کتاب سازی، میوه پروانه های نشر فله ای دولت سابق

شرق در شماره امروز از پدیده کتاب سازی نوشته و به مرور موانع حضور زنان در ورزشگاه ها پرداخته است.

کتاب سازی، میوه پروانه های نشر فله ای دولت سابق
روزنامه شرق در صفحه 1 یادداشت «پدیده کتاب‌سازی در ایران» به قلم مصطفی ایزدی را به چاپ رسانده و با اشاره به ابراز تاسف وزیر ارشاد در خصوص رواج پدیده کتاب‌سازی، از چشمگیر بودن عرضه کتاب های شبیه به هم از آثار علمای مذهبی مشهور در نمایشگاه کتاب نوشته و آورده است: «علت این اقداماتِ مثلا فرهنگی تا حدودی روشن است؛ از‌جمله اینکه در گذشته نه‌چندان دور به تصور اینکه ناشران موجود علاقه‌ای به انتشار کتب مذهبی ندارند، تعداد زیادی پروانه نشر به نیروهای مورد‌نظر متولیان فرهنگ در دولت‌های نهم و دهم داده‌اند تا به انتشار کتب مذهبی اقدام کنند.»
 
او بر این باور است که کتاب سازی نه تنها از آثار قلمی شخصیت‌های مذهبی و علمای خاص، بلکه از کتاب‌های شعرای معاصر، روان‌شناسان خارجی، مقامات مملکتی و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی هم، صورت می گیرد.
 
 
حضور زنان در ورزشگاه ها، از لشکرکشی مخالفان تا تلاش مسئولان
شهرزاد همتی به بهانه ورود مجدد رباب شهریان، معاون وزیر ورزش و جوانان به موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها، گزارش «مطالبه از پایین، مخالفت از بالا» را ارائه نموده و از قول او حضور زنان در ورزشگاه‌ها را مطالبه زنان جامعه دانسته است.
 
همتی با اشاره به محدودیت ایجاد شده برای حضور زنان در ورزشگاه ها پس از انقلاب، از بازه های زمانی بالاگرفتن تب این مطالبه نوشته و از توقف این مطالبه احمدی نژاد به سبب مخالفت صریح علمای قم یاد کرده است.
 

گزارشگر همچنین به یادآوری اظهارات حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، پس از دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی پرداخته و جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها را وظیفه ذاتی و شرعی پلیس دانسته است.

سمیه قراگوزلو، دانشجوی مطالعات زنان و فعال اجتماعی نیز در گفتگو با شرق از حضور پلاکاردهایی درباره عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها در تشییع جنازه شهدای غواص یاد کرده و آورده است: «آنها باز هم چیزی را در مردم قلقلک می‌دادند که ایرانی‌ها بسیار رویش حساس هستند و آن غیرت بود. در پلاکاردهایشان نوشته بودند مردی که اجازه دهد زنش به ورزشگاه برود، بی‌غیرت است و ما جلوی بی‌غیرتی را می‌گیریم. من فکر می‌کنم این ماجرا بیشتر از لشکرکشی نیازمند فرهنگ‌سازی است، تا درباره حضور زنان فرهنگ‌سازی نشود، نمی‌شود امیدوار برای تغییر بود.»
 
این گزارش با این آرزو به پایان می رسد که نتیجه بررسی‌های وزارت ورزش و جوانان به نفع زنان باشد تا این‌بار درهای آهنی ورزشگاه‌ها به روی زنان ایرانی گشوده شود.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین: دشمن دست‌و‌پا می‌زند که نسل آینده ایران افرادی فاسد باشند و تلاش می‌کند در این مسیر تفرجگاه‌ها و نقاط گردشگری را به فساد بکشاند اما برنامه بسیج این است که محیط تفریح، تعالی‌بخش باشد، نه محل فساد.
 
 

شرق در شماره امروز از پدیده کتاب سازی نوشته و به مرور موانع حضور زنان در ورزشگاه ها پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه‌ 29 اردیبهشت / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.