب به همراه همسر و فرزند نوزادم، زینب، به ایران بازگشتم و سعی کردم در جریان قیام سراسری ملتم علیه استبداد و سلطه بیگانه حضور مستقیم داشته باشم و به مبارزات دانشجویی خارج از کشور اکتفا نکنم. رابعا شما که اکنون با حجتیه‌های دیروز پیوندی آشکار خورده‌اید و به تبلیغ اندیشه آنان مشغولید چگونه در اقدامی متناقض به ارتباط کوتاه من با این گروه می‌تازید؟
 
– اگر بنده با انجمن حجتیه درگیر و اخراج نمی‌شدم (آن هم در سال ۴٩) و مثل بعضی آقایان در عضویت انجمن حجتیه باقی می‌ماندم یا در اوج مبارزات ملت به کشور بازنمی‌گشتم، باز هم جواب یک پیشنهاد سازنده برای مبارزه با فساد، چنین تخریبی نبود.
 
 دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
آیت‌الله یزدی: در تاریخ آمده است که بسیاری از فرزندان ائمه اطهار(ع) یا وابستگان آنها برای زیارت امام رضا(ع) به ایران سفر کردند؛ ولی در بین راه خبر شهادت‌شان را شنیدند، به همین دلیل در شهرهای مختلف پراکنده شدند و امروز، برخی از بقاع متبرکه موجود مربوط به همان امامزادگان است.
 
 
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران: اگر انقلاب حضرت نوح و حضرت موسی را انقلاب توحیدی به حساب بیاوریم و همچنین انقلاب پیامبر(ص) در صدر اسلام را، انقلاب اسلامی، چهارمین این انقلاب‌هاست و نباید سرنوشت این انقلاب به سرنوشت انقلاب‌های گذشته دچار شود.
 
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.