تایید صلاحیت نامزدهای عضویت در مجلس خبرگان به مراجع تقلید سپرده شود

اعتماد در اولین شماره زمستان، به دلایل میدان‌داری مداحان در مجالس مذهبی پرداخته و در با توضیحی درباره «شبهه دور» در انتخابات خبرگان، راهی برای تعیین صلاحیت نامزدهای آن پیشنهاد کرده است.

پیشنهادی برای برطرف شدن شبهه دور در انتخابات خبرگان
روزنامه اعتماد که در صفحه 3 تلاش نموده پاسخی برای «شبهه دور» در انتخابات مجلس خبرگان ارائه کند، در یادداشتی به قلم «علی شکوهی» آورده است:

«مجلس خبرگان …. که به محوری‌ترین رکن جمهوری اسلامی یعنی رهبری مربوط است، مهم‌ترین نهاد نظام است …. این نهاد، مشروعیت خود را از رای مردم می‌گیرد …. مفروض قانون این است که از بیرون مجلس خبرگان، کسی نمی‌تواند در آن اعمال نفوذ کند…. اما در مساله تایید صلاحیت نامزدها توسط فقهای شورای نگهبان …. این پرسش به صورت جدی مطرح می شود که آیا این امر، خلاف فلسفه وجودی این نهاد نیست؟ »
 
نگارنده که خود معتقد است به آسانی نمی‌توان از تایید صلاحیت نامزدها و چگونگی احراز آن توسط فقهای شورای نگهبان دفاع کرد، بر این باور است که باید خبرگان در دوره‌های بعد، در این زمینه اندیشه کنند و راهکارهای دیگری را بیابند و از سپردن این مسوولیت به کسانی که به نوعی به نهاد رهبری نسبت پیدا می‌کنند، خودداری کنند.
 

«شکوهی» پیشنهاد کرده که سازوکاری برای نقش‌آفرینی مراجع تقلید در مسائل کلان نظام اسلامی اندیشیده شده و تایید صلاحیت نامزدهای عضویت در مجلس خبرگان، به آنان سپرده شود. هر چند وی بلافاصله به سه اشکال این شیوه اشاره کرده، اما دستاوردهای آن را بیشتر از نقایص احتمالی آن ارزیابی کرده است.
 
 

بررسی دلایل میدان‌داری مداحان و  حاشیه‌ نشینی روحانیون
اعتماد در سرمقاله امروز با عنوان «آشی که خیلی شور شده» با اشاره به سخنان آیت‌الله یزدی درباره مداحان و میدان‌داری آنان به جای وعاظ و گویندگان، بر این عقیده است که کار برخی از مداحان به لحاظ محتوایی و رفتاری به نوعی از ابتذال دچار شده اما آنچه موجبات نگرانی علما را فراهم کرده؛ جایگزین شدن مداحی و روضه به‌جای وعظ و خطابه است.

نگارنده در بررسی دلایل ابتلا به این وضعیت، به این موارد اشاره کرده و توضیحاتی ارائه نموده است:
١- نقش تلویزیون
٢- اقتصادی شدن مداحی در نتیجه رسانه‌ای و بازاری شدن آن
٣- سیاسی شدن مداحان و حمایت دولت سابق از آنان
 
این روزنامه در انتهای یادداشت، به یکی دیگر از دلایل این وضعیت اشاره نموده و توضیح آن را به مجال دیگری حواله داده است. اعتماد نوشته است: «برخی افراد چون نتوانستند از طریق فکری و بحث و گفتگو رقبای خود را شکست دهند به مداحان متوسل شدند که نتایج خاص خود را داشت.»
 
 

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
«سهم روشنفکران در رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی»؛  گزارش اعتماد از همایش تامین اجتماعی با حضور مراد ثقفی، حمیدرضا جلایی‌پور، ابراهیم توفیق و محمد مالجو
 
محسن قمی: مجلس خبرگان رهبری تبلور اسلامیت و جمهوریت نظام است
 
آملی لاریجانی: انسان پشت برخی مطالب حرکت‌های معناداری را احساس می‌کند. عده‌ای را که با خود همفکر هستند برای ورود به مجلس خبرگان تحریک می‌کنند البته اشکالی ندارد آزادی است ولی در حوزه‌های علمیه علامه‌تراشی هم می‌کنند. آیا واقعا شما تشخیص‌دهنده علامه هستید؟ کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند آیا قادر به فهم دقیق متون معمولی کتب حوزوی هستند؟ آیا می‌توانند ظرایف کتاب‌هایی مثل وسایل و کفایه شیخ انصاری را فهم کنند؟ آیا تحقیقات محقق نایینی، محقق عراقی و محقق اصفهانی را درمی‌یابند با این وضع اینها علامه تشخیص‌دهنده می‌شوند؟ اینها بازیگری است، اینها استهزای حوزه‌های علمیه است، اینها خندیدن به شعور مردم است

اعتماد در اولین شماره زمستان، به دلایل میدان‌داری مداحان در مجالس مذهبی پرداخته و در با توضیحی درباره «شبهه دور» در انتخابات خبرگان، راهی برای تعیین صلاحیت نامزدهای آن پیشنهاد کرده است.مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ 1 دی / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.