یک زن نماینده مجلس: پاسخ قاضی پور را از راه مناسب تقدیمشان می‌کنیم

شرق در اولین روز هفته به واکنش جامعه زنان به سخنان یکی از نمایندگان مجلس پرداخته و در کنار نگاهی به خدمات مرحوم آیت الله واعظ طبسی، انتقادات یکی از منتقدان سینما به ابراهیم حاتمی کیا را بازتاب داده است.

فعالان حوزه زنان: به شرفتان قسم نخوردید که حریم اسلام را رعایت کنید؟/ پاسخ قاضی پور را از راه مناسب تقدیمشان می‌کنیم/ به این مسائل مضحک عادت کرده ایم/ آیا سخنان قاضی‌پور نشان‌دهنده چهره رحمانی اسلام است؟
شرق در صفحه 17 در گزارشی با عنوان «نادر گیت»، آنچه را «واکنش‌های فراجناجی به سخنان موهن قاضی‌پور» نامیده، منتشر ساخته و در بخش هایی از آن آورده است:
«مجلس جای روباه و… و زن‌ها نیست. ممکن است حضور زنان در مجلس باعث شود بلا سرشان بیاید و آبروی ما برود. شما شاید در زندگی‌تان سر مرغ و خروس را نبریده باشید، اما من مجبور شدم در جنگ سر ٢٠٠ نفر اسیر را ببرم….
 
 این ادبیات، ادبیات نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس است، نماینده‌ای که در انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی نیز منتخب مردم شد، او در یک سخنرانی در ادبیاتی غیرقابل‌باور و موهن، سخنانی را به کار برد که جملات بالا تنها بخشی از آن و جملاتی است که می‌شود در یک رسانه عمومی منتشر کرد.»
 
در این گزارش از انتقاد آسیه باکری، فرزند شهید باکری و آذر منصوری، فعال سیاسی در فضای مجازی نوشته شده و گفتگوی خبرنگار این روزنامه با چهره‌های سیاسی و اجتماعی منتشر شده است.
 
فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس از پیگیری این موضوع از طریق نهادهای قانونی و قضائی گفته و از قول شهربانو  امانی، فعال سیاسی نوشته است: «کسی که در مقابل قرآن مجید سوگند یاد می‌کند و به شرفش قسم می‌خورد که حریم اسلام را رعایت کند، این حریم جز اسلامیت جز اخلاق، جز عزت، جز نیک‌گفتاری و جز پاکدامنی نیست.»
 

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت و عضو فراکسیون زنان مجلس نیز گفته است: «مطالب ایشان را بدون پاسخ نمی‌گذاریم و پاسخ مناسب را از راه مناسب تقدیمشان می‌کنیم».

شهلا لاهیجی، به عنوان یک ناشر در این رابطه می گوید: «این داستان به‌قدری مضحک است که دلم نمی‌خواهد درباره‌اش زیاد فکر کنم…. ما به این مسائل سال‌هاست عادت کرده‌ایم.»
 
فخرالسادات محتشمی‌پور نیز در یادداشتی که در صفحه 20 منتشر شده، این سخنان را ازجمله مصادیق جریحه‌دارکردن عفت عمومی دانسته و آورده است: «آیا این سخنان نشان‌دهنده چهره رحمانی دین اسلام است؟ آیا جمعیت زنان ما که مادران، خواهران، همسران و فرزندان این ملت هستند، شایسته چنین توصیفاتی هستند؟»
 
 
 
مدیریت موفق اسلامی، یادگاری از واعظ‌ طبسی
روزنامه شرق در صفحه 6 نگاهی به زندگی مرحوم آیت‌الله واعظ‌ طبسی پرداخته و زیر عنوان «آستان بدون تولیت» و به مرور گفتگوی وی با مجله پیام انقلاب در فروردین‌ماه ۶٢ پرداخته است.
 
او در آن مصاحبه یکی از برنامه های خود برای تقویت فرهنگ را تاسیس دانشگاه علوم اسلامی دانسته و آورده است: «امیدوارم با دعای برادران و خواهران در تنظیم و تدوین برنامه‌های آنجا توفیق داشته باشیم…. برای این منظور کتابخانه جدیدی در صحن جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده و به نحوی کار شده که چه بنده باشم و چه نباشم، تمام خواهد شد، اما آنچه مهم است دانشگاه علوم اسلامی است که می‌تواند یک سازمان علمی و فکری وابسته به آستان قدس رضوی باشد.»

 شرق در انعکاس آن گفتگوی قدیمی، توصیه ای از آیت‌الله طبسی را برجسته ساخته و نوشته است: «بنده یک دفترچه‌ای داشتم که مخارج روزانه، هفته و ماهانه را در آن می‌نوشتم. حتی اگر یک ریال هم به کسی کمک می‌کردم در دفترچه بنده منعکس می‌شد و الان من این دفترچه‌ها را دارم و چقدر خوب است که ما یک چنین دفترچه‌هایی داشته باشیم و شب که می‌خواهیم بخوابیم، ببینیم صبح که از خانه بیرون آمده‌ایم چه کارهایی انجام داده‌ایم و چقدر از آن کارها برای خدا بوده و چه مقدار برای خود ما بوده و چه مقدار خدا را با دیگران شریک کرده‌ایم و از این طریق سعی کنیم صددرصد اقدامات ما الهی شود که می‌تواند به ‌صورت سرمایه باارزشی برای همیشه بماند.»

در این گزارش با اشاره به افزایش احداث فضاهای زیارتی، فرهنگی و خدماتی آستان قدس پس از انقلاب آمده است: «زیربنای اماکن در ۱۲ قرن، حدود ۱۲ هکتار بود، درصورتی‌که از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به ۹۰ هکتار رسیده است…. آیت‌الله عباس واعظ‌ طبسی با بهره‌گیری از معارف اهل‌بیت(ع) و سیستم مدیریتی که بعدها به مدیریت موفق اسلامی مشهور شد، به پشتوانه درآمد حاصل از نذورات زائرین و وقف‌کنندگان آستان قدس رضوی، با ایجاد یک تشکیلات نظارتی منسجم اقتصادی، این سازمان را به یکی از موفق‌ترین سازمان‌های اقتصادی تبدیل کرده‌ است.»
 
 
 
«بادیگارد» حاتمی‌کیا، اکشنی حرفه‌ای است که ایدئولوژیک جلوه‎گر شده است/ شما خود بیش از هر سینماگر ایرانی دیگری در مقابل سینمای مرعوب‌کننده آمریکا مرعوب شده‌اید
روزنامه شرق در صفحه 14 نامه احمد طالبی‌نژاد، نویسنده و منتقد سینما به ابراهیم حاتمی‌کیا را منتشر ساخته و زیر عنوان «مشکل شما چیست؟» از او پرسیده «با چه کسی طرف است و از چه جریانی انتقاد می‌کند؟ روی سخنش در فیلم ها به کیست؟ به مردم است یا به مسئولان؛ به دشمنی فرضی است یا مدرنیسم؛ به غرب است یا به شرق؟»
 

او با اشاره به آنچه توهین حاتمی کیا در فیلم هایش به مردم نامیده، از فضای منعکس شده در آخرین اثر او «یادیگارد» انتقاد کرده و نوشته است: «باور کنید هرکس دیگری غیر از شما «بادیگارد» را ساخته بود، امروز به جرم سیاه‌نمایی، در محاق افتاده بود. به گمان من این یک‌جور سیاه‌نمایی حزبی است و نه عقیدتی. چون فیلم شما به ما می‌گوید در این مملکت که رئیس دولتش پیرو مشی اعتدال است، هیچ امنیت طبیعی‌ای وجود ندارد. این اگر سیاه‌نمایی نیست، پس چیست؟»
 
این منتقد سینما در بخشی دیگر از این نامه به رویکرد همیشگی حاتمی کیا در ضدیت با غرب و گفتمان غرب‌ستیزی انتقاد کرده و می نویسد: «خود شما بیش از هر سینماگر ایرانی دیگری در مقابل سینمای مرعوب‌کننده آمریکا مرعوب شده‌اید…. چطور شما از ضدارزش‌ها که فیلم‌های اکشن هم از این نوع‌اند، برای بیان ارزش‌ها بهره می‌گیرید و اگر می‌گیرید پس چرا نمونه‌های اصلی را نفی می‌کنید؟…. «بادیگارد» در خوشبینانه‌ترین شکلش یک اکشن حرفه‌ای است که شما می‌خواهید آن را اثری ایدئولوژیک جلوه دهید….»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
کاظم جلالی، نماینده مجلس: نسبت‌دادن یک فهرست به ‌بیگانه نگاه مارکسیست‌هاست./ رقابت انتخاباتی جنگ بین امام‌حسین(ع) و یزید نیست.
 

 شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی: تسخیر سفارت آمریکا اقدامی انقلابی و به فرموده امام راحل، انقلابی بزرگ‌تر بود؛ اما تعرض به سفارت عربستان، یک ماجراجویی بود و تشخیص مرز بین انقلابی‌گری و ماجراجویی، در بینش و بصیرت صحیح و نگاه به شاقول فرمایشات رهبری است.

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور: افرادی که به سفارت عربستان تعرض کردند، سازماندهی شده‌اند و بیش از ١٠ سال در کرج و تهران فعالیت دارند که محور فعالیت آنان، امور خیریه و کارها و فعالیت‌های مذهبی است که دانسته یا ندانسته از سوی مسئولان تحت عنوان مسائل مذهبی و هیأتی به آنان کمک شده است.
 

فرمانده نیروی زمینی ارتش: راهبرد امروز آمریکایی‌ها بهره‌گیری از گروهک‌های تروریستی و تکفیری است و از این گروهک‌ها، هم استفاده سخت می‌کند و هم استفاده نرم، یعنی می‌خواهد که چهره اسلام را تخریب کند.
 

فرمانده کل سپاه: دشمنان بیرون از مرزهای کشور قسم یاد کرده‌اند که با انقلاب مخالفت و مبارزه کنند اما خطر اصلی که انقلاب ما را تهدید می‌کند، عواملی هستند که در داخل کشور علیه انقلاب اقداماتی را انجام می‌دهند. این عده، اعتقادی به استمرار انقلاب اسلامی ندارند در‌حالی‌که فلسفه وجودی انقلاب بر اصل ولایت فقیه و رهبری استوار است؛ آنان تلاش می‌کنند تا با این اصل مقابله کنند.
 
 
 

شرق در اولین روز هفته به واکنش جامعه زنان به سخنان یکی از نمایندگان مجلس پرداخته و در کنار نگاهی به خدمات مرحوم آیت الله واعظ طبسی، انتقادات یکی از منتقدان سینما به ابراهیم حاتمی کیا را بازتاب داده است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه 15 اسفند/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.