گذر اردن به هلال شیعی خواهد افتاد

شرق در اولین شماره هفته به پیش بینی خانه بعدی داعش پرداخته و گزارشی از مراسم سالگر رحلت آیت الله خاتمی را به چاپ رسانده است.

گذر اردن به هلال شیعی خواهد افتاد
روزنامه شرق در صفحه ۱ یادداشت نصرت‌الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن با عنوان «داعش در راه اردن؟» را منتشر ساخته و وضعیت کنونی داعش را ثمره چند اشتباه استراتژیک آن دانسته است.
 
او که معتقد است قسمتی از حرکت رهبران داعش از اندیشه تحول‌خواهی نسبت به نگرش فقهی بخشی از اهل سنت تاثیر گرفته افزده است: «تفکر داعشی ازبین‌رفتنی نیست حتی اگر این اندیشه به‌زعم بعضی قهقرایی باشد، اما همین ویژگی پیوند آن با برآورده‌سازی آرزوی جوانان و نخبگان دنیای اهل سنت باعث می‌شود از صحنه روزگار حذف نشود…»
 
نگارنده همچنین می نویسد: «مهم‌ترین اشتباه راهبردی داعش، سعی در تشکیل خلافت در هلال شیعی با هدف دونیمه‌کردن این هلال و ازبین‌بردن قدرت ژئوپلیتیکی آن بود. شاید اگر داعش به‌جای خاورمیانه، بساط خود را در کشورهای شمال آفریقا پهن می‌کرد، صحنه بازی الان به‌گونه‌ای دیگر بود؛ گویا توهم و گیرکردن در تاریخ و تأسیس دوباره خلافت شام آنچنان که اردوغان در آن گرفتار آمده است، پوست خربزه‌ای بود که زیر پای داعش انداخته شد تا بعد از به‌هم‌ریختن چهره ژئوپلیتیکی منطقه و آماده‌کردن زمینه برای بهره‌برداری‌های غرب، فلسفه وجودی را از دست بدهد.»
 

تاجیک در پایان به پیش بینی کوچ داعش به اردن پرداخته و در عین حال نوشته است: « در صورت تحقق حرکت داعش به اردن و بازگشت نیروهای جهادی و جنگجو به این کشور، چه سازمان‌یافته و چه انفرادی باید نیم‌نگاهی به هلال شیعی داشته باشد تا شاید بتواند بر مشکلات داخلی فائق‌ آید.»
 
 
 
پدر شایسته و پسر شایسته
شرق در صفحه ۲ گزارشی از برگزاری بیست‌وهشتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله روح‌الله خاتمی در اردکان را منتشر ساخته و از قول حجت‌الاسلام رستگاری، سخنران این مراسم به این نکات اشاره نموده است:
 
– ما نه‌تنها باید ائمه و پیشوایان دین را گرامی بداریم، بلکه باید سیره و حیات معنوی و سیاسی شخصیت‌های مثبت و خدوم خودمان را گرامی بداریم. جا دارد از مردم اردکان و بیت آیت‌الله خاتمی تشکر کنم که بیست‌وهشتمین سال رحلت این معلم اخلاق و عالم ربانی را با این شکوه گرامی می‌دارند.
 
– در زمان خودمان بعد از امام معصوم، مقام والا و عرفانی امام خمینی (ره) و در مبحث کلام هم، شهید مطهری بی‌نظیر هستند. من در بیست‌وهشتمین سال رحلت این عالم سخن می‌گویم؛ ایشان نمونه اشارات قرآنی مبنی بر هدایت و توصیف قرآن از پدر شایسته و پسر شایسته است.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور با اشاره به پرونده «سعید طوسی: نباید حیثیت افراد را از بین برد./ دشمنان به‌دنبال ازبین‌بردن ارزش‌های ما هستند و ابزار آنها نیز این است که موردی را پیدا کرده و آن را علم کنند. این پرونده نیز رسیدگی می‌شود و اگر چنانچه جرمی صورت گرفته باشد مثل بقیه مردم با آن برخورد می‌شود و اگر نشده باشد نیز تبرئه می‌شود.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.