گاندی آمریکایی، مبارزه برای عدالت اجتماعی یا حلول خدا در تاریخ

اعتماد در این شماره به بهانه سالمرگ مارتین لوتر کینگ، گزارش و گفتگویی درخصوص اندیشه‌های او منتشر ساخته و از قول سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران به عدم نسبت نمازگزاران جمعه تهران با جمعیت ده میلیونی این شهر اشاره کرده است.

گاندی آمریکایی، مبارزه برای عدالت اجتماعی یا حلول خدا در تاریخ
روزنامه اعتماد در صفحه 7 گزارش «رویای کینگ؛ واقعیت یا سراب؟» به قلم علی ورامینی را منتشر ساخته و در سالروز ترور وی از مبارزات او در راه براندازی تبعیض نژادی در آمریکا نوشته است.
 
در این گزارش با اشاره به تولد کینگ در سال ۱۹۲۹ در شهر آتلانتا و اخذ دکترای رشته الهیات از دانشگاه بوستون در سال ۱۹۵۵ آمده است: «او در سال ۱۹۵۴، اندکی پس از آنکه به عنوان کشیش کلیسای باپتیست در خیابان دکستر در مونتگمری آلاباما مشغول به کار شود، به واسطه مبارزه مدنی در مونتگمری، در کانون جنبش فعالان حقوق مدنی قرار گرفت…. در اوایل سال ۱۹۵۷، کینگ ۶٠ تن از رهبران سیاهپوست کلیساهای امریکا را دعوت کرد تا مبارزات بیشتری را برای از بین بردن جداسازی نژادی به بحث بگذارند. در جریان این مذاکرات «کنفرانس رهبری مسیحی‌های جنوب» خلق شد و کینگ رهبری آن را تا سال ۱۹۶۸، زمانی که ترور شد به عهده داشت. کینگ از این سازمان ملی، برای تعمیق مبارزات ملی و محلی برای از بین بردن نژادپرستی سیستماتیک در تمام ایالات متحده بهره برد.»
 
گزارشگر در ادامه با اشاره به استفاده کینگ از نکات فرهنگی آشنا برای مخاطبین بدون تفاوت در رنگ، دین و طبقه‌ آنها، به تشبیه نوع مبارزه او به «گاندی» پرداخته و آورده است: «کینگ در رویارویی با معضل نژادپرستی، قاطعانه به فلسفه گاندی به عنوان سلاحی تازه و قدرتمند علیه بی‌عدالتی پی برد و خشونت‌پرهیزی را نه تنها روش ترغیب مخالف بلکه به عنوان راهبردی برای تغییر اجتماعی و سیاسی تلقی می‌کرد….  او دریافت که مبارزه برای عدالت اجتماعی به عنوان حلول خدا درتاریخ است. از نظر کینگ، تعهد به عدالت و مبارزه علیه شر، یک عمل معنوی و وظیفه‌ای اخلاقی است که باید به دنبالش بود.»
 
 

یک نویسنده: لوترکینگ تحت تاثیر آموزه‌های مالکوم ایکس رهبر مسلمانان هارلن نیویورک قرار داشت
روزنامه اعتماد در صفحه 7 به گفتگو با محمد بقایی (ماکان)، نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات و فلسفه درباره لوترکینگ پرداخته و با اشاره به اعتقاد به نظریه تکرار در میان اندیشمندانی همچون باتیستا ویکو، آگوستین قدیس، نیچه، شهاب‌الدین سهروردی و ملا هادی سبزواری، نتیجه گرفته که رویداد یا نهضتی از قبیل آنچه در ایالات متحد اتفاق افتاد، به صورت‌های دیگر در سال‌های آینده نمود پیدا کرده است.
 
بقایی با اشاره به نظریه فلسفی کانت و اعتقاد فایده گرایان و پیروان مکتب پراگماتیسم به اینکه «حقیقت آن است که در عمل مفید افتد»، آمریکاییان را درهم آمیزنده ایده آلیست و عملگرایی توصیف نموده و کینگ را معتقد به درستی سخن معروف جفرسون، رییس‌جمهور اسبق آمریکا در باب ضرورت تساوی حقوق همه انسان‌ها و آدمیان بدون توجه به رنگ، نژاد و موضوعات اختلافی به شمار آورده است.

 

این پژوهشگر در بخش دیگری از این گفتگو افزوده است: «نباید فراموش کرد که خود  لوترکینگ به عنوان یک شخصیت دینی و یک روحانی باپتیست، تحت تاثیر آموزه‌های چهره‌ای مثل مالکوم ایکس رهبر مسلمانان منطقه هارلن در نیویورک که از سران نهضت حقوق مدنی بود، قرار داشت و همین طور باز به عنوان یک روحانی مسیحی تحت‌تاثیر آموزه‌های کتاب مقدس نیز بود و از سران نهضت‌های بزرگ آزادیخواهی مثل گاندی نیز تاثیرپذیرفت. مجموع این تاثیرات سبب شد که او نیز از جامعه آفریقایی‌تبار سرزمین خود که تحت آپارتاید داخلی بودند حمایت کند و طالب آزادی و برابری برای همه مردم کشورش در یک سطح قابل قبول و مدنی باشد.»
 
 
 
سیدرضا اکرمی: اهانت به شخصیت‌ها از راه توزیع جزواتی در حاشیه نمازجمعه تهران شایسته نیست
روزنامه اعتماد در صفحه 11 به انعکاس سخنان سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران درباره ضرورت بازگشت هاشمی به تریبون نماز جمعه پرداخته و بر این مساله تاکید کرده که حضور افراد مقبول مردم به عنوان خطیب نماز‌جمعه تهران می‌تواند خود به خود، جاذبه‌ای برای روی آوردن بیشتر مردم به نماز جمعه باشد.
 

اکرمی در بخشی از گفتگو با ایلنا، آیت‌الله هاشمی را نه تنها مورد قبول اکثریت مردم استان تهران، بلکه مورد قبول اکثریت مردم کشور دانسته و با اشاره به گفته یکی از مسوولان درخصوص آمار بسیار اندک شرکت کنندگان در نماز جمعه تهران و عدم تناسب آن با جمعیت ۱۰میلیون نفری این شهر، به ضرورت تدبیری بایسته و شایسته در این خصوص اشاره کرده است.
 
او همچنین با انتقاد از توزیع جزوات و نشریه‌ای به نام «عبرت» در حاشیه نمازجمعه می گوید: «این جزوه عبرت در حالی در نمازهای جمعه توزیع می‌شود که بدون داشتن مدرک، دایما سم‌پاشی کرده و شخصیت‌ها را مورد اهانت قرار می‌دهد؛ این کار شایسته نیست. ما حق نداریم با آبروی انسان‌ها بازی کنیم.»
 
 
 

اعتماد در این شماره به بهانه سالمرگ مارتین لوتر کینگ، گزارش و گفتگویی درخصوص اندیشه‌های او منتشر ساخته و از قول سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران به عدم نسبت نمازگزاران جمعه تهران با جمعیت ده میلیونی این شهر اشاره کرده است.مرور مطبوعات/ ‌چهار‌شنبه‌ 18 فروردین / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.