اکثر مردم اسکاتلند دیگر متدیّن نیستند

براساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، در حال حاضر بیش از نیمی از مردم اسکاتلند بی‌دین هستند.

در نظرسنجیِ «نگرش‌های اجتماعی در اسکاتلند»، بین ژولای 2015 تا ژانویۀ 2016 با یک نمونۀ تصادفی مشتمل بر 1288 نفر مصاحبه شد. یافته‌های نظرسنجی حاکی از آن است که 52 درصد مردم این کشور دیگر متدیّن نیستند، حال آن که در سال 1999 این رقم 40 درصد بود. درصدِ افرادی که خود را عضو کلیسای اسکاتلند می‌دانند، از 35 درصد در سال 1999، به 20 درصد کاهش پیدا کرده است. گروه‌های مذهبیِ دیگر، از جمله کاتولیک‌های رومی (15 درصد) و دیگر مسیحیان (11 درصد) در طیّ این سال‌ها ثابت مانده‌اند. تعداد غیرمسیحیان نیز همان 2 درصد باقی مانده است.
 
همچنین، این پژوهش که «مرکز پژوهش‌های اجتماعیِ اسکات‌کن» آن را منتشر کرده است، نشان می‌دهد که حضور در مراسم‌های مذهبی به پایین‌ترین سطح خود از سال 1999 رسیده است.

دو سوم مردم اسکاتلند که همچنان خود را متدیّن می‌دانند، هرگز در مراسم‌های مذهبی شرکت نمی‌کنند، در حالی که در سال 1999 این رقم 49 درصد بود.

ایان مونتاگو (Ian Montagu)، یکی از پژوهشگران «اسکات‌کن» می‌گوید: "یافته‌های پژوهش‌های روز حاکی از آن است که سطح سرسپردگی مردم اسکاتلند نسبت به دین، هم به لحاظ تمایل به متعلّق دانستن خود به یک دین، و هم به لحاظ شرکت در مناسک دینی در حال کاهش است. با این حال ظاهراً همۀ ادیان به‌یکسان دستخوش این تغییرات نشده‌اند. عضویت در کلیسای اسکاتلند رو به کاهش است، اما تعداد پیروان ادیان دیگر همچنان نسبتاً بلاتغییر مانده است. با افتِ تعداد اسکاتلندی‌هایی که یک هویت دینیِ پیش‌فرض برای خود قائل‌اند، عضویت در کلیسای ملّی نیز به پایین‌ترین سطح خود رسیده است."

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.