مطالع‌الانوار در زمره مهم‌ترین رساله‌های تاریخ منطق اسلامی است

سخنرانان نشست نقد و بررسی کتاب «مطالع‌الانوار»، یکی از مشکلات امروزین با منطق قدیم را، مساله‌ «زبان» دانسته و از مطالع‌الانوار به عنوان مهم‌ترین رساله‌ تاریخ منطق اسلامی بعد از منطق «شفا» یاد کرده اند.

در صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان، نشست نقد و بررسی کتاب «مطالع‌الانوار» چنین روایت شده است:

بعدازظهر چهارشنبه ششم آبان موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران میزبان نشست نقد و بررسی کتاب «مطالع‌الانوار» بود. نشستی که در آن ضیاء موحد، سید‌محمود یوسف‌ثانی، اسدالله فلاحتی، مهدی عظیمی و ابوالقاسم رحمانی به سخنرانی پرداختند. مطالع‌الانوار (طرف‌المنطق) مجموعه‌ای سه‌جلدی، حاوی برخی از مهم‌ترین کتب درسی و مرجع در علم منطق است که کار تصحیح و تعلیق آنها توسط ابوالقاسم رحمانی به انجام رسیده است. متن اصلی شامل کتاب «مطالع‌الانوار (طرف‌المنطق)» اثر سراج‌الدین ارموی و شرح آن «لوامع‌الاسرار فی‌شرح مطالع الانوار» تالیف قطب‌الدین رازی است. در ادامه بخشی از سخنرانی‌های این نشست را خواهید خواند.

«زبان» از منطق جدید تا قدیم
ضیاء موحد: رساله «مطالع‌الانوار» به دارا‌بودن متنی سنگین معروف است. اساسا مشکلی که امروز ما با منطق قدیم داریم، در مساله‌ای با عنوان «زبان» است. علامه قطب‌الدین رازی برای «کل» چهار واژه در نظر گرفته است. تصحیح این کتاب در سه جلد نشان می‌دهد، این رساله مورد توجه شارح قرار گرفته و هرکدام را در بیش از ۴۰۰ صفحه نگاشته است.

شرح مهم‌تر از متن
سید‌محمود یوسف‌ثانی: شرح این رساله از سوی رحمانی، از متن رساله مهم‌تر است. در تاریخ منطق اسلامی، بعد از منطق «شفا»، رساله فوق از مهم‌ترین رساله‌های تاریخ منطق اسلامی است. این رساله تا قرن‌ها به‌عنوان متن درسی استفاده شده و به بیشتر آثار قبل از خود نیز مراجعه کرده است. این رساله، دارای خط سیری منطقی است. قطب‌الدین رازی، جزء علمای اسلامی خوش‌اقبالی است که شارحی این‌چنین سراغ آن رفته و بیشتر منابع را بررسی کرده و با این رساله مقابله داده است. شارح، مقدمه طولانی و مفصلی بر این رساله نوشته و مطالب فرعی بسیاری را در آن عنوان کرده است. به شارح این رساله پیشنهاد می‎دهم یک جلد از این سه جلد را منتشر کند، زیرا حمل این سه جلد کتاب کمی مشکل است.

اخبار کوتاه صفحه «اندیشه»:

ما و طبیعت
انجمن فلسفه میان‌فرهنگی ایران با همکاری «گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران» به مناسبت «روز جهانی فلسفه» نشست «ما و طبیعت» را برگزار می‌کند. در این نشست رضا داوری‌اردکانی، محمدرضا حسینی‌بهشتی و علی‌اصغر مصلح سخنرانی می‌کنند.
نشست «ما و طبیعت» سه‌شنبه نوزدهم آبان از ساعت ۹ تا ۱۲ در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار‌می‌شود.

روایت مطهر
«روایت مطهر: تاملی در اندیشه‌های شهید مطهری» اثر حسین سوزنچی به‌عنوان اولین جلد از مجموعه‌ای چهارجلدی منتشر شد. این کتاب به تبیین زوایای پنهان تفکر شهید مطهری به‌منظور دستیابی به یک نظام فکری منسجم می‌پردازد. چاپ اول این کتاب در ۳۶۰ صفحه و به قیمت ۱۵هزارتومان در پاییز ۹۴ منتشر شده است.

سومین نشست «دریغ است ایران که ویران شود»
سلسله‌همایش‌های جامعه‌شناسان ایران و جامعه ایرانی با همکاری گروه علمی- تخصصی جامعه‌شناسی ایران، جهاد دانشگاهی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار می‌شود. در این نشست کتاب «دریغ است ایران که ویران شود» تالیف فرامرز رفیع‌پور نقد و بررسی می‌شود.
این نشست با حضور فاطمه جواهری، عضو هیات‌علمی دانشگاه خوارزمی و نعمت‌الله فاضلی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در محل سالن جلسات انجمن جامعه‌شناسی ایران واقع در بزرگراه جلال‌آل‌احمد، زیرپل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیم‌طبقه اول برگزار می‌شود.

سخنرانان نشست نقد و بررسی کتاب «مطالع‌الانوار»، یکی از مشکلات امروزین با منطق قدیم را، مساله‌ «زبان» دانسته و از مطالع‌الانوار به عنوان مهم‌ترین رساله‌ تاریخ منطق اسلامی بعد از منطق «شفا» یاد کرده اند.مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ ۹ آبان / روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.