تروریست نیس فرانسه، نماز نمی‌خواند!

مصاحبه هافینگتن پست با خواهر محمد بوهلال درباره آخرین ساعت‌های حیات وی

«چند ساعتی پیش از شروع جشن‌های روز ملی فرانسه در شهر نیس، عکسی از خود در میان مردم، بر صفحه فیسبوکش منتشر کرد (و حساب کاربری‌اش چند ساعت بعد از آن، به دلیل نامعلومی بسته شد). هیچ نشانه‌ای از ترس یا اضطراب حتی در ساعت هجوم در او نمی‌دیدم. به انگلیسی با من شوخی می‌کرد و می‌خندید.» این‌ها جملاتی بود که رباب لحویج، در ابتدای مصاحبه با هافینگتن پست درباره برادرش گفت. محمد بوهلال، برادر رباب لحویج، شامگاه پنج‌شنبه در اقدامی تروریستی 84 نفر را در نیس فرانسه کشت و دست کم 50 نفر را زخمی کرد.

رباب لحویج گفت که با برادرش از طریق فیسبوک در ارتباط بود و آخرین سؤالی که برادرش از او کرد این بود که آیا پول نیاز دارد؟ و به او گفته بود که می‌تواند هر مبلغی که بخواهد برایش بفرستد.
رباب لحویج تأکید می‌کند که بر خلاف آن چه گفته شده، برادرش تحصیلات متوسطه را با نمره خوبی پشت سر گذاشت و به دانشکده مهندسی وارد شد. اما در سال چهارم و تنها یک سال مانده به فارغ التحصیلی، از ادامه تحصیل انصراف داد و تصمیم گرفت به فرانسه مهاجرت کند. وقتی به فرانسه رفت، پنج سال بود که با دختر‌خاله‌اش ازدواج کرده بود، و دیگر به زادگاهش و محل تولد سه فرزندش، شهر مساکن در استان سوسه تونس برنگشت، مگر یک بار.

روحیه پرخاشگری برای فرزند خانواده‌ای ثروتمند!
رباب لحویج به هافینگتن پست می‌گوید که محمد، فزرند ارشد خانواده‌ای ثروتمند و تاجر است و پدرش از زمین‌داران مساکن است. او به خوش‌نامی مشهور بود؛ اما تندخویی و پرخاشگری‌اش جلب توجه می‌کرد. گوشه‌گیر و جمع‌گریز بود و در رفتارهایش به شدت عصبی و خشن می‌شد، به ویژه با همسرش هاجر که همواره از خشونت وی شکایت داشت.
محمد در سال‌های اخیر خانه‌ای را در فرانسه به تنهایی برای خودش اجاره کرده بود و به خاطر مشاجره‌های مستمر با همسرش، تنها زندگی می‌کرد و سرانجام در دادگاه از هم جدا شدند.

اهل نماز و مسجد نبود!
رباب ادامه می‌دهد: برادرم مشروب مصرف نمی‌کرد. سیگار نمی‌کشید. لیکن نماز هم نمی‌خواند، و هیچ‌گاه در زندگی‌اش به مسجدی وارد نشد. تعادل روانی نداشت و تا حدی عصبی بود که تحملش امکان نداشت. همسرش همواره از او شکایت می‌کرد و خاله‌ام نیز همیشه به خاطر تندخویی‌ دامادش گله‌ می‌کرد.
در عکس‌های خانوادگی محمد و پروفایل فیسبوکش،‌ به هیچ وجه نشانه‌های تعصب و تندروی دینی دیده نمی‌شود که البته هافینگتن پست از انتشار عکس‌ها بنا به درخواست رباب اجتناب می‌کند.
خواهر محمد بوهلال ادامه می‌دهد که وی راننده ماشین‌های سنگین بود و وضعیت شغلی بسیار خوبی داشت. در ماه رمضان گذشته به طور مداوم با او و خانواده‌اش در ارتباط بود و هیچ گونه رفتار دینی متعصبانه و یا افکار افراطی در او دیده نمی‌شد.
رباب می‌گوید که محمد چند روز قبل از آن واقعه با صاحب‌ کارش مشاجره می‌کند و به خاطر تخلف رانندگی چند روزی از کار بر کنار می‌شود که همین امور رفتارش را نامتعادل‌تر کرد و عصبی و تندخو شده بود.
او در پایان مصاحبه با هافینگتن پست اظهار می‌کند که خانواده‌اش هنوز در شوک هستند،‌ و هنوز نمی‌توانند انگیزه‌های این عمل جنایت‌آمیز را بفهمند و همچنین هر گونه ارتباط محمد بوهلال با گروه‌های افراطی و تروریستی را انکار و رد می‌کند.

شرح ماجرا
اقدام تروریستی اخیر در شهر نیس فرانسه، به کشته شدن دست کم 84 نفر انجامید. در این حادثه تروریستی، محمد لحویج بوهلال که از تباری تونسی بود، با کامیون به سمت جمعیتی راند که برای تماشای آتش‌بازی به خیابان ساحلی شهر نیس به مناسبت جنش ملی فرانسه آمده بودند.
تصویری از کشته شدگان حادثه تروریستی نیس که در شبکه‌های اجتماعی بارها منتشر شده است
این فرد که مسؤول حمله خون‌بار پنج‌شنبه شب گذشته بود، یکی از افرادی است که به اعمال خشونت‌آمیز شهرت داشت و نیروهای امنیتی فرانسه او را نادیده گرفته بودند. او که 31 سال داشت، به عنوان راننده کامیون در سیستم حمل و نقل کار می‌کرد و چهار سال از آخرین بازدیدش از زادگاهش می‌گذشت.
محمد بوهلال پیش از این که توسط پلیس کشته شود،‌ 84 نفر را با کامیون زیر گرفت و کشت. همچنین وی اقدام به شلیک گلوله کرده بود که سرانجام به ضرب گلوله دو نفر از افسران پلیس فرانسه کشته شد. یک بمب عمل نشده نیز در کامیون او یافتند.

سوء سابقه محمد بوهلال
گزارش‌ها حاکی است که محمد بوهلال پرونده مجرمانه عریض و طویلی دارد و گرایش دینی او ناچیز بوده است. نیروهای امنیتی تونس نیز اظهار کرده‌اند که سابقه‌ای از عضویت  او در گروه‌های تندرو و یا گروه‌های اسلامی در دست ندارند.
پلیس هویت مجرم را به سرعت کشف می‌کند؛ چرا در جستجوی کامیونی که آن را به رگبار بسته بودند، تلفن همراه و کارت بانکی و گواهینامه راننده را پیدا می‌کنند. به این ترتیب، نام تروریست راننده کامیون در همان ابتدا مشخص می‌شود: محمد بوهلال که به سبب خشونت خانگی و دزدی و حمله‌ای مسلحانه‌ای در ماه مارس گذشته، در مرکز پلیس پرونده داشت.
بر اساس گزارش پلیس و خبرهای منتشر شده در رسانه‌های فرانسوی، کامیونی که در این حادثه تروریستی برای زیر کردن جمعیت در سن لوران دو ور،‌ شهری ساحلی در نزدیکی نیس فرانسه مورد استفاده قرار گرفت، از یکی از ایستگاه‌های اطراف کرایه شده بود.
نیروهای مختصص پلیس برای مبارزه با عملیات تروریستی و اعمال خشونت‌آمیز وارد عمل شدند و آپارتمان محمد بوهلال را تفتیش کردند و در جستجوی ایستگاه کرایه کامیون متوجه شدند که بوهلال به تازگی و طی یک سال گذشته گواهینامه رانندگی خودروهای سنگین دریافت کرده بود. همچنین مشخص می‌شود که بوهلال مبلغ تقریبا زیادی معادل 2000 یورو برای کرایه کامیون پرداخت کرده بود که نشان از برنامه‌ریزی و تصمیم از پیش تعیین شده بوهلال برای این عملیات می‌داد.

علاقه به موسیقی سالسا و دختران جوان
بازپرسان امید داشتند متوجه شوند که محمد بوهلال از کجا سلاح و مواد منفجره به دست آورده بود. اما در بازجویی از همسایگانش، غالبا مردی آرام و بدون تعصب دینی معرفی شد. همسایگان بوهلال در مصاحبه با روزنامه‌نگاران اظهار کردند که وی فردی کم‌حرف بود و گاه حتی جواب سلام اطرافیان را نیز نمی‌داد. یکی دیگر از همسایگانش که اصرار داشت نامش فاش نشود، به یکی از خبرنگاران گفته بود که بوهلال شخص متدینی نبود. غالبا شلوار کوتاه و گاهی نیز کفش کار به پا می‌کرد. خودرویی داشت که در اطراف ساختمان پارک می‌کرد و دوچرخه‌ای که در آپارتمانش نگه می‌داشت.
هیچ کدام از همسایگانش که روزنامه‌ها با آن‌ها مصاحبه کردند، از سوی او احساس خطری نکرده بودند؛ مگر یکی از همسایگان که گفته بود: او مرد جذابی بود که به دو دخترش ابراز علاقه می‌کرد. دیگران نیز توصیف مشابهی از او ارایه کردند و او را علاقه‌مند به دختران جوان و موسیقی سالسا معرفی کردند.

اعتیاد به قمار و شراب
یکی دیگر از همسایگانش که خود را به نام یاسمین معرفی کرده بود و بالای چهل سال سن داشت، به نشریه گاردین گفت: مرد جذابی بود و موهای جوگندمی داشت. تا حدی شبیه جرج کلونی بود. با ما حرف نمی‌زد و حتی جواب سلام هم نمی‌داد. تنها با دشمنی به ما خیره می‌شد. سپس ادامه می‌دهد: طبیعی است که از او می‌ترسیدم. فقط این را می‌دانستم که با همسرش مشکل دارد. هیچ کدام از ما نه خودش و نه همسرش را ندیده‌ایم. بیشتر وقت خود را در مشروب فروشی انتهای خیابان می‌گذراند و در آن جا مشروب می‌نوشید و قمار می‌کرد.
همین گزارش‌ها، تحلیل‌گران و کارشناسان مبارزه با تروریسم را به وجود تشابهی میان محمد بوهلال با دیگر عاملان تروریستی در اروپا سوق داد؛ از جمله محمد مراح که در سال 2012 در تولوز و مونتابان، دست به ترور با سلاح گرم زده بود. او نیز سوابق مجرمانه مشابهی با محمد بوهلال داشت، پیش از آن که جریان تندرو گرایش یابد.

انگیزه‌های نامعلوم کشتار نیس
کارشناسان مبارزه با تروریسم که از روز جمعه مشغول بررسی این حادثه هستند، به وقت بیشتری نیاز دارند تا انگیزه‌های مهاجم را بفهمند و همکاران احتمالی او را بیابند. آنان باید به این پرسش پاسخ دهند که محمد بوهلال چگونه موانع امنیتی را علی‌رغم تدابیر امنیتی موجود در آن شب، پشت سر گذاشت و تعداد زیادی را با کامیون زیر گرفت. پیر هنری، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده بود که هنوز نمی‌دانیم که آیا هم‌دست داشته است یا خیر و گروه‌های تحقیق در حال بررسی این موضوع هستند.
هرچند محمد بوهلال بخشی از جامعه 40 هزار نفری تونسی‌ها در نیس فرانسه و بخشی از جامعه 120 هزار نفری تونسی‌ها در منطقه آلپ کوت دازور است؛ ولی همسایگانش اظهار کردند که شاهد حضور او در مساجد شهر که به 18 مسجد می‌رسد، نبوده‌اند. او بیشتر به امور دنیایی اهمیت می‌داد و معلوم نیست چگونه و چه وقت تندرو و افراطی شده است!
به طور قطع، شهر نیس یکی از مراکزی است تحقیق و بررسی در آن ادامه خواهد یافت. این شهر به مرکزی برای تندروی و جذب جهادی‌‌ها در سال‌های اخیر تبدیل شده است و گویا تنها دار و دسته عمر دیابی معروف به عمر اومسن نیستند که در این شهر به فعالیت‌های افراطی مشغول هستند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.