توضیحات اماکن برای تعطیلی کتابفروشی ترنجستان

اعتماد در شماره امروز گزارشی درباره تعطیلی دو کافه و یک کتاب فروشی در تهران منتشر ساخته و روایتی از مراسم رونمایی از کتاب‌‌های همایون کاتوزیان و احسان یارشاطر را به چاپ رسانده است.

می‌توانیم پلاستیک عکس قلب دار را هم توقیف کنیم
روزنامه اعتماد در صفحه 13 به نگرانی از سر‌گیری سناریوی پلمب کافه‌ها اشاره کرده و از پلمب دو کافه شیرینی‌فروشی و یک کتابفروشی خبر داده است.
 
این روزنامه از قول مسوولان کافه‌های پلمب شده به معلوم نبودن دلیل این اقدام اشاره کرده و نوشته است: «تابستان گذشته بود که پلمب و تعطیلی کافه‌ها تا جایی پیش رفت که به بهانه‌های مختلف کافه‌های متعددی در تهران و شهرستان‌ها تعطیل می‌شدند و ظرف دو هفته آمار این کافه‌ها به ٢٠ کافه در تهران و شهرستان‌ها رسید.»
 
این گزارش همچنین به تعطیلی کتابفروشی ترنجستان به جرم فروش کتابی که در طراحی جلد آن از طرح قلب استفاده شده بود، پرداخته و از قول سعید مکرمی، مدیر کتابفروشی ترنجستان سروش می نویسد: «در روزهای ٢۵ و ٢۶ بهمن‌ماه دوستان اماکن به ترنجستان آمدند و با اشاره به وجود عکس قلب روی جلد دو کتاب، این موضوع را ترویج فرهنگ غرب خواندند؛ درحالی‌که موضوع هر دو کتاب سبک زندگی ایرانی – اسلامی و ازدواج بود…. آنان اعلام کردند که در این روز‌ها (همزمان با ولنتاین) ما می‌توانیم و مجوز داریم تا حتی اگر کسی روی پلاستیکش عکس قلب بود، آن را توقیف کنیم. با این استدلال تعدادی از کتاب‌های ما را که مجوز ارشاد داشتند، برداشتند و با خود بردند و برگه اخطاریه پلمب را به ما دادند. بعد از این اقدام نامه‌ای به اتحادیه ناشران نوشتم و از آنان خواستم تا نامه‌ای را به اداره اصناف و اماکن بدهند تا از پلمب ترنجستان جلوگیری شود. در سوم اسفندماه این نامه تحویل داده شد ولی گفتند این نامه را قبول ندارد. ١۶ فروردین به ما اعلام شد که به زودی این مکان پلمب می‌شود در حالی‌که ما روال قانونی را طی کرده‌ایم و هنوز نمی‌دانیم علت اصلی پلمب چیست.»
 
 

احسان یارشاطر در کتاب حکمت تمدنی: زبان فارسی زبان دوم دنیای اسلام است
اعتماد در صفحه 9 گزارشی از مراسم رونمایی کتاب‌‌های «همایون کاتوزیان» و «احسان یارشاطر» در شهر کتاب فرشته به چاپ رسانده و از قول «علی‌اصغر سعیدی»، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران درباره کتاب‌ «آیین دانشجویان» اثر کاتوزیان آورده است: «این کتاب به ماجرای انتشار اولین نشریه دانشجویی دانشگاه تهران به نام «آیین دانشجویان» به همت دو دانشجوی حقوق می‌پردازد.»

به گفته او در این نشریه با توجه به آنکه در آن زمان افکار ایدئولوژیک مطرح بوده، آزادمنشی بسیاری وجود داشته و مطالب با وجود انتقاد‌هایی از دانشگاه دارای قدرشناسی از دانشجویان و اتفاقات خوب دانشگاه نیز بوده است و در کنار اینها، «ملی‌گرایی» گرایش اصلی مجله محسوب می‌شد.
 

 
این گزارش در ادامه به شرح رونمایی از کتاب «حکمت تمدنی» گزیده آثار «احسان یارشاطر» پرداخته و از قول «محمود جعفری دهقی»، عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی آورده است: « شش مقاله در این کتاب گنجانده شده است…. و یکی از مقالات کتاب درباره «مانوی و مانوی‌شناسی» است که با توجه به مطالب آن می‌توان فهمید که یارشاطر جزو معدود کسانی بوده که به خوبی با آیین مانوی آشنایی داشته است.

«خداداد رضاخانی»، تاریخ‌نگار حاضر در دانشگاه لندن نیز درباره این کتاب می‌گوید: «در ایران ما عادت داریم تاریخ را به قبل و بعد از اسلام تقسیم کنیم. البته استاد یارشاطر هم به دو قرن سکوت ارجاعاتی داشته‌اند اما او در این کتاب به این پرسش پاسخ داده که چرا زبان فارسی در برابر زبان عربی مقاومت کرد و همچون دیگر زبان‌های کشورهایی که به اسلام روی آوردند تغییر نکرد. او زبان فارسی را زبان دوم دنیای اسلام معرفی می‌کند و می‌گوید ما باید در جست‌وجوی این باشیم که بفهمیم چرا زبان‌هایی همچون بلخی، سُغدی یا خوارزمی در برابر زبان عربی دوام نیاوردند.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
رئیس‌جمهوری: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند فرهنگ، اخلاق و همدلی است
 
رییس سازمان حج و زیارت: ۲۶ فروردین تکلیف حج ۹۵ مشخص می‌شود./ همه ساله در هفته اول ربیع الاول نشستی با وزیر حج عربستان برگزار می‌شد و تفاهمنامه‌ای درخصوص حج تمتع به امضا می‌رسید اما  این جلسه با وجود حدود سه ماه تاخیر هنوز برگزار نشده است.
 

 

اعتماد در شماره امروز گزارشی درباره تعطیلی دو کافه و یک کتاب فروشی در تهران منتشر ساخته و روایتی از مراسم رونمایی از کتاب‌‌های همایون کاتوزیان و احسان یارشاطر را به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه 19 فروردین / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.