محمدرضا تاجیک: میل اصولگرایان به انحصار انقلاب، دین، هنجار و منافع ملی در خود، اتفاقی نامشروع است

روزنامه اعتماد در صفحه 8 گفتگو با «محمدرضا تاجیک»، از تئوریسین‌های رفرمیست‌های سیاسی ایران را منتشر ساخته و تحلیل وی از رای هفتم اسفند را زیر عنوان «ظهور ‌جنبش جدید اجتماعی» به چاپ رسانده است.

«محمدرضا تاجیک» که «پیش‌بینی‌ناپذیری» را یکی از مهم‌ترین المان‌های انتخابات هفتم اسفند دانسته، معتقد است این رخداد از یک «تفکر» و «ایدئولوژی گفتمانی» یا «رهبری خاص» ناشی نشده؛ بلکه در یک «شرایط خاص تاریخی» و به خاطر همان هویت‌های متمایز متولد شده است.
 
این صاحب نظر معتقد است «نوعی "اخلاق سیاسی" به جای "سیاست اخلاقی" که انتظار می‌رفت در حال شکل‌گیری است که بر اساس آن همه‌چیز به قدرت متصل می‌شود. این همان اتفاق نامشروعی است که اصولگرایان رقم زده‌اند. اینکه اگر قدرت در دست ما باشد، انقلاب شکوفا و پابرجا و مردم رستگار خواهند شد و امنیت ملی و منافع ملی مردم تامین می‌شود و ارزش‌ها و هنجارهای دینی در جامعه نشر و وصول می‌شود. از آن طرف هم مدام می‌گویند اگر قدرت در دست رقیب ما باشد همه‌چیز سیاه می‌شود، انقلاب و دین، هنجار و منافع ملی نخواهد بود. متاسفانه این دو قطبی در فضای نظری هم ایجاد شده است.»

تاجیک با اشاره به اینکه برخی از چهره‌های اصولگرا با صدای رسا اعلام کردند که مردم تهران ضدنظام و انقلاب و ولایت فقیه‌اند، گفته است: «توصیه می‌کنم اصولگرایان در حالتی که قرار دارند، به عمق فاجعه اضافه نکنند. دوم اینکه تهران متروپل و پایتخت این کشور و بزرگ‌ترین شهر سیاسی کشور است، محل حاکمیت است. محل توزیع قدرت و اعمال سیاست و خانه اربابان قدرت و سیاست است. محل بازیگری نخبگان اصلی جامعه است. چطور می‌توانند چنین تحلیلی راجع به شهری که پایتخت نظام است ارایه بدهند؟ حتما با انسان‌هایی در گوشه‌های کشور بدون رسانه و بدون امکانات و فضای فکری و تحصیلی و کتاب فقط می‌تواند رابطه برقرار کند؟ این چه حرفی است؟»
 

این استاد دانشگاه بر این نظر است که هر چقدر جلوتر می‌رویم از گستره قلمرو گفتمانی جریان اصولگرا کاسته شده و در درونش دگرسازی بیشتری رخ می‌دهد.
 
در بخش هایی از این گفتگو می خوانیم:
– فضای اصولگرایی مزین به نوعی ایدئولوژی است که نوعی ثبات را بر تغییر ترجیح می‌دهد. هر نوع آفرینش فکری را پذیرا نیست. بیشتر تکرار و تقلید را می‌پذیرد تا در فضاهای گفتمانی پشت سر هم اجتهاد کند. باید برای قسمت اجتهاد گفتمانی همفکری کرد و این در فضای گفتمانی اصولگرایان غایب است و بیشتر تقلید را می‌پذیرد.
 
– من احساس می‌کنم اصولگرایان دچار یک نوع راست روی کودکانه شده‌اند. به قول دکارت دچار نوعی نابالغی خود کرده شده‌اند و در این نابالغی آرامش‌شان را دنبال می‌کنند. اصولگرایان در این ناکجاآباد سکنی گزیده‌اند و ثبات و امنیت احساس می‌کنند در حالی که تولد آنها زمانی است که از نابالغی خود‌کرده بیرون بیایند. همان‌گونه که انسان غربی از نابالغی خودکرده بیرون آمد و به روشنگری رسید.

– رای نیاوردن رییس مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله مصباح‌یزدی و شانزدهم شدن دبیر شورای نگهبان، پیام بسیار جدی داشت. لااقل نشانگر این است که مردم می‌توانند با رای‌شان ارزش‌گذاری کنند و قضاوتی درباره عملکرد مدیران داشته باشند. از سوی دیگر این اتفاق نشانگر این بود که آقایان نتوانستند در ایماژ‌سازی موفق باشند و کاری کنند که مقبولیت و مشروعیت‌شان نزد مردم محفوظ یا تقویت شود. این نشانگر نوعی بحران مقبولیت و مشروعیت است.
 
  
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شایعه دستور وی برای بازبینی انبوهی از کتاب‌ها که در برخی رسانه‌ها از آنها به عنوان مروج محتواهای ضداخلاقی، جنسی و ضددینی نام برده می‌شود، گفت: چند مورد اینچنینی بوده که من خودم دیده‌ام. دستور جمع‌آوری آنها داده شده اما تاکید می‌کنم که تعداد این کتاب‌ها بیشتر از دو مورد نبوده است.
 

تمام مدافعان حرم که ساکن ایران بوده و از سوی سازمان‌های نظامی ایران برای دفاع از حرم اعزام شوند و صورت سانحه مشخص و دقیق داشته باشند، صرفنظر از ایرانی بودن یا غیرایرانی بودن، شهید یا جانباز محسوب شده و تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار خواهند گرفت.
 
 
 

روزنامه اعتماد در صفحه 8 گفتگو با «محمدرضا تاجیک»، از تئوریسین‌های رفرمیست‌های سیاسی ایران را منتشر ساخته و تحلیل وی از رای هفتم اسفند را زیر عنوان «ظهور ‌جنبش جدید اجتماعی» به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ 16 اسفند / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.