نقش پررنگ چهار متفکر دینی در انقلاب۵۷

اعتماد در این شماره به گفتگو با احمد موثقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران پرداخته و از قول آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، دلسرد کردن مردم برای حضور در انتخابات را کمک به برنامه‌های شیعه‌گریزی و ایران ستیزی دانسته است.

چهار متفکر دینی نقش پررنگی در پر کردن خلأهای فکری و سازماندهی تحصیلکردگان و دانشجویان داشتند
اعتماد در صفحه 7 به گفتگو با دکتر احمد موثقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران پرداخته و زیر عنوان «شکاف میان دولت و ملت، عامل سقوط شاه» به عوامل انسداد سیاسی رژیم پهلوی اشاره کرده است.
 
علی ورامینی در مقدمه این گفتگو آورده است: «احساسات ضدامپریالیستی مردم در حکومت پهلوی موجب تمایل مردم به بازگشت به پایگاه‌های قدیمی یعنی هویت اصیل ایرانی و اسلام شد. سرکوب مخالفان و برخی اقدامات غیرمذهبی محمدرضاشاه، زمینه را برای حضور قوی و جدی‌تر نیروهای مذهبی باز کرد و رهبری جریان مخالفت به دست روحانیت افتاد.»
 
دکتر موثقی با اشاره به  این نکته که «شاه همه گروه‌ها را از خودش ناراضی کرده بود»، چالش میان دولت و دین را تشدید کننده شکاف مردم با وی و قرار گرفتن جامعه و دین در برابر دولت دانسته است.
 
این استاد دانشگاه به این نکات منتخب نیز اشاره داشته است:
– معتقدم جنبش تنباکو مقدمه انقلاب مشروطه شد. به هر حال در آن مقطع هم هنوز جامعه آمادگی ندارد و شکاف دین و دولت پررنگ نشده است و تجمع مخالفان حول محور سقوط رژیم هنوز عمومیت ندارد. اما به تدریج عملکرد دولت، ساواک و همچنین مداخله بیگانگان و سرکوب طبقات اجتماعی همه در کنار هم قرار گرفت و این نارضایتی‌ها انباشته شد.
 

– رهبری امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر کاریزما، تمام گروه‌های ناراضی و انقلابی را نمایندگی کرد. همچنین چهار متفکر دینی داریم که این چهار متفکر دینی نقش پررنگی در پر کردن خلأهای فکری و سازماندهی جوانان، تحصیلکردگان و دانشجویان داشتند. این چهار متفکر دینی شهید مطهری، آیت‌الله طالقانی، دکتر شریعتی و مرحوم بازرگان بودند. رهبری امام (ره) این امواج را هدایت کرد و همه نارضایتی‌ها حول محور یک رهبر کاریزما شکل گرفت و تحول را ایجاد کرد.
 
– در زمان شاه اینچنین نبود که مساجد تحت سلطه شاه باشد. رژیم پهلوی با تمام خودکامگی و کنترلی که بر جامعه به وسیله دستگاه‌های امنیتی اعمال می‌کرد، نمی‌توانست مساجد را در کنترل خود بگیرد. مساجد آزاد، مستقل و در دست روحانیون بود. به همین دلیل مساجد در این اطلاع‌رسانی‌ها و خطابه‌ها بسیار نقش داشتند. ضمن اینکه با وجود این بسته بودن فضا، انتشارات و کتاب در جریان بود. یا نقشی که سخنرانی در حسینیه ارشاد ایراد ایفا می‌کرد.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: هرکس به هر اندازه‌ای موجب دلسردی مردم برای حضور در انتخابات شود، آب در آسیاب دشمن می‌ریزد تا برنامه‌های شیعه‌گریزی و ایران ستیزی آنان با شتاب بیشتری بچرخد و اجرایی شود./ اتفاقات ١٠ سال گذشته امتحان الهی بود./ اگر رذیلت‌های اخلاقی را به بهانه‌های واهی برای خود توجیه و در جامعه اجرا کنند، خدا تعهدی نداده است که همچنان ما را یاری کند.
 
پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی: نظام اسلامی نباید به سمتی رود که مسوولان به سمت رفاه طلبی بروند و از محرومان جدا شده و فقط شعار بماند./ وضع اقتصادی کشورمان فقر آفرین است.
 
جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران: عدم ورود همه متولیان امر حجاب، زمینه‌ساز برخی معضلات موجود در جامعه است.
 
قطبی، معاون دادستان تهران: اخیرا با گسترش موارد استفاده از آرم و علایم شیطان‌پرستی مواجه بوده‌ایم که تعداد قابل توجهی از آنها به دستور سرپرست دادسرای ارشاد جمع‌آوری شد.
 
 

اعتماد در این شماره به گفتگو با احمد موثقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران پرداخته و از قول آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، دلسرد کردن مردم برای حضور در انتخابات را کمک به برنامه‌های شیعه‌گریزی و ایران ستیزی دانسته است.مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه 19 بهمن / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.