اگر هاشمی شاهرودی در رأس قوه قضائیه مانده بود..

شرق در شماره امروز، انتقاد نماینده آشوریان در مجلس در خصوص اجرای قانون ارث کافر در مورد اقلیت‌های دینی رسمی را منعکس ساخته و در کنار گزارشی از نقش آیت الله سید صدرالدین صدر در هجرت آیت‌الله‌ بروجردی به قم، به بسته شدن راه اکران فیلم محمد رسول‌الله(ص) با دلارهای نفتی عربستان‌سعودی پرداخته است.

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی: اگر کافریم، پس من در این مجلس چه می‌کنم؟!
روزنامه شرق در صفحه 7 انتقاد نماینده آشوریان از محدودیت‌های اقلیت‌های دینی را برجسته ساخته و از قول یوناتن بت کلیا در نطق میان دستور وی در مجلس شورای اسلامی نوشته است: «با وجود اینکه در قانون اساسی صراحتا بیان شده که جوامع مسیحیان و زرتشتیان و کلیمیان به عنوان اقلیت‌های دینی رسمی کشور پذیرفته شده‌‌اند و بحث اهل ذمه‌بودن آنها هم در همان اوایل انقلاب بسته شده و حتی مقام معظم رهبری نیز در نظر و فتوای تاریخی خود درخصوص برابری دیه از عبارت اقلیت‌های دینی رسمی کشور استفاده کرده‌‌اند، متأسفانه همچنان در محاکم قضائی، این ماده به اقلیت‌های دینی رسمی و پذیرفته‌شده کشور هم تسری داده می‌شود».
 
بت کلیا در گفت‌وگو با «شرق» نیز در این باره گفت: «بر اساس ماده ٨٨١ مکرر قانون مدنی، کافر از مسلم ارث نمی‌برد و اگر در بین ورثه متوفای کافر، مسلم باشد، وراث کافر ارث نمی‌‌برند، اگرچه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر مسلم باشند. سال‌هاست که ما شاهد هستیم در برخی از خانواده‌های اقلیت‌های دینی، یکی از فرزندان اعلام می‌کند مسلمان شده و به این ترتیب، ارثیه پدری را کاملا تصاحب می‌کند و با استناد به این ماده، هیچ سهمی هم به خواهر و برادر و مادرش داده نمی‌شود. این در حالی ‌است که خیلی از این افراد اعتقادی هم به دین اسلام ندارند و فقط با استفاده از این امکان قانونی، ثروت خانوادگی را تصاحب می‌کنند و بعد هم از کشور خارج می‌شوند».
 

این روزنامه از قول «بت کلیا» با بیان اینکه «اگر ما کافریم، پس من در این مجلس چه کار می‌کنم؟!» نوشته است: ««من اعتقاد دارم اگر آقای شاهرودی در رأس قوه قضائیه مانده بود، تا الان این مشکل حل می‌شد. چون بعد از اینکه ما به صورت مفصل با ایشان در چند نوبت صحبت کردیم، ایشان حتی یک کتاب دراین‌باره نوشتند که ادیان رسمی مشمول قاعده کافر نمی‌شوند».
 
 شرق در بخش دیگری از این گزارش، اعتراض نماینده آشوریان در مجلس درباره «محدودیت‌های استخدامی دستگاه‌های دولتی برای استخدام اقلیت‌های دینی رسمی کشور» و نیز «تصرف اموال وقفی جامعه آشوریان توسط یکی از هیئات مذهبی» را بازتاب داده است.
 

نگاهی به نقش آیت‌الله‌ صدر در هجرت آیت‌الله‌ بروجردی به قم
روزنامه شرق در صفحه یک، سخنان رهبری در دیدار  میهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی را با عنوان «اظهارات آمریکایی‌ها در موافقت با سنی و مخالفت با شیعه دروغ است» منعکس ساخته و به مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله صدر، گزارش «محسن کمالیان» از ناگفته‌های هجرت آیت‌الله بروجردی به قم را منتشر کرده و با اشاره به توجه تدریجی مراجع، بزرگان و برخی طلاب سخت‌کوش حوزه‌ علمیه‌ به آیت‌الله بروجردی پیش از مهاجرت، به دو تحول مهم این مهاجرت برای شهر قم اشاره نموده است:
تحول اول، اتحاد مراجع و روحانیت قم و بلکه مجموعه شهرهای ایران حول محور آیت‌الله‌ بروجردی و تحول دوم، سرازیرشدن مجدد بخش مهمی از سیل وجوهات شرعی به سمت قم.
 
این روزنامه در ادامه به حمایت آیت‌الله‌ صدر از این مهاجرت پرداخته تا جایی که نوشته است: «وی در همان بدو ورود آیت الله بروجردی به قم، محل اقامه نماز جماعت خود را در صحن بزرگ حرم مطهر حضرت معصومه(س)، بزرگ‌منشانه به وی واگذار کرد و برای همیشه از مسئولیت زعامت حوزه علمیه این شهر کنار کشید. این محل همان‌جایی بود که آیت‌الله‌ حائری نیز نماز جماعت خویش را آنجا اقامه می‌کرد و از مهم‌ترین نشانه‌های زعامت و مرجعیت در نگاه آن روزگار روحانیت و مردم محسوب می‌شد.»
 

شرق در فرازهای پایانی به دنبال پاسخی برای این پرسش است که «آقا سید صدرالدین در طراحی راهکار هجرت آیت‌الله‌ بروجردی به قم چه نقشی داشت؟ » این روزنامه در این خصوص نیز به دو نقل پرداخته است.
احتمال اول: آقا سیدصدرالدین در طراحی راهکار آوردن آیت‌الله بروجردی به قم نقشی نداشت و در برابر عملی انجام‌شده قرار گرفت.
احتمال دوم:آقا سید صدرالدین، اساسا خودش مبتکر راهکار آوردن آیت‌الله‌ بروجردی به قم و انتقال زعامت حوزه علمیه قم به ایشان بود؛ زیرا نگران بود مبادا زحمات علما در تأسیس و بقای حوزه قم، از بین برود.
 
 
 
سیدحسن خمینی: باید با دیده خون به وضع کنونی جهان اسلام نظاره کنیم
این روزنامه در صفحه 2 به سخنان حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از میهمانان خارجی شرکت‌کننده در بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پرداخته و این نکات را بازتاب داده است:
 
– وقتی عنان تفکر در اختیار یک جریان تندرو قرار گیرد، همین چندپارگی که امروز شاهد آن هستیم، رخ می‌دهد و بنابراین راهی جز این نیست که عقلا سکان‌دار اندیشه شوند و گروه‌ها و افکار تکفیری و الحادی را طرد کنند.

– در چنین فضایی شاهد هستیم که یک جریان را به محض اینکه کسی با او هم‌عقیده نیست یا در کوچک‌ترین نقطه اختلاف نظر دارد، طرد کرده و از دایره دینداری، اسلام و انقلاب بیرون می‌برد و نتیجه آن جامعه چندپاره اسلامی خواهد بود که امروز شاهد آن هستیم.

– باید با دیده خون به وضع کنونی جهان اسلام نظاره کنیم؛ آیندگان ما از این دوره تاریخی به نیکی یاد نخواهند کرد، زیرا این برادرکشی که در سرزمین‌های اسلامی رخ می‌دهد اتفاق کوچکی نیست، خصوصا آنکه سلاح‌های کشتار جمعی افزایش یافته و اتفاقات فاجعه‌آمیزی رخ می‌دهد.
 
– امروز در هر نقطه جهان اسلام مسلمانان در مقابل یکدیگر می‌جنگند و در نتیجه این فجایع، خانواده‌های فراوانی از هم پاشیده شده و گروه‌های فراوانی مجبور به مهاجرت می‌شوند.

– در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اندیشه وحدت‌گرایانه‌ای که دنبال می‌کرد، رژیم صهیونیستی که مدعی سرزمین‌های از نیل تا فرات بود، مجبور شد اطراف خود را دیوارکشی کند تا از درون فرونپاشد، زیرا در آن زمان همه با هم یکی شدیم و نگفتیم چون حماس سنی است، ما شیعیان از او حمایت نمی‌کنیم یا عده‌ای دیگر نگفتند از اسد به خاطر شیعه‌بودن حمایت نمی‌کنیم؛ اما در سال‌های بعدی شیطان بزرگ خارجی و شیطان بزرگ‌تر یعنی نفسمان که دو دشمن ما هستند، بر ما غلبه کرد و وضع فعلی پدید آمد.
 
 
 
مجیدی: نذر بی‌بی سکینه داریم، اما نذر پیامبر(ص) نداریم!
شرق در صفحه 14 و زیر عنوان «ماجرای اسکار؛ ‌شاید وقتی دیگر» از بسته شدن راه اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» با دلارهای نفتی عربستان‌سعودی خبر داده و نوشته کارگردان این فیلم فعلا قصدی برای ساخت قسمت دوم و سوم را ندارد.
 
شرق به این باور مجید مجیدی پرداخته که «دنیای غرب نمی‌خواهد تجلی اسلام در جهان هویدا شود و همچنان تلاش گسترده‌ای وجود دارد که راه این فیلم را ببندند و حتی از فیلمی که کودکی پیامبر اسلام را به تصویر می‌کشد، ‌واهمه دارند»
 

این کارگردان سینما به این نکات نیز پرداخته است:
– عده‌ای در جهان اسلام به شکل ناروا و به‌غلط نام مقدس اسلام را به سرقت برده‌اند و نتیجه آن قرائت خشونت‌آمیز از اسلام شده که این روزها شاهد آن هستیم. همین غفلت باعث شد تاکنون هیچ کار شایسته‌ای برای معرفی چهره رحمانی و بزرگ شخصیت برجسته عالم هستی انجام نگیرد. این درحالی است که تابه‌حال در دنیای سینما ٢٠٠ فیلم درباره حضرت عیسی(ع)، ١٢٠ فیلم درباره حضرت‌موسی(ع) و ۴٢ فیلم درباره بودا ساخته شده. اما درباره پیامبر(ص)، تنها یک فیلم توسط مرحوم مصطفی عقاد ساخته شد و دومین فیلم هم به نام کشور ما به ثبت رسید.
 
-در سایر ادیان کارهای زیادی برای نمادسازی پیامبرانشان صورت گرفته است ولی در کشور شیعی ما هم پیامبر(ص) در فرهنگ عمومی نقشی که شایسته اوست را ندارد، برای مثال ما نذر بی‌بی سکینه داریم، اما نذر پیامبر(ص) نداریم!
 
-دگراندیشان از گروه‌های مختلف در داخل کشور چنان هجمه‌ای را بر ما روا داشتند که من گاهی با خود فکر می‌کنم "مگر ما چه کرده‌ایم که چنین نگاه‌های منفی‌ای وجود دارد؟!" هجمه‌شان هم درباره هزینه‌های فیلم و هم بحث‌های ریشه‌ای بود. دراین‌میان من بیشتر به غربت پیامبر(ص) فکر می‌کردم و رنجی که کشیدند.
 
– مشکلات پخش جهانی فیلم به پخش‌کننده ارتباط نداشت، چون آنها با اساس کار ما مشکل دارند. در مورد فیلم مصطفی عقاد هم این مشکلات وجود داشت و نمایش این فیلم تا دو، سه‌سال ممنوع و در هاله‌ای از ابهام بود اما بالاخره راه برایش باز شد.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
رئیس قوه قضائیه: انسان از جنبه‌های مختلف نسبت به ساحت ربوبی طغیان کرده است. زمانی این طغیان همراه با بت‌پرستی و زمانی همراه با پرستش سرمایه و علائق نفسانی بوده است. ماهیت کاری که امروز سلطه‌گران عالم می‌کنند با کاری که اسلاف آنها انجام می‌داده‌اند مگر فرقی می‌کند؟/ متأسفانه مسجدسوزی‌ها و آزار و اذیت مسلمانان در کنار خلق گروه‌های تروریستی بهانه‌ای شده است تا مسلمانان را مورد آزار و اذیت قرار دهند. باید گفت این تروریست‌ها مخلوق خود شما هستند و تحت حمایت شما یا کشورهای مورد حمایت شما چنین به جان مسلمانان افتاده‌اند».
 
سرقت مجسمه‌های حضرت مسیح/ درحالی‌که خدمه کلیساهای ایالت نیوجرسی به رسم هرساله مجسمه‌هایی از حضرت مریم، حضرت عیسی مسیح و حضرت یوسف را در حیاط کلیساهای خود با نورپردازی به نمایش گذاشته بودند، پلیس ایالت نیوجرسی آمریکا اعلام کرد، در ایام تعطیلات کریسمس، سارقان پنج مجسمه حضرت مسیح را از چهار کلیسای این ایالت سرقت کردند.
 
کویت وارد جنگ با حوثی‌ها شد/ دولت کویت به درخواست ریاض تصمیم گرفته نیروهای زمینی خود را برای شرکت در جنگ یمن به عربستان اعزام کند.
 
مهاجرت از بدتر به بد / عکسAFP

شرق در شماره امروز، انتقاد نماینده آشوریان در مجلس در خصوص اجرای قانون ارث کافر در مورد اقلیت‌های دینی رسمی را منعکس ساخته و در کنار گزارشی از نقش آیت الله سید صدرالدین صدر در هجرت آیت‌الله‌ بروجردی به قم، به بسته شدن راه اکران فیلم محمد رسول‌الله(ص) با دلارهای نفتی عربستان‌سعودی پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه‌ 9 دی/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.