فاضل میبدی: هر انسانی با هر دین و اعتقادی، مورد احترام آیت الله خاتمی بود

«دین آنلاین» با این عنوان اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «یکی از شاگردان مرحوم آیت الله خاتمی: آیت الله خاتمی از افکار جامد و متعصب حوزه‌ها دل‌خوش نبود/هرکس با هر دین و اعتقادی، مورد احترام او بود»

روزنامه شرق که به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله روح الله خاتمی، دو گفتگو و یک گزارش در صفحه ۶ منتشر نموده، در گفتگو با محمدتقی فاضل میبدی، از شاگردان وی، به جایگاه علمی و عملی او پرداخته است. در این گفتگو این نکات منتخب آمده است:

– مرحوم آیت‌الله خاتمی از لحاظ شخصیتی و ابعاد فکری واقعا کم‌نظیر بودند، به چند دلیل، اولا: عمق معلومات ایشان در حوزه حکمت و فقه چشمگیر بود. یکی از علمای بزرگ مرحوم آیت‌الله کازرونی که هم‌دوره ایشان در اصفهان بود، از هوش و ذکاوت و عمق معلومات ایشان زیاد تعریف می‌کرد. ثانیا هرکس با هر دینی، اعتقادی و هر فکری که داشت، مورد احترام ایشان بود و به آن شخص احترام می‌گذاشت. خیلی صبورانه و حلیمانه می‌نشست و بیشتر گوش می‌کرد و این تواضع بیش‌ازحد، یکی از ابعاد شخصیتی ایشان بود، ثالثا فکر و اندیشه به‌روزی داشت.
زمانی که به خانه بسیاری از علمای دیگر می‌رفتید، تنها کتاب‌های فقهی و حوزوی می‌دید، اما ایشان کتاب‌های روز را مانند، کتاب‌های آل‌احمد، دکتر شریعتی که بیشتر در میان جوانان و روشنفکران رواج داشت می‌خواندند.

– دانشجویانی کمونیست شده بودند، زمانی‌که به منزل آیت‌الله خاتمی می‌آمدند جذابیتی از ایشان می‌‌دیدند و به فکر فرو می‌رفتند که ما روحانی‌ای داریم که غیر از دیگران می‌اندیشد، همین نحوه برخورد ایشان با اقشار مختلف و تعاملی که ایشان با سخنان مخالف داشت، روی فرد تأثیرگذار بود و به خاطر شخصیت ایشان بود که بعضی از این افراد افکارشان عوض می‌شد و از گرایشات مارکسیستی بیرون می‌آمدند.

– ایشان از قضاوت‌های افراطی یا تفریطی که درباره مرحوم دکتر شریعتی می‌شد، بیزار بود. در آن زمان در کمتر خانه‌‌ای، مخصوصا روحانیت، رادیو وجود داشت اما در منزل ایشان، در کناردست ایشان، رادیو بود که اخبار بی‌بی‌سی را گوش می‌دادند.

-می‌خواست طلبه‌ها مسائل روز را بدانند. از جمود و تعصب دل‌خوش نبود. از نوع افکاری که در حوزه‌ها وجود داشت، چندان دل‌خوش نبود. در میان مراجع به امام که در نجف بودند، علاقه وافری داشت. خیلی ساده و بی‌آلایش بود و گاهی با لباس زراعت و باغبانی که مشغول کار بودند، با همان لباس می‌‌آمد و اهل تشریفات نبود.
– یکی از خصلت‌های ایشان خواندن نماز اول وقت بود، اما اگر کسی با ایشان می‌‌نشست و بحث می‌کرد هیچ‌گاه میهمان را ترک نمی‌کرد که بخواهد نماز اول وقت بخواند؛ در کنار میهمان خود می‌ماند تا ایشان برود، بعد نماز می‌خواند.

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:

مصباح‌یزدی: متأسفم که برخی خود را رقیب ولی‌فقیه می‌دانند«دین آنلاین» با این عنوان اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «یکی از شاگردان مرحوم آیت الله خاتمی: آیت الله خاتمی از افکار جامد و متعصب حوزه‌ها دل‌خوش نبود/هرکس با هر دین و اعتقادی، مورد احترام او بود»مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 9 آبان/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.